Gå til innhold
Arkivverket

[#18159] 'Frukthandleren i Kasfjord' (Har noen bygdebok for Trondenes?)


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Det høres kanskje ut som tittelen på en ny bestselger, men jeg er altså på jakt etter opplysninger om Bernhard Vilhelm Stücken (f.1861)som i FT 1900 er registrert som frukthandler i Kasfjord ( Lenke ). Som man vil se av folketellingen, var han født i Oulu i Finland, mens kona var født i Tislund i Danmark og datteren i Skellefteå i Sverige. En ganske spesiell familie med andre ord. Jeg har grunn til å tro at all denne reisevirksomheten skyldes at både Bernhard og kona vokste opp i sirkusfamilier.Er det noen med tilgang til bygdebøkene for Trondenes som kan se om familien Stücken er nevnt der? Jeg er særlig interessert i å få vite om de ble boende i Kasfjord og om det står noe om bakgrunnen til denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Trondsen

Til Knut Bryn om KasfjordAndreas Olsen, pensjonert skoleinspektør i Tromsø, har publisert en utmerket lokalhistorie:KASFJORD- FOLK OG FORHOLD MELLOM 1850 OG 1900. Utgitt: Tromsø 2001.Han har god oversikt over kasfjordslekter, du anbefales å kontakte han!hans adr.:Brinkvn. 1 9012 TROMSØTLF. 77 68 56 97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Atle. Jeg har snakket med Andreas Olsen og da fant vi fort ut at den gode frukthandler IKKE bodde i Kasfjord, men noen km lengre øst, - nemlig i det tettstedet som noen år senere ble til Harstad by. Misforståelsen skyldes at han oppga Erikstad som bopel. I dag er det bare en gård i området som heter Erikstad, og den ligger i Kasfjord. For 100 år siden var det imidlertid en gård til med samme navn. Den er nå spist helt opp av Harstads byvekst.Jeg må altså gå videre med Harstads byhistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dei nyaste bøkene, Folk og slekt i gamle Trondenes, går berre til 1900. Men det kan jo hende at det står noko i dei gamle. Om eg hugsar saka, skal eg over helga høyre nærare etter med folk der oppe i Harstad slektshistoriske forening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Agersborg

I 'Folk og slekt i Trondenes' nevnes han under par 2972.Sitat:2972. Også Skellefteå, Sverige Bernhard Vilhelm Stocken (f.1861) Uleåborg/FI, g.ca. 1886 m. Mette Katrine Schmidt (f.1863) Tislund/DK.1. Laura Mathilda Vilhelmine (f.1887) Skellefteå/SV, kom til Harstad.Sitat slutt.mvhEinar Agersborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Einar. Dette ser imidlertid ut til å være basert på én kilde, nemlig folketellingen fra 1900.Såvidt jeg forstår, er det noen som har jobbet ganske mye det siste året med Harstads historie i forbindelse med 100 års-jubileet. Er det noen som vet noe mer om dette? Den eller de som har gravd i arkiver og andre kilder fra Harstads første tid som by, kan kanskje ha kommet over noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I FamilySearch står:Bernhard Wilhelm Stocken f 6.3.1861, døpt 7.3.1861 Liminka, Oulu. Foreldre: Frans Daniel Stocken og Margaretha Sofia Henrietta Rosenhagen.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

HISKI:http://www.genealogia.fi/hiski/q8md5nStockholms finska förs:Lysning 16.8.1863, vigd 1.9.1863 skärslip. Frans Daniel Störssen og hustru mams. Margr. Sophia Henrietta Rosenhagen. Han født i Cappeler, Lanbek, Guts. Roest. Hun f. i Luxenburg. (der står også) 'mies: 23/7 1824, Tillh. samma förs., Enkl. s.d. 25. sept 1859. nainen: d. 1/2 1838, Hans 1:sta h:u Soph. Christ. Christiansen?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det var jo en en interessant familie, og jeg ser at Frans hadde ei eldre datter (må være født i første ekteskap). Wilhelmine Christiane Dorothea Stocken (kanskje skal det være Stöcken?). Hun var født 6. nov 1849 og gift 4. juli 1875 i Oslo (Vor Frelser) med Christian Olsen. Hennes far: Frantz Daniel Stocken (VRI).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duverden, Arnstein! Her kommer jo den ene interessante opplysningen etter den andre. Jeg har søkt etter denne familien i LDS' databaser uten resultat før, men det kan jo ha kommet inn nye data siden den gang. Uansett bør jeg vel skaffe meg en kirkebokutskrift fra Oulu.Så kommer du i innlegg (8) med opplysninger fra en nettkilde som jeg aldri har hørt om. Kjempeflott. At dette var en svært omreisende familie visste jeg, men her dukker det sannelig opp flere nye land!Så til innlegg (10). Hvor har du disse opplysningene fra? Dette er jo full klaff. Denne Wilhelmine som du har funnet, ser ut til å være identisk med hovedpersonen i min gåte. Jeg tenkte kanskje at jeg skulle klare å sirkle henne inn ved å studere denne familien, men trodde jeg hadde en mye lengre vei til målet. Wilhelmine skal iflg. familietradisjonen ha vært linedanser på sirkus, men hun giftet seg utenfor sirkusmiljøet og døde i Mo i Rana!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at Arnstein har hentet opplysningene om Wilhelmine fra FamilySearch. Forkortelsen VRI (Vital Records Index) gikk meg hus forbi i iveren.Jeg tror for øvrig at jeg takket være opplysningene om at ektemannen het Christian Olsen, har funnet denne linedanseren igjen i FT 1900 for Rana ( Lenke ). Mina Olsen høres kanskje ikke så fint ut som Wilhelmine Christiane Dorothea Stöcken, men passer kanskje bedre for en vaskekone? Jeg har hørt at hun var født i Østerrike, men iflg. FT 1900 var hun altså født i Danmark.Nå har jeg temmelig mye å arbeide videre med, men jeg er fortsatt takknemlig for opplysninger om 'Frukthandleren i Harstad', Bernhard Vilhelm Stücken/Stöcken/Stocken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det var da godt at JEG en gang kunne hjelpe DEG også!Finner forresten at en Edvard Rosenhagen f.1889 i Skanderborg var bjørnetemmer. Han ble slått ihjel av bjørnene sine i 1937 i Roskilde.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...jeg tror forøvrig at opplysningene fra HISKI er like så troverdige som opplysningene våre (Norge) når det gjelder folketellingene (selv om det antakelig er gjort en feiltolkning når det gjelder Stöcken som er blitt til Störssen (FS har ikke så mange opplysninger når det gjelder vigselen som HISKI, men de ser ut til å ha fått navnet riktig 'tolket'). Fødsler/dåp når det gjelder Liminka 1861 er nok foreløpig ikke lagt inn i HISKI...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Endnu en datter af Frantz og Margrethe kan tilføjes (oplysninger fra IGI):Augusta Johanne Dorthea Annette Fransen, døbt 29. dec. 1867 i Tønsberg, Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest erling t. endresen

Laura Mathilde Wilhelmina Katharina f. 14.03.1887 i Skellefterå i Sverige og døpt 21.03.1887 samme sted, innført i kirkeboken i Levanger, N.Tr.Far: Bernhard Wilhelm Stücken, romersk katholsk, f. ? Mor: Mette Katrine Schmidt, datter av hdelsmann Lauritz Petersen Schmidt i S, f. 1864(funnet i kirkebøkene på SVAR)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

I forbindelse med et slektsarbeid jeg gjorde, har jeg i slektsoppsettet skrevet følgende, delvis basert på opplysninger gitt fra Gerhards datter som døde for få år siden i Narvik-området: Gerhard Frans Waldemar (Young) Stücken f. 28.02.1886 i Nässjø församling, Gøteborg, Sv., d. ...11.1932 Skolegang i Gøteborg. Var forsterbarn hos ”gymnast” Grönwald Waldemar Alexander Stücken f. 1863 i Norrbäcke, Westra Stift, og Gerda Bernhardina Sandahl Sjöberg f. 1863 i Göteborg (i Göteborg 1887-1890, hun innlagt på psyk. sjukehus ca. 1894?). Siden er hr. Stücken nevnt gm Klara f. 1868 fra Schleswig-Holstein (jfr folketelling 1901 i Norge), de drev med sirkus/varieté/ ”komediant”. (G.W.A. Stückens bror: Bernhard W. f. 1861 i Uleåborg, Finland, katolikk, frukthandler. Datter: Laura Mathilde Vilhelmine Katrine f. 1887 i Schelefteå, Sverige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.