Gå til innhold
Arkivverket

[#18147] Nils Monson Skards første kone, Samnanger (ca 1865)


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Min oldefar Nils Monsson Solbjørg/Skard (1840-1927) ble gift med min oldemor Seselia Pedersdtr Tysse (1854 -1923)15.3-1880.Hans foreldre var: Mons nilson Solbjørg/Skard og Kristi Villumsdtr Skard.Nå har jeg nett fått vite av en gammel tante at min oldemor var hans andre kone og at hans første kone døde på barselseng, men at en datter levde opp. Min tante husker ikke noen navn. I bygdeboka fra Samnanger står det ingenting om at Nils hadde vært gift før.Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut av dette?Jeg har kikket på FS og der finner ikke noen som passer. Heller ikke finner jeg min oldefar i FT 1865. Den næmeste jeg finner er 27 år og det er jo mulig at det er en feil i alderen : LenkeHjemme hos foreldra bor det bare en ugift søster.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei Kjellaug!Kva med denne her på FS? NIELS MONSENParents: Father: MONS NIELSEN Spouse: CHRISTIE JORGENSDR Family Marriage: 30 JUN 1861 Os, Hordaland, NorwayHelga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei !Finn desse på FS ved søk på Niels Monsen og Mons Nielsen som far: 1. NIELS MONSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Marriage: 30 JUN 1861 Os, Hordaland, Norway 2. NIELS MONSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Marriage: 22 JUL 1866 Os, Hordaland, Norway 3. NILS MONSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Marriage: 15 MAR 1880 Samnanger, Hordaland, Norway Helga K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg vil gjette på denne:NIELS MONSEN Father: MONS NIELSEN Spouse: KARI ISACHSDR Marriage: 22 JUL 1866 Os, Hordaland, NorwayCHRISTINE Birth: 29 DEC 1866 Christening: 01 JAN 1867 Os, Hordaland, Father: NIELS MONSEN Mother: KARI ISACHSDRChristine kan vere oppkalla etter farmor.NILSEN Birth: 01 JAN 1872 Os, Hordaland, Norway Death: 01 JAN 1872 Father: NIELS MONSEN Mother: KARI ISACHSDRDette kan vere barselen da mora også dør.Kari Isaksdatter er trulig denne enka i 1865: LenkeNils' dåp i Familysearch:NIELS Christening: 01 JAN 1840 Os, Hordaland, Father: MONS NIELSSEN Mother: KRISTI WILLUMSDRDa er han gjerne født i 1839, og da stemmer alderen i FT1865, han skal da vere 27 (i sitt 27ende år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Ved søk på RHD for ft.1865 heile Hordaland er denne Niels Monsen tjenestekarl i Os (innlegg 1)oppgitt til å vera f. 1865. Så det stemmer med at han kan vera døpt 1. jan 1840. Ingen andre aktuelle kandidatar i ft. 1865 for Hordaland så langt eg finn her.Personen Harald Storaker viser til i inlegg 4 er den same som kandidat 2 i innlegget mitt over. Kandidat 1 der vert utelukka sidan denne Niels Mosen var ugift i 1865. Men det som kan vera usikkert her , er at nr. 1 og 2 i mitt forrige innlegg kan vera same person og altså ikkje din Niels. Spørsmålet vert då: Er det 1 og 2 som er same person eller er det 2 og 3, altså den personen Kjellaug leitar etter?Helga K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk til Helga og Harald.Den første du nevnte Helga hadde jeg allerede eliminert. De fikk flere barn og dette ekteparet er rundt 40 år i FT 1865. Det var de som ble gift 30/6-1861. Men to og tre er nok ganske sikkert den rette.Jeg hadde og vært inne på denne Kari Isaksdtr som du nevner Harald og dette barnet som bare ble kalt 'Nilsen', men det var alderen til Nils som ikke var den samme her.Jeg har hatt han som født 8/12 1840, men det må da være feil. Jeg skrev det opp på gravstøtta og i FT 1900 står han og født i 1840. De må rett og slett ha skrevet det feil der.Jeg har leita rundt i andre distrikter i FT 1865 uten å finne ham, så det som da virker mest plausibelt er at han var født 8.12 1839 og døpt som du sier 1/1-1840.Nummer 3 som du Helga nevner er min Nils, se i mitt 1. innlegg. Han ble gift med min oldemor 15.3-1880. I FS ser jeg det står som Sidsel, men det er bare en variasjon av Seselia/Sissela/Sidsela/Cecelie. Dette navnet ble skrevet så 'ymse'..Kari Isachsdt ble gift med Niels Monsen 22/7-1866 etter det jeg har funnet i FS, så det stemmer med Nils 2.De fikk to barn som Harald nevner. Jeg synest dette passer veldig bra. Min tante fortalte at hennes farfar aldri orket å se blod for førete kona hadde blødt seg ihjel under en fødsel.Min tante husket som sagt ikke navnet på dattera, hun ble oppvokst et annet sted, men visste ikke hvor.Nå er det håp om å finne ut hvor det ble av henne.Nok en gang takk for hjelp til dere begge-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant Kari Isaksdtr døpt 25/6-1837 og gift med Guttorm Torgersen 1/6-1855. Dette passer med navn på barna i FT 1865.I bygdeboka finner jeg Guttorm Torgeirsson på Rolvsvåg f. 1832 g. 1855 med Kari Isaksdtr Utskot f. 1837 og her står det klart og tydlig at mannen kom 'burt på sjøen i 1864' og at 'mor deira ho Kari Isaksdtr. vart uppattgift med Nils Monsson Solbjørg - min oldefar - og med honom hadde ho dottera Kristina f. 1866.' Det står at Kari døde i 1875. Det kan jo enten være galt eller og har hun hatt et svangerskap til.Da er det altså rett person Harald har funnet, også nr 2 til Helga.Jeg hadde jo ingenting å gå ut fra, så det er takket være dere at denne gåten ble løst.Det står ikke hvor det ble av Kristina dessverre. Det er vel mest sannsynlig at besteforeldra på Rolvsvåg tok seg av barna hennes. Kari va Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

For at ikke noen skal lete til ingen nytte : Jeg har funnet en Kristi Nilsdtr, datter av Nils Monsen, gift med Johannes Bardsen (Bårdson skal det vel være) den 2/4-1885. Dett passer jo fint til å være min morfars halvsøster, men det må jo selvsagt sjekkes.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mitt siste innlegg forsvant! Kari var datter av Isak Isakson Solbjørg, de bodde på Utskot ei tid, flytta til Rolvsvåg. Så dattera er nok vokst opp der.Så hun var faktisk søskenbarn til min tippoldefar - Nils sin far.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant Johannes Bårdsson Tveit f. 1859 i Samnanger gift med Kristi Nilsdtr (her står det Langeland), de ble bosatt i Bergen.Da må det vel være disse : Lenkedet må jo sjekkes nærmere.Mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.