Gå til innhold
Arkivverket

[#18148] Jon Evensen Soknes fra Støren i Sør-Trøndelag


Gjest Lise Christin Walla
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise Christin Walla

Jeg søker opphavet til min tipp tipp oldefar Jon Evensen Soknes fra Støren, f. 1816, i følge ft. 1865 for Trondheim: LenkeI Hermann Aunes bok Bygdefolk og Bygdeliv i Støren, Gard og Grend, Bind III, finner jeg en Jon Evensen Soknes på s. 228. Han er imidlertid født 1820. Det står ikke noe mer om han annet enn at han nevnes i 1825.For de som ikke har denne boken tilgjengelig, er denne Jon sønn av Even Jonsen Soknes, fra Amdal, født 1781 og død 1843. Husmann under Soknes. Gift 1817 med Guru Pedersdatter Enodd fra Budalen; født 1785 og død etter 1865. De bodde på Ørstuggu, men satt i flere år som inderstfolk på Hestmoen.Er det noen som vet om dette kan være samme Jon som flyttet til Trondheim?Er svært glad for alle tips som kan hjelpe meg videre!Mvh Lise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg vet i utgangspunktet ingenting om denne familien. Fant dem i 1875 i Strinda under Colonien (en av arbeiderboligene på Lademoen)Lenke. Her bekreftes fødselsåret 1816 for Jon Evensen. Imidlertid gis det nøyaktige opplysninger om hvilket sogn i T. heim kone og barn er født i, med tanke på å finne ut hvor de kunne ha giftet seg.Jeg har også Størenbøkene for hånden og har ikke funnet så mye mer enn det du har bortsett fra: bind III side 222, Even Pedersens slekt. Her finnes ingen sønn Jon, men man skal aldri gå ut fra at en bygdebok får med seg alle barna! Håper dette hjelper deg noe.MVH Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Christin Walla

Til Astrid: Ja, jeg så også s. 222 og tenkte det samme som deg.Jeg var klar over opplysningene på FS, glemte å ta de med. Får sjekke ut kirkebok for Vår Frue Kirke for å se om det står noe mer der.Takk skal dere ha!Men hvis noen vet noe mer, så skriv gjerne det her!Mvh Lise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Asbjørg Folkestad

Som forholdsvis ny i Brukerforum og utflyttet trønder tok jeg for meg Sør-Trøndelag for evt. å kunne finne noe interessant. Gjett om jeg gjorde. Det var ønsket opplysninger om Jon Evensen Soknes fra Støren, han er min tippoldefar! Nå er det nesten et år siden innlegget stod, så det er mulig du har funnet ut av det. Men det er den riktige Jon som flyttet til Trondheim ca. 1835. Jon er uekte sønn av Even Jonsen Amdal, husmann under Soknes, og Kari Soknes, datter av bonde på Soknes Jon Pedersen Soknes og hans første kone Ragnhild Evensdatter Røttum fra Borstu.Du finner opplysninger om både Amdal og Soknes i Hermann Aunes bok Bygdefolk og bygdeliv i Støren. Jon giftet seg i Trondheim med Andrea Larsdatter i Vår kirke i 1840. Jeg har funnet ut at de fikk 6 barn, 5 døtre og 1 sønn. Selv er jeg etterkommer etter datteren Fredrikke Elisabeth f. 1852. Om Andrea vet jeg lite, har funnet at foreldrene er Lars Larsen og Margrethe Anders/Andreasdatter, 3 barn og ved dåp i 1815 oppga han å være halvmåneblåser i 1817 var han avskjediget soldat og i 1819 arbeidsmand, i disse årene var familien bosatt i Trondheim. Jeg hører gjerne fra deg om du har flere/andre opplysninger og også hvem du er etterkommer etter! Mvh Asbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Christin Walla

HeiTusen takk for svaret! Ble kontaktet tidligere i sommer på telefon av en som hadde litt flere opplysninger om Jon Evensen Soknes, artig!Han kunne fortelle at det fantes to med samme navn, Jon Evensen Soknes. Men at 'vår' Jon ganske riktig er født i 1816 med mor Kari. Han visste ikke mer om Kari, så det var fint at du hadde disse opplysningene om henne.Jeg er også etterkommer etter Fredrikke Elisabeth, og videre etter hennes sønn Aksel Peder Alstad f. 12.2.1877. Hadde vært veldig interessant å utveksle slektsdata med deg da det jo ser ut til at vi er ganske nært beslektet. Ta gjerne kontakt på mail lisecw@iocore.noMvh Lise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.