Gå til innhold
Arkivverket

[#18161] Aner fra Førde og Gaular


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Ingvald Axelsson (1773-1849) ble 18.11.1798 gift med Kristine Rognaldsdotter Byrkjeflot (1774-1831). Foreldrene til Ingvald var Axel Andersson (født ca. 1744), Fauske?, Gaular og Lovisa Troelsdotter Lunde (1742-1787) - gift 2.4.1773. Er det noen som vet hvem som var foreldre til Axel Andersson?Foreldrene til Kristine var Rognald Bertelsson (1743-1810) og Lussi Sjursdotter Byrkjeflot (1745-1827) - gift 1774. Er det noen som vet hvem som var foreldrene til Rognald Bertelsson?På forhånd takk. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Axel Andersen fra Fauske er iallefall et kjent navn for meg, uten at jeg kan svare på spørsmålet ditt på stående fot. En av mine aner heter Guri Axelsdatter og er fra Fengestad/Fauske, tror dette er samme familie. Guris mor var gift to ganger, og jeg mener å huske at begge mennene hadde Axel som fornavn. Hvem foreldrene hans er vet jeg på stående fot, men jeg skal se om jeg kan 'grave' frem mer info. Fauske ligger forøvrig ikke i Gaular, men i Førde kommune (hvis ikke det dreier seg om to ulike steder). Gården Fauske er omtalt i Bygdebøkene for Førde.Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Far til Aksel var Anders Olson, død 1760 på Sør-Fauske (Gaular). Han var bruker av bruk 2 på Sør-Fauske fra 1738 til 1760. Gift i 2. ekt. med Johanna Akseldotter. Aksel er trolig en sønn fra hans 1. ekt. siden bygdeboken for Gaular benevner han som en av 'Anders sine born'. Hvem Anders var gift med i sitt 1. ekt. er sikkert ikke kjent, siden det ikke er nevnt i boken.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Det finnes en Axel Andersen på Fauske i Førde på denne tiden også, men det er tydeligvis feil sted og feil mann...lett å gå seg vill når gårdnavnene er de samme i nabokommunene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.