Gå til innhold
Arkivverket

[#18199] Stjørdal, Hegra


Gjest Ole Øystein Fosnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Øystein Fosnes

Kan noen hjelpe meg med å finne hvor en Ole Jensen Riis bodde før 1801. Han dro fra Stjørdal til Levanger ( muligens i området rundt gården Nordmarka). Hans datter Mali Olsdatter Riis ble gift med Peder Olsen, som tar over Nordmarken i 1833.mvh Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Fosnes

Her tror jeg du har truffet blink. Må få tak i noen som har bygdeboka for dette området for å sjekke nærmere. Lurer på hvor Riis-navnet kommer inn i bildet? Takk for hjelpa,Berit!mvh Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Etter hva bygdeboka skriver, ble nevnte Mali gift med Jon Olsen fra Markatrøa, en annen plass under Rykke (Røkke). Paret slo seg ned i plassen Urda under Rykke, og fikk (bl.a.) en sønn Ola (1826-1847) - min tipp-tippoldefar. Denne Mali kan nok utelukkes.Jeg har kikket litt i 1865 for å finne plassen Nordmarka som du nevner. I Levanger landsokn finner jeg 'Nordmarken østre' hvor Peder Olsen, 62 år, f. i Røros er gårdmann og selveier. Kona, Mali Olsdatter, er 60 år og oppgis å være født i Levanger landsogn (!?).Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Fosnes

Hei igjen.Det skal være en Ole Rise som er nevnt i den gamle Lånkeboka side 287. Kan dette være den jeg søker ?mvh Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Ole Rise er 100 år for sent. Omtales i bygdeboka for Lånke som forpakter av gården Reppe i 1885-86. Var født i Oppdal 1835, og omtales nærmere under Re i Stjørdal 2.2.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Fosnes

Arnstein Rønning: Jeg tror også at det kan være en forbindelse med Røros, men jeg greier ikke å finne den.Han må ha vært født 20-30 år før 1800.Hvem han ble gift vet jeg heller ikke.mvh Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.