Gå til innhold
Arkivverket

[#18182] Tyding av 'kråketær', samt gammelt datosystem


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Jeg er ikke veldig stødig på dette med det gamle datosystemet. Jeg lurer derfor på om noen kan hjelpe meg både med å tyde det som står, samt hvilke datoer de representerer?Se http://www.fergestad.com/Slekt.htmlFor meg ser det ut som innføringen i 1796 er: ''1st søndag i Fask''. Kan det være påske...?Innføring nr 2 ser ut for meg å være: ''1: Sønd. Sexage Sina 1807''.De to avsnittene med tekst står som innledning til en gruppe jenter som ble konfirmert i Meldal i 1807. Hva står det her?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I den første teksten står det: 1.søndag i faste. I den neste står det Sexagesima 1807, som er i Februar en eller annen gang. Senest i dag da jeg så kirkebøker for Stjørdal på mikrofilm så jeg at Sexagesima faktisk sto på samme side som det sto februar i margen.Den neste teksten våger jeg meg ikke på, men den slutter med 15 år og det var noe med konfirmasjon i 1811.Den siste teksten: Den 2.søndag efter? til konfirmasjonen ???? Parelius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De to gjenstående tekststykkene synes å gå slik:'Den 3 Søndag i Faste 1811 confirmerede Præsten Nannestad sin Søn Cristian Nannestad 15 aar gl''Den 2de Søndag eftter Trenitatis confirmerede den personelle Capellan Parelius'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Var det vanlig (innarbeidet) å snakke om så og så mange søndager FØR påske, f.eks. at en person var døpt 3. søndag før påske? Kirkeåret opererer (i hvert fall i dag) kun med de 6 søndagene ETTER påske. Grunnen til at jeg spør, er et tilfelle der jeg får det til å stemme mye bedre at personen var døpt 3. søndag før påske enn at han var døpt 3. søndag etter påske. Preposisjonen er forkortet med kun en utydelig bokstav, som kanskje kan tolkes i begge retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Ja, jeg har prøvd å installere dette programmet. Men hver gang jeg prøver så låser det seg under selve installasjonsprosessen. Har noen vært borti samme problem?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det blir vel smør på flest men:1.søndag i faste 1796=14/2, Sexagesima 1807 =1/2, 3.sndag i faste 1811=17/3, den siste er jo 2. søndag efter Trinitatis men årstallet vises ikke, hvis året er 1811 så blir det 23/6. Installering av Dage er ikke noe problem så hva skjer hos deg Rune? Det er ikke vanlig term med antall søndager før påske, bare etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Nei, si det Hans? Jeg ser at siste versjone av Dage er fra 2000. WindowsXP, som jeg bruker nå, var jo ikke kommet da, så jeg lurte på om det kanskje kunne være inkompatibelt med denne Windows versjonen....Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Snodig? Kanskje filen er blitt korrupt på en eller annen måte uten nedlastningen? Prøver å laste ned på nytt og ser hva som skjer.....Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.