Gå til innhold
Arkivverket

[#18215] Rasmus Jakobsen - oppfostret for Fattigvæsenets Regning på gården Grindøen


Gjest Tor Brobakke
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Brobakke

Kan noen med bedre tilgang til litt av hvert hjelpe meg å løse denne gåten hvis mulig: Hvem var foreldrene til Rasmus Jakobsen - 3 år ved folketellingen i 1865 - oppfostret for fattigvesenets regning på gården Grindøen i Rugsund, Davik(en) prestegjeld (Nordfjord). Det er sannsynlig at Anne Torbjørnsdatter (29)- sammen med eget uekte barn - tok på seg oppfostringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Takk for ledetråd. Tenker du da på at denne Rasmus er født utenfor ekteskap, av en potensiell far ved navn Jakob. Dette kan vel undersøkes nærmere. Men det er få Rasmus'er som er født i 1862 i dette området: En aktuell Rasmus er sønn av Jakob Larsen og Christiane Rasmusdatter. En annen Rasmus født i 1862 er den siste av tre Rasmus'er mine oldeforeldre, Jakob Jakobsen Brobakke og Kristiane Rasmusdatter fikk, men alle disse tre skal ha dødd i 1-års alderen. Er noen bedre kjent enn jeg med de mest typiske årsakene til at fattigvesenet overtok ansvaret på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Ledetråden var kun ment som en oversikt over dem med fornavn Jakob, har ikke sett på Jacob.Kirkebøkene for Davik må gjennomgåes for 1861-1863. Dessverre har jeg ikke disse selv.LenkeAt små barn i den tiden ble bortsatt til oppfostring, kan vel mest sannsynlig skyldes at foreldrene døde da han var liten eller var syke.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Jeg var ikke klar over at bla. døpte for Sogn og Fjordane finnes registrert her i digitalarkivet. Gå inn i menyen øverst under type - velg kirkebøker - døpte - fylke osv.Kanskje det er denne Rasmus?LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Ja, det er stort sett opplysninger fra Digitalarkivet som du her viser til jeg har tilgang til og bruker. Denne Rasmus som du her peker på, er en av dem jeg har ansett som den mulige. Han er født i 1861 og var da 4 (ikke 3) ved tellingen, men så nøye kan man vel ikke være. Det er vel bare kirkebøkene som kan fastslå om det er han? Jeg kan også undersøke om noe skjedde med foreldrene - det kunne jo også peke mot ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Til Sigbjørn: Ja, det samme ser jeg. Disse tvillingen bor hos sine foreldre i 1865. Men her seg jeg også at min slekt kommer i bildet. Oline Marie er min grandtante - jeg har en følelse av at denne Rasmus på Grindøen kanskje er hennes bror, eller at det er en eller annen forbindelse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fam.search: Rasmus Jacobsen 1862/63 Askvoll, Jakke Bendixen og Helene Olsdt. Ikke funnet foreldrene i 1865.R J. 1862 Davik, Jakob Larsen og Kristiane Rasmusd. Ikke funnet foreldrene i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant ikke dåpen til de 2 forrige barn og det jeg fant nå i døpte i S&F.Men på FS fant jeg et nytt barn av Jacob Larsen og Kristiane Rasmusdt. (foreldresøk): Lars Christian f. 1865 i Davik. Finner ikke foreldrene igjen.I 1865 Davik Lisæter gård finner jeg Kristian Jakobsen 1 år, fosterbarn. Kan det muligens være Lars Christian tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette var mye jeg ikke forstår noe som helst av: Ekteskap LenkeEr det noen som forstår sammenhengen her mellom dette ekteparet og deres 2 barn. Hvor var foreldrene i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Brobakke

Takk for all hjelpen jeg får. Berit: Jakob Larsen og Christiane Rasmusdatter giftet seg i 1859. Spørsmålet er altså hvorfor de ikke er å finne i 1865-tellingen? Jeg skal forsøke å lete senere i dag - men du virker å være på sporet av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.