Gå til innhold
Arkivverket

[#18204] Er Endre Sivertsen, død Bergen 1832, født i Jorgenfiord - og hvor er det?


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Her er flyttmand Endre Sivertsen begravd i 1832, 80 år gammel, bosted rode 24-70: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1301begr&variabel=0&postnr=20288&fulle=true&spraak=n>LenkeEr det samme mann som ble født i Bergen , i 1759?: LenkeI 1774 blir underkonstabel Endre Sivertsen gift med Ingebor Jørgensdtr, men da ville ovennevnte person med samme navn bare være 15 år gammel: LenkeI begynnelsen av 1774, mens de bare var trolovet, ble deres første barn født, og de fikk flere etter hvert. Jeg har notert 7 stykker.I 1803 kan man finne en Endre Sivertsen, 60 år, fløtmand, f i Jorgenfiord, i rode 24 K: LenkeI 1813 ble han gift på nytt, med Ane Marie Gabrielsdtr: LenkeI 1815 var han pensjonist og levde i rode 24-70 med sin andre kone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har sett Hjørundfjord, MogR, kalt Jørgenfjord i eldre tid. http://www.hjorundfjord.no/Det er også en plass som heter Jørgenfjord ikke langt fra Bø i Nordland, tror jeg. Sakset fra et skriv om Bø kirke, på Langøya: 'I eldre tid kom folk seilende, kjørende med hest og gående til kirken (Bø). Fra Jørgenfjord, Guvåg, Røsnes, Haugsnes, Klaksjord, Uvåg og Ringstad kom folk til kirken med båt, og båten la til ved kirkekaia nedenfor prestegården.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Familysearch IGI har to kandidater i Batch: C421881, Hjørundfjord 1733 - 1829:En kandidat døpt 16.2.1741, med foreldre Siur Pedersen og Christij Ifversdatter. Og en Endre Sivertsen døpt 25.10.1750, med far Sjur Joensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Klokkerboken for Korskirken har angitt fødestedet til Endre Sivertsen, død 12. april 1832, som 'Søndmør', og det skulle stemme bra med Hjørundfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Kari,www.familysearch.comDer kan du fylle inn det batchnummeret jeg oppga over, og få tilgang til det mormonerne har registert av kirkebøker for Hjørundfjord.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Heidi! Jeg finner ikke personene dine hvis jeg søker på C421881, hverken under IGI eller VRI (Vital Records Index). Men du fant dem kanskje et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Bruker du 'exact spelling' kommer de nok ikke opp. Pussig at du ikke finner dem der, det gjorde jeg.Prøv: Firstname: Endre, Lastname: Sivertsen. Birth/Christening +/- 5 years, 1745, og Norway.Ellers er det kanskje en idè å skrive til Statsarkivet (i Tr.heim) for oppslag i originalen, slik at du får gardsnavna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Jan og Heidi. Nå gikk det bra. Men hvorfor virker ikke 'Exact spelling'? Navnet som kommer opp når jeg fjerner krysset for exact spelling er jo nøyaktig slik jeg skrev det inn når krysset sto på.Jeg skal skrive til Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kari Larsen

Jeg har skrevet til Statsarkivet og fått svar: Endre ble hjemmedøpt av Peder Hansen Norang og dåpen stadfestet i kirken 25.10.1750. Foreldre Siur Joens. Norang (1704-1787) og Gjertrud Olsd. Finnes ca 1715-1805 ifølge s 356 av Hjørundfjordboka av Lars Strømme og Ragnar Standal. Jeg har bestilt boka. Den sier visst at Endre var fløttmann og bødtker, men jeg har bare sett at han var fløttmann og underconstabel, det siste var han da han var gift og mens alle barne ble født.Det yngste av barna het Jørica ifølge Døypte i Bergen 1668-1815 ref 14650. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&variabel=0&postnr=14650&fulle=true&spraak=n>LenkeSenere finner jeg navnet Giertrud: Kommunikanter i Korskirken 1800-1801 Lenkeog Giertkie: Kommunikanter i Korskirken 1800-1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Ett til spørsmål: Carl Endresen, som var kommunikant i den første av kommunikantlenkene ovenfor, var født her: LenkeMen i kolonnen til høyre står det Død, så jeg trodde han døde tidlig. Men siden han var kommunikant i mai 1801, kan vel ikke det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sønnen Carl Endresen står sammen med foreldrene i 1801-tellingen Lenke,Det er vel samme mann som står i Undersøkelseskommisjonens rulle: 5079 Carl Endresen Bergen Kors K 26 16/10 78 Bergen Bodker Arbeidsmand Faderen Artillerist Svend efter fremlagt Attest fløttet til No 90. 0 HR-164Fødselsdatoen står i kirkeboken som 16. november 1778, i militærrullen som 16. oktober 1778, men det er neppe grunn for å tvile på at det er samme mann, og da levde han nok opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk Yngve. Han levde nok opp, ja, for her er han død: Lenke 45 7/12 år gammel.Har du synspunkt på det jeg spør om i spørsmål 12: Er Jørica samm navn som Giertrud/Giertkie? Og er Siursen og Sivertsen også samme navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sjursen/Siursen/Sivertsen m.fl. må kunne regnes som skriftformer av samme navn.Det er fristende å gjette på at Jørica og Giertke er samme navn. Ulike skrivere skulle forsøke å sette på papiret det de mente å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

På Familysearch finner jeg disse barna døpt i Hjørundfjord med nevnte Siur og Gjertrud som foreldre:Ingor (staving?) døpt 6.10.1741, Jon 7.2.1747, Ole 24.6.1753 og tre ganger Knut døpt 16.1.1757, 2.7.1758, 4.11.1759, i tillegg til Endre.Kanhende er det Gjertrud som er fra Norang, for ved Oles dåp heter foreldrene Siur Jonsen og Jertrue Norrang. De var forøvrig gift i Hjørundfjord 24.7.1740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hjertelig takk Yngve og Heidi. Nå har jeg sjekket de søsknene du oppga, Heidi. Men jeg fant ikke Ingor. Hva skal jeg søke på for å finne ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan det være Inger, Ingebor? Kan hun/han være død ung? Fant du henne/ham ikke på Familysearch, eller hvor er det du ikke har funnet personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg fant ingen Ingor på Familysearch. Det var du, Heidi, som oppga at en Ingor var funnet der (i melding nr 17).Ellers takk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Gjertrud (se innlegg 17) kom nok fra Finnes, men mor hennes, Inger Jetmundsdtr. (d 1729?)kom fra Nordang og var søster til den forrige brukeren på Norang (bnr. 6), Ola Jetmundson, som døde barnløs 1745. Gjertrud overtok således gården etter onkelen. Inger Jetmundsdtr. var gift (1712?)med Ola Jetmundson Finnes ca 1690-1765)og bodde på Finnes bnr. 3 (Hjørundfjordboka bind 4 side 295)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk Martin! Jeg har bestilt bind 3 og 'andre' slektsbind på mitt lokale bibliotek. Hvor mange bind er det tilsammen? Bør jeg låne flere enn bind 3 og 4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk Heidi. Jeg greidde ikke å finne henne uten din hjelp. Du har nok en bedre søketeknikk enn meg på Familysearch. Er det mulig å finne ut hvem som har lagt inn disse personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.