Gå til innhold
Arkivverket

[#18146] Frilledatter i 1812 ikke innført under døpte.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Ved leting etter Elen Andersdatter fca. 1812 på Stange møtte jeg uventede problemer. Hun sto ikke under døpte, men jeg fant henne som konfirmert. Da sto hun som frilledatter og det sto når hun var døpt i Stange kirke.Jeg har da forstått det slik at presten kalte henne frilledatter fordi den ene av foreldrene var gift. Andre ble kalt uekte. Det fantes et frillebarn til. Dette barnet var innført i dåpsboka, men så strøket ut igjen.Var det vanlig at dåpen til såkalte frillebarn ikke ble innført i kirkeboka? Eller var det bare denne presten som var spesiell.Er det noen som vet hva presten ved Stange kirke het i 1812, og om det var samme prest som var der i 1828?Det får en jo til å tenke på at det kan være en del barn som da ikke står oppført under dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvem var foreldrene til Elie/Elen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal finne ut av det.Ved konfirmasjonen 26/10 1828 Eli Andersdt. Frisvold, f. 9/11 - dpt.15/11 1812 Stange. Friledt. av Anders Pedersen Hougseie og Ingeborg Olsd. Hemstadeie, husmannsfolk. Vacc. 18/8 1814 av Frostad. ---- Jeg har sjekket igjen, og hun er ikke innført i dåpsboka.Om Ingeborg var elskerinna til Anders eller omvendt så må da i det minste en av dem ha vært gift. Men med deres vanlige navn er vel det omtrent umulig å finne ut.Den Eli/Elen jeg leter etter ble gift 6/1 1837 Stange med Arne Nielsen Houmb av Ringsaker(han har jeg funnet) og pike Elie Andersdt. Arstadeie. Hun født i Stange, 24 år, far Anders Pedersen Hemstad eie.Denne Elen Andersdt. døde 51 år gammel i Christiania 25/11 1863 av tyfus, og skulle være født på Stange.Apropo presten så har jeg funnet ham, det burde jeg ha klart selv med en gang, og det var Erik Leganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Berit, den sikraste kjelda til opplysningar om foreldri til Eli Andersdotter er nok tingboki. Det tek gjerne litt tid å bla igjennom og finna saki, men der vil det nok stå ''både det eine og det andre''...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg hadde et mer eller mindre liknende problem og skrev til Statsarkivet i Hamar. De var uhyre hjelpsomme og jeg fikk en god del data fra dem.Har ikke adressen for hånde lenger, men jeg fant den under nyttige lenker.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei på deg Berit!Adressen til Statsarkivet på Hamar er: Lille Strandgate 3, Postboks 533, 2304 Hamar.Det skulle ikke forundre meg det minste om de vil ta en titt for deg. Dette sier jeg av erfaring.Jeg kom til å tenke på en sak siden jeg har forsket, som du vet, mye på Stange. Har du sjekket klokkerboka? Ved 3-4 tilfeller har jeg selv funnet personer der som jeg ikke har funnet i kirkeboka. Kanskje verdt ett forsøk?MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eit av mine tip-tip-par gifta seg mot familien sin vilje, og reiste bort for å få barnet døypt. Det rare er at barnet er ført inn i kyrkjeboka på den frammande staden, men ikkje i kronologi! Det ser ut som presten har funne nokre ledige kvadratsentimeter eit par månader lenger framme i boka, der barnet er ført inn med svært lita, knapt leseleg skrift.Det er fyrste og einaste gong eg har sett noko slikt, men berre for å ha gjort merksam på at det kan vere ein tanke -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har leita etter ein forfar som var fødd i Stange på 1790-talet, utan å finne han i kyrkjebøkene. Syskena som var fødde før og etter, er der, men ikkje han. Fyrst i ft1801 finn eg han saman med resten av familien. Og slik er det andre stader òg, t.d. på Askøy og særleg i Kinn. Så det var nok ikkje alltid presten førde i boka det han skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for adressen, og alle forslag.Det finnes ikke klokkerbok før i 1814, og jeg har lett 2 år før og etter 1812.Det sto i konfirmasjonen at hun var døpt i Stange kirke på oppgitte dato. Så den delen skulle være i orden. Det er foreldrene hennes som er problemet. Men nå skal jeg ta kontakt med Hamar.Tar gjerne imot opplysninger om foreldrene om noen skulle kjenne til dem. Hvem var gift med hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Kenneth.Jeg vet hva foreldrene het, men ikke hvem de var.I 1801 finnes det vel 6 mulige Anders Pedersen på Stange og 10 eller 11 Ingeborg Olsdatter. Ingen av foreldrene bodde på Houg eller Hemstad 1801 eller 1865. De behøver heller ikke være fra Stange.En av dem, sannsynligvis faren, var vel gift i 1812. Jeg har ingen alder, bare at de var på de nevnte gårder i 1812. Derfor vet jeg ikke hvem de var. Jeg har heller ikke noe hjelp av bydeboka da den ikke har med husmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Dette er desverre ikke til hjelp, Berit, det blir mange parkombinasjoner bare i Stange hvor (minst) en er gift! Har du sett om noen av foreldrene senere skulle dukke opp i noen sammenheng, hennes barnedåper el.l.? (Betviler egentlig ikke at svaret er ja.)Men jeg har et apropos til det Aase R Sæther skriver (innlegg 8), om 'rare' ting prestene kunne finne på å gjøre: jeg lette etter en barnefødsel, og fant ingenting. Det vil si: jeg fant en innførsel, et barn med rett fornavn. Det var alt. Ingen foreldre nevnt. Så viste det seg, etter lang tids leting, at det på et helt annet sted i boka fantes en side, hvor det var innført et par foreldre uten barn. Presten hadde m.a.o. sluppet opp for plass et sted i kirkeboka, og så ført inn resten på en ledig plass et helt annet sted lenger ute! Han regnet vel kanskje med at han 'husket' sammenhengen, og at ingen andre noensinne hadde behov for å gå ham etter i bøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for forslaget, men ekteparet flyttet til Christiania og fikk bare 2 barn der. Arne Nilsen var snekker og det fortsatte med snekkere. Ellers har dette vært en vanskelig fam. å finne ut av. Og det blir ikke lettere med 2.kone til sønnen.De hadde en noen 'spesielle' faddere i Christiania.1837: Mdm. Marie Tuft, pike Karen Johansd., ....Birth?, handelskarl Lars Johannesen og snekkermester Lars Olsen.1840: Mdm. Aamodt, jmfr. Fredikke Green, snekkerarb. Anders Petersen, konditordreng Aamodt og bakerdreng Anders Pedersen.Om det er noen som kjenner om noen av disse var fra Stange eller omegn hadde det jo vært flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.