Gå til innhold
Arkivverket

[#18170] Lisbet Sophia Olsdatter, Røros


Gjest Marit Bergsrønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Bergsrønning

Søker etter opplysninger om Lisbet Sophia Olsdt. fra Røros. Hun ble gift med Clemet Olsen Sandneset ca. 1782 og de fikk flere barn: Olava 1783, Ole 1786, Ellev 1790, Christen 1791, Clemet 1793, Lisbet 1796, Jon 1798. I folketellinga 1801 bor de på gården Sandnes og Lisbet Sophia er 46 år. Født ca 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Lisbeth Sophia er datter av Ole Christensen og Ingeborg Sivertsdatter som giftet seg på Røros 16.5.1752. Lisbeth er født 19.10.1755. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du er klar over at det finnes kirkebøker for Røros 1727 - 1767 her på DA, likeledes for den samme periode på RHD - med faddere.Det er kanskje den Lisbeth Sophia som ble døpt 19/10 - 1755, far: Ole Christensen. (gift 1752 med Ingeborg Sivertsdatter). Om jeg ikke tar helt feil, så er dette også min slekt. Jeg skal se på dette i løpet dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet flere aner dersom du er interessert: Ingeborg Sivertsdatter er datter av Sivert Bersvendsen og Lisbeth Johannesdatter (gift 1729). Sivert er sønn av Bersvend Sivertsen og Dorthea Hansdatter Colberger. Lisbeth er datter av Johannes Michelsen og Anne Olsdatter Kuraas. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den Lisbet Sophia, som allerede er funnet, er den beste kandidat, forutsatt naturligvis at hun er født i Røros. Det kan man jo ikke være 100% sikker på.Jeg har sett i Rørosboka (bind 4, side 111) hvor det står om Ole Christensen og hans foreldre. Der står det at Lisbeth Sophia ble gift med en Hans Morten Guldal. Jeg har funnet ham og Lisbet Ols. Sjøvold 46 i 1801. Jeg kan så gjerne tro at Rørosboka har feil her, det er også en annen feil eller mangel samme sted som jeg en gang gikk 'fem på'.Nok om det. Det beste ville være om du kadde sjekket ekteskapet mellom Clemet Olsen og Lisbet Sophia, slik at du hadde hennes fars navn helt sikkert.De eldste datteren til disse to Ingebor Clemetsdatter Sannes er sannsynligvis å finne her i 1801 Lenke Hun er da oppkalt etter sin mormor, og jeg tror husfaren her Christen Olsen 42 kunne være hennes morbror som ble født i 1759. Han har også en datter Ingeborg. Dette som en støtte for at det er den riktige Lisbet Sophia.Min ane Anne Kirstine Christensdatter, gift med Peder Jensen Halden, var en søster av Ole Christensen. Dem finner du somm faddere på Ole Christensens barn, og det er slekten videre bakover den veien jeg kjenner.Jeg vil nå gjerne høre din reaksjon - har du Rørosbøkene for hånden slik at du kan slå opp på det sted jeg viste deg til?Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du kan like gjerne få resten som jeg har. Ole Christensen ble ifølge Rørosboka født i 1722. Han var sønn av Christen Axelsen (død i 1777, 92 år) og Karen Olsdatter (død i 1776, 97 år). Ole Chr. hadde en datter Karen, så man kan vel gå ut fra at Karen Olsd. var hans mor.Christen Axelsen er å finne i manntallet for Røros 1701 Lenke. Hans far Axel Olsen Skredder døde i 1740 89 år og dennes kone Kirsten Svendsdatter i 1745 97 år. Ole Christensen søster (min ane) het i hvert fall Anne Kirstine (hun ble 96 år, så her ble folk gamle!).Til Odd Brede: Jeg er selv interessert i linjen bakover til Anne Olsdatter Kurås!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Bergsrønning

Tusen takk for skikkelig god hjelp, dette har vi strevd med lenge! Er forhindret fra å lete nå, men kommer tilbake senere. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.