Gå til innhold
Arkivverket

[#18198] Reisende sockenskomakardreng Jakob Andrersson Wallgren


Gjest H.K. Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest H.K. Hanssen

Jeg søker opplysninger om 'sockenskomakerdrengen Jakob Andersson Wallgren från Lesjô i Gullbrandsdalen och pigan Anna Maria Johansdotter från Hofs sn i Norge'. Jeg regner med det er Lesja i Gudbrandsdalen det her refereres til. Familien er i svenske kirkebøker betegnet som 'rømte'. Jakob Andersson Wallgren skal ha vært født den 27.02.1793 og Anna Maria Johansdotter den 15.05.1798. De ble viet 12.04.1818. Kjenner til to av barna: Agneta Regina Jakobsdotter Wallgren og Jakob Alexander Jakobson Wallgren. Er det noen som kjenner til disse personene? Med vennlig hilsen, H.K.Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Hei, Jeg forsøker å løfte denne forespørselen frem...Kanskje kan noen ha hørt om disse personene i forbindelse med andre reisende i Lesja-området tidlig på 1800-tallet???(Wallgrenene er ikke med i Sundts tellinger, ettersom de da oppholdt seg i Sverige)Med vennlig hilsen, H.K.Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest H.K. Hanssen

Alle gode ting er tre osv... Jeg prøver igjen å løfte dette innlegget frem i tilfelle flere kunnskapsrike lesere har kommet til! Det ser ut til at Jakob Andersson Wallgren og hans kone hadde ytterligere en datter, Helena Johanna Jakobsdotter Wallgren (f.1823). Hun skal visstnok ha reist sammen med Erik Rosenqvist (sønn av Olaus Rosenqvist). Hun var trolig født i Solør...Er det noen som vet noe mer om disse personene?Med vennlig hilsen, H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Ja, da har det dukket opp litt flere opplysninger via Sverige i forbindelse med slekten Wallgren. Jakob Andersson Wallgren (sønn av smeden Anders Olsson og Regina Jonsdotter) hadde trolig to koner ved navn Anna Maria Johansdotter!Barn med Anna Maria I : *Agneta Regina Jakobsdotter Wallgren (f.1818) levde sammen med Nicklas Krantz (f.1793) *Jakob Alexander Jakobsson Wallgren (f.1820) *Helena Johanna Jakobsdotter Wallgren(f.1823) levde sammen med Erik Rosenqvist, senere med Johannes Lorents Norgren (som var født i Trondheim i 1823) Man kjenner til følgende barn: -Johanna Magdalena (f. 1862 i Norge). -Johanna Karolina (f. 1864 i Norge).Barn med Anna Maria II : *Sofia Jakobsdotter Wallgren (f. mellom 1830 og 1840) levde sammen med Johan Pettersson Ström. *Ingeborgana Vilhelmina Jakobsdotter Wallgren (f.1833) levde sammen med Karl Magnus Nilsson Brun. *Johanna Laura Jakobsdotter Wallgren(f.1842)levde sammen med Karl Fredrik Karlsson Wigardt. *Karolina Jakobsdotter Wallgren (f.1847) levde sammen med Andreas Karlsson Krantz.Hvis noen har ytterligere opplysninger om disse personene, mottas de med stor takk!Med vennlig hilsen, H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Du spør i ditt første innlegg om sønnen Jakob Alexander Jakobsen Wallgren. Dette er vel den velkjente forbryteren Jakob Wallin som den 25. januar 1876 ble henrettet i Bergen. Om dette kan du lese i 'Bergensposten' 2001 som du finner her på DA under 'Artiklar frå SA i Bergen'. Dette kjente du kanskje til, men siden du spør, så...Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Hei igjen, Ja, det var jo interessant lesning! Takk for informasjonen,Arne Solås. Skulle andre ha flere opplysninger, mottas de med takk!Med vennlig hilsen, H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har lenge lett etter opplysninger om Ossian/Ocean (?) Walgren, gift med søster til en av mine. De levde sist på 1800-tallet. Her jeg sitter nå har jeg ikke eksakte data, men om noen napper kan jeg finne frem mere. Mvh -Jarl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Til Jarl V. Erichsen,Jeg regner med den du søker er Ernst Ossian Wahlgren (f.1866 i Göteborg, Sverige) gift med Trinia Andrea Wahlgren (f.1868 i Arendal, Norge). E.O. Wahlgren var i følge Folketellingen 1900 'indehaver af Chemisk Vaskeri og Farveri', og bosatt i Niels Juels gade 1 i Kristiania. Jeg vet ikke hvorvidt denne E.O. Wahlgren er i slekt med de øvrige nevnte Wallgrenene i disse innleggene.Med vennlig hilsen, H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Kirkebok Kristiania Tukthus, MINI 3, kort 2/5, s.50b-51a, nr.1: Elone Johanne Jacobsdatter Wahlgreen, konf: 17.02.1856, f: 02.03.1823, døpt: 23.03.1823 i Hof i Solør. Foreldre: Jacob Andersen Vahlgreen og Anne Johnsdatter - omstreifende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.