Gå til innhold
Arkivverket

[#18162] Anne og Ole Halstad i Halstad, Minnesota i 1900


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan en vennlig sjel hjelpe Deborah Moseng fra innlegg nr. 18012 med opplysninger i FT 1900 for Minnesota om Anna og Ole Halstad og barna deres. Så langt jeg har forstått bodde de i Halstad som er en liten by i Norman County, Minnesota. Anna var søsteren til Deborah's bestemor.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Hei kjell! Har ikke tilgang til tellinga,men fant Ole Halstad gift med Anne Nelson ,21/6-1893 i Halstad,Norman County,MN. mvh helmin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Halstad, Ole, head, b. June 1844 in Norway. Imm. 1865. Farmer- Anne, wife, b. Aug 1869 in Norway. Imm. 1892.- Olaf, son, b. May 1872 in Minnesota. Farm laborer.- Alfred, son, b. Sept 1888 in Minn. At school.- Carl, son, b. Jun 1894 in Minn.- Oscar, son, b. Feb 1896 in MInn.- Anton, son, b. Sep 1897 in Minn.- Nicolai, son, b. Feb 1900 in Minn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Hvis Deborah og Debra er samme person, ser det ut for meg at hun alt har fått denne informasjonen et annet sted, og det så langt tilbake som i slutten av september: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for hjelpen uansett! Da har hun visst mer enn hun har gitt inntrykk av. Jeg vil imidlertid tro at de eller den som styrer med bygdebøkene for Selbu kan ha interesse av dette. I den utgaven jeg har sett er nemlig fødselsåret det eneste som er oppgitt for Anna. At hun emigrerte i 1892, giftet seg og døde i 1926 bør absolutt komme med. Iflg. Deborah Moseng kom ektemannen Ole Halstad også fra Selbu, men det har jeg ikke bakgrunnsmateriale for å finne ut av.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, tror det er litt usikkert hvor denne Ole Halstad kommer fra. Han emmigrerte i 1871, og 'grunnla' stedet Halstad i Norman County.Det må også legges til at det ennå ikke er 100% bekreftet at de (Anne og søsteren Ingeborg (Inga) som Deborah leter etter, virkelig er de som stammer fra gården Sesseng i Selbu. Men det er den beste 'match' hittil. Det var derfor denne Lenke ble lagt inn... Fikk telefon fra en som sjekket bygdeboka, men fødselsdatoen skulle vært sjekket for å få en virkelig match... :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Leif, det er noe som ikke rimer her. Ole f.1844 imm.1865, Anne wife b.1869 Norway, imm.1892. Hun kan ikke være mor til de to eldste. Ole må ha vært gift en gang før.En av kirkebøkene fra Norman County vil gi mer opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Yepp, Ole har vært gift 2x, med 2 forskjellige Anne... :-) Første gang gift med ei som var født i 1869 Det er den siste Anne (f.1869) som er interessant, hun emmigrerte i 1892, og de giftet seg (i Halstad, Norma county(?)) i 1893.LenkeJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

....opps, mente første gang gift med ei Anne født ca 1844. Denne Anne dør en gang mellom census 1880 og 1892, og er nok mor til alle barna født før 1892.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Etter å ha konsultert Deborah Moseng og fått klargjort noe av den informasjonen hun hadde fra familien før begynte å lete og det hun etterhvert har funnet ut, er det etter min mening ingen tvil om at Ingeborg og søsteren (som ble gift Halstad) kom fra Sessengbakken (Nils-Persbakken) i Selbu. Alt tyder også på at to søstre til, hhv. Marit og Sigrid) reiste over, men kunnskapen om når de kom og hvor de gjorde av seg er gått tapt.Jeg tror årsaken til at bare Ingeborg er registrert som emigrant (1896) i Selbubøkene, er at de andre først reiste til Trondheim, arbeidet der en tid for så å emigrere derfra.Til Jan Peter! Du skriver at Ole Halstad emigrerte i 1871 (forstiller meg at det er Ole Johnsen på Halstadaunet på Strinda vi snakker om). Jeg har forsøkt å finne ham i emigrantlistene, men finner ingen god kandidat? Kan du peke ham ut for meg.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, jeg ser nå at det har blitt en feil i Ole's emigrasjonsår. Fra et av Deborah's innlegg på [url="http://www.norwayheritage.com/snitz/search.asp?mode=DoIt&MEMBER_ID=1359>Lenke så ble det skrevet 1871, men det riktige må være at han 'grunnla' stedet Halstad i 1871. Ifølge census-1900 emmigrerte han i 1865, han har bodd 35 år i USA på det tidspunktet. Dermed finns han vel hverken blandt emmigrerte fra Trondheim 1867-1930, eller i FT-1865....? :-(Men jeg må innrømme at det ligner veldig på denne personen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Har et ønske til for FT1900 for Minnesota. Har funnet ut at Anna's søster, Marit, også emigrerte i 1892 og da sammen med ektemann Severin og deres to barn, Johan og Marta. Etternavnet deres, Hommelvikstrø, fungerte vel neppe særlig godt i USA så jeg antar at de kan ha kalt seg noe annet.Kan noen hjelpe meg med å finne dem i FT1900; jeg antar for Minnesota - reisemål i 1892 var nemlig Halstad, Minnesota, hvor søsteren Anna giftet seg året etter.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.