Gå til innhold
Arkivverket

[#18131] Vallo / Haugrud- familie i Lenvik, Troms 1840 og fram


Gjest Ove Haugrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Haugrud

Jeg har prøvd meg flere ganger tidligere, og starter med å henvise til innlegg 10177, 10767, 11210 og 13644 som jeg har hatt inne tidligere.Jeg er på utkikk etter sikker bekreftelse på min tipp-oldefar Mathias Henriksen Vallo født i Kakama, Tornedalen den 27.02.1813.Jg mener at han må være min tipp-oldefar - min oldefar Hans Kristian Mathissen ble født i Lenvik 13.04.1847 med foreldre gift mand Mathis Henriksen Vallo og pige Hanna Petrikka Hansdatter født i 1822.Mathias var gift i Tornedalen, og hadde barn der, men han ble skilt i 1848, og hans kone Eva Caisa ble gift på nytt. Hva som skjedde med Mathias etter at han ble far i Norge vet jeg ikke. Kan noen hjelpe meg med sikker bekreftelse på at Mathias er 'riktig' person, og evt. hva som skjedde med ham etter 1848 ?Hanna Petrikka giftet seg senere med Ernst Gottfrid Karlsen Junge, og desom noen har opplysninger om etterslekt av disse to vil jeg gjerne vite det.Hans Kristian Mathissen giftet seg med Leonanna Trane Kristiansdatter Kaarvik, og de fikk 9 barn : Adolf Karenius f. 23.05.1872 Kaspara Sofie f. 13.08.1874 Henriette Mathilde f. 27.02.1877 Lucie Therese f. 23.05.1879 Georg Hjalmar Konrad f. 18.04.1881 Oskar Halfdan f. 23.05.1883 (MIN FARFAR) Julie Amanda f. 15.08.1885 Konstanse Mathilde f. 16.08.1885 (tvillinger født før og etter midnatt) Ragnvald Bernhard f. 20.01.1888.Hans Kristian kalte seg Haugrud, men av barna var det bare min farfar Oskar og Henriette som brukte Haugrud som etternavn.Kan noen hjelpe meg med etterkommere etter denne søskenflokken ? (jeg vet lite om andre enn min egen farfar)Oskar Hansen fra Sultindvik ble den 15.04.1908 far til et pikebarn som døde før det ble døpt - mor var Johanna Bergitte Simonsen f. 1890. Denne Oskar Hansen er oppgitt til å være født i 1884, men jeg er ganske sikker på at det er min farfar - kan noen evt. bekrefte dette ? (Fødselen skjedde utenom ekteskap)Vet noen hva som skjedde med Johanna Bergitte senere i livet ?Takknemlig for all hjelp !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Ove Haugrud

Jeg prøver enda en gang å 'vekke til live' mitt 'gamle' innlegg :Siden sist har jeg funnet ut at min oldefar Hans Kristian Mathissen (Haugrud) solgte eiendommen Haugrud (gnr. 2 og bnr. 7 i Lenvik) til Kristoffer Jacobsen i 1919. Kristoffer - som ikke (?) var i slekt med min oldefar - tok navnet Haugrud, og i matrikkelutkastet fra 1950 er en Karl Haugrud hjemmelshaver. Denne Karl er trolig sønn til Kristoffer.Jeg har også funnet ut en god del om etterslekt etter min tippoldemor Hanna Petrikka i hennes ekteskap med Ernst Gottfrid Karlsen Junge.Når det gjelder min farfars søsken og deres eventuelle etterslekt er jeg dessverre fortsatt nesten like blank.Og hva som skjedde med min tippoldefar Mathis Henriksen Vallo etter at han ble skilt i 1848 er fremdeles ukjent.Om det var min farfar som fikk et barn utenom ekteskap med Johanna Bergitte Simonsen i 1908 er også litt usikkert (men jeg finner ingen annen Oskar Hansen fra Sultindvik).Vet noen noe om etterslekt etter min farfars søsken eller noe om andre av de spørsmålene jeg har blir jeg veldig glad.Mvh Ove Haugrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Når det gjelder anene til Mathis Henriksen Vallo, ville jeg ha forsøkt en etterlysning i det kvenske diskusjonsforumet du finner en lenke til på www.troms-slekt.com. På den sida finner du også et diskusjonsforum for Troms, som er svært hjelpsomt. Ellers kan jeg anbefale en mail til Lenvik bygdemuseum, som har skrevet av en rekke kirkebøker fra Lenvik, hvor du vil kunne finne ut om Mathis døde i Lenvik mellom 1847 og 1865, da han jo ikke er å finne i folketellinga i Lenvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Ove Haugrud

Kristoffer som kjøpte eiendommen av min oldefar Hans Haugrud i 1991 var Kristoffer Jacobsen Kjær, av hans barn tok 4 navnet Haugrud, mens de ølvrige beholdt Kjær. Karl Haugrud som var eier i 1950 var ganske riktig sønn av Kristoffer - men de var ikke i slekt med min oldefar, så spørsmålene mine står fortsatt åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

En liten opplysning hentet fra kirkebøker for Lebesby:Folkeskolelærer Kristian Beyer Sørensen og hustru Kaspara Sofie Hansdatter fikk sønnen Sverre Sigurd f. 23/2-1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Tusen takk til Odd Villy og Oddrun ! Kasbara's sønn visste jeg ikke om fra før, mens de andre har jeg funnet fram til i mellomtiden (uten at jeg et mer om evt. etterslekt etter Ruth Herdis, Wilhelm Meier, Leif og Rolf Hansen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.