Gå til innhold
Arkivverket

[#18174] Anders Jacobsen Lindboe f 17? i Jamtland/Stjørdal


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på Anders Jacobsen Lindboe, som i 1761 ble gift i Stjørdal med Anne Larsdatter Alstad(døpt 16.07.1730) Det er noen flere kommentarer i kirkeboka, men det omtrent uleselig i kirkeboka for Stjørdal i 1761. De som skrev Skatvalsboka har fått bryllupsdatoen til å bli 06.09.1759, men det får jeg altså ikke til å stemme. Da datteren Berit ble døpt i 1765, kalles han Anders Jamt. Berit ble da døpt i Lånke kirke. Hun er blant mine aner, og i 1783 da hun ble konfirmert bodde hun i Alstad.Jeg burde vel ha etterlyst Anders Jacobsen på et svensk nettsted, men jeg skulle gjerne visst litt mer om han før jeg gjør det. Er Lindboe et sted i Jamtland? Jeg kan iallefall ikke se at Lindboe skulle være noen gård i Lånke, ut fra oversikten over gårder i Lånke på nettet.Berit Andersdatter ble gift 14.10.1790 med Ole Jonsen Groen. I Skatvalsboka menes at hans far var Jon Jonsen Steinvik, mens det i kirkeboka da han ble gift i 1838 står Jon Jonsen Skulbru som hans far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den linken. Når jeg ser på Eskilstuna i mitt atlas så trodde jeg det var for langt sør, til å tilhøre Jamtland. Det er en dårlig skoleatlas jeg sitter med, og området Jamtland er ikke avmerket en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, Eskilstuna ligger absolutt ikke i Jämtland! Både Lindbo (i Fagersta), Eskilstuna og Västerås ligger i Västmanlands län, et fylke som ligger sør/øst for Jämtland. Men det er ikke lange reisen fra Lindbo og opp til Jämtland (Z på kartet)... Man får ta turen gjennom Dalarna.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vet du noe om hvordan grensene var i ca 1761 da min ane Anders Jacobsen Lindboe ble gift i Stjørdal? Kanskje gikk Lindboe under Jamtland på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Anne Lise! Nej, nej. Lindbo söder om Dalarna har aldrig tillhört Jämtlands län. Jämtlands och Härjedalens gränser har varit i stort sett oförändrade efter den olycksaliga freden i Brömsebro 1645, då landskapen fick lämna Norge!Det finns ingen församling (menighet) med namnet Lindbo i Jämtland eller Härjedalen. Det närmaste är väl Lingbo i Gävleborgs län.Jamt kom de flesta som kom över gränsen från Sverige till Tröndelag att kallas. Men det är väl närmast att tro att han kom från Åre församling i Jämtland som gränsar till Meråker eller från Kall församling som gränsar till Verdal. Hälsningar/Janne Högdin, Östersund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Nå viser det seg at Anders Jacobsen Lindboe kanskje ikke er far til min ane Berit Andersdatter likevel, og jeg må se mer på kirkebøkene i morgen. Det er mulig jeg tar egen etterlysning på aner til Berit Andersdatter, som skal være født ca 1765. Det er dukket opp en Berit Andersdatter til i Stjørdal født omtrent på samme tid. Så da blir det ikke så viktig hvor Lindboe er egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.