Gå til innhold
Arkivverket

[#18143] Borgsmoen


Gjest Ole Øystein Fosnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Øystein Fosnes

Hei.Lurer på hvor gårdsnavnet eller etternavnet Borgsmoen kommer fra. Søker etter ei Gurine Pedersdatter Borgsmoen f. omkring 1850. mvh Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Fosnes

Ja, jeg tror du har rett.Men jeg finner ikke Gurine Pedersdatter Borgsmoen,f.13.11.1868.Heller ikke faren,Peder.mvh.Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du sier født omkring 1850 i ditt første innlegg, så endrer du det til 1868. Er det det siste årstallet som er riktig?Det finnes kun 1 som heter Borgsmoen til etternavn i Norge, og det er i 1900.Siden du ikke sier noe om når navnet kommer inn i bildet, så finner i du i 1875 Selbu Oxdalen under Lekvold en Gurina Pedersdt. f. 1868 i Selbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Fosnes

..ja her har det gått litt fort i svingene.Peder, sønnen til Gurine var født i 1868. Derfor antar jeg at mora var født omkring 1850.mvh.Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Med andre ord, om jeg nå har forstått riktig, så gjelder det Peder Pedersen f.13/11 1868 med foreldrene Peder Svendsen og Gurine Pedersdatter som var på Borgsmoen. Og det er Gurine du leter etter.Vet du hvor Peder P ble født i 1868?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Fosnes

Her er det noe som ikke stemmer.Fødselsdatoen er riktig og stedangivelsen riktig. Men far til Peder Svendsen var Faste Svendsen , født i Haltdalen 1842. Far til Gurine var Peder Olsen Nordmarken.Han var født på Røros i 1801. Kona hette Mali Olsdatter Ris. Så hvem er da Peder Pedersen ? Nordmarken var gården Peder Olsen tok over i Levanger.mvh Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

'...så hvem er da Peder Pedersen?' :-)Borgsmoen (gnr 15, bnr 2) ligger forøvrig under Storborg øvre på Mule i Levanger. I FT-1865 ligger det under Levanger landsogn.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Siterer fra SKOGN HISTORIE band VI, Frol I,Folk og heimar 1801-1950, side 169-170, under Meiers Minde g.nr. 15, br.nr. 3:'Faste Svendsen Midtstaunet f. 3.9. 1842 i Holtålen, kom som lærer til 1. skolekrets i 1867. G. m. Gurine Pedersd. f. 1842 i Levanger (Gurine Pedersd. Nordmarken?) Dei budde i Borgsmoen. Faste Svendsen var ein kjent og dyktig emmisær. Han flytta til TRondheim, men var seinare ofte på besøk i distriktet. ------. Born: Johanna Marie, 1/2 år da dei kom i 1867. Peder f. 1868 i Borgsmoen. Susanna f. 1870, d. 2 år. Johannes Markus f. 1874. Notat: de bodde i Borgsmoen. Peder Svensen var den landskjente avhaldstalar kring århundreskiftet'Jeg har ikke sjekket opplysningene mot kirkebøker eller folketellinger.Mh. Arild E. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Ved FT-1900 bor familien i Fæstningsgaden i Fredrikshald (Halden). Synes en periode å ha bodd i Romsdalen da de to hjemmeboende barna er født der på 1870-tallet. Sønnen Peder har tydeligvis flyttet hjemmefra på tellingstidspunktet.Mh. Arild E. Petteersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.