Gå til innhold
Arkivverket

[#18216] Bernhard og Marie Nilsen, Hurum, Nybråtan


Gjest Maya Lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maya Lillemoen

Søker foreldrene til Bernhard Nilsen født 1850 i Hurum, død 1938, gift (18 okt 1876) med Marie Markusdatter født 1850 i Lier.I folketellingene finner jeg faren til Bernhard, Nils Torstensen født 1819 fra Knisvik (Knivsvik) i Hurum han er da enkemann. Hvem var hans kone?Finner ingen Marie Markusdatter i folketellingene.Takknemlig for alle opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Usikre opplysninger fra FS: Nils Torstensen gift 17/12 1842 Hurum med Helle Bentsdatter.En Marcus Nilsen og Gunild Stenersd. døpte datteren Maria 30/3 1851 Lier. I 1865 bodde de samme folkene på Hauge i Hurum, men ikke Maria.Jeg ser at det i 1865 bor en annen(mulig flere) Markus i Lier med flere døtre.Kanskje hun hadde et dobbelnavn, og bare det ene ble brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Rundt 1800 var innflyttingen til Hurum betydelig. Både Nils Torstensen og Helle Bentsdatter var innflyttere. Nils var født i Skoger, det er ikke umulig at det er den Nils som FS har notert født 10/7/1819 med foreldre Torsten Olsen og Berith Ottersdatter. En kandidat til Helle Bentsdatter er født i Sande i 1812. Du bør sjekke vielsen i kirkebøkene for å verifisere personene.Maria Marcusdatter (og søsteren Olava) var ikke langt hjemmefra i 1865, begge var tjenestejenter på Liltvedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Maya Lillemoen

Hei igjen Per Det stemmer at Nils Torstensen var innflytter. I kirkeboken for Skoger er han født 10 jul 1819. Han er født på Nedre Skjelbren i Skoger. Hans foreldre Tosten Olsen og Berit Ottersdatter flyttet til Skoger 3 august 1818. Tosten er oppført som Jordbruker. I kirkeboka står det at de kom fra Walderò. Kan dette være Walderòe plads i Onsøe, Smålenene? Eller er det Valløy i Tønsberg, som har fått dette navnet i stedenfor Walderò?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nina M. Johansen

Hei. Jeg sitter her på lån med kirkebøker fra Hurum, og tittet litt etter dine folk. Men så fikk jeg se nå at etterlysningen ikke var helt ny. Du har da kanskje funnet Bernhard og Marie da tenker jeg. Hvis ikke har jeg noen barn. Og da de ble gift. Men jeg har ikke funnet Bernhard som døpt i Hurum, lett fra 1845-1855. Ingen Bernhard, med Nils Torstensen som far...Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Finner Bernhard døpt i Hurum 1850 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp06281847&variabel=0&postnr=4403&fulle=true&spraak=n>Lenke foreldrene var Nils Torstensen og Helle BentsdatterDet virker sm Nils ble gift på nytt omkring 1866 med Maren Olsdatter. Deres barn.Hans Martin 19.11.1865 LenkeTilla 30.5.1867 LenkeHendrik 9.5.1869 LenkeBirthe Marie f. 18.2.1872 på Rødby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Hm, merkelig. Jeg måtte titte på kirkerullen en gang til, men han står fortsatt ikke som døpt i 1850. Det var dåp 9 juni, og så ikke før 30 juni. Men under Hurum, har vi jo flere sokn, bl.a. Hole. Kan han stå der tru? Selv om det i lenken over står Hurum...Fant forresten under døpte 1861-1881 Bernhard og Maries sønn Martin. (vet ikke hvordan jeg lager lenke...)De giftet seg jo 18 okt 1876. Og sønnen er døpt samme dag, rett etter vielsen. (Martin er forresten konfirmert 4 okt 1891. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Nina og Michael Har funnet Bernhard Nilsen født 30 januar 1850, og han er døpt 23.6.1850 i Hurum. Bernhard og Marie får sønnen Martin og iflg. Hurum kirkebok, døpte 1861-1881, står det Uekte barn og under merknad: Barnet ble døpt straks etter foreldrenes vielse d: samme dag som denne fullbyrdes. Her har jeg tatt feil, forstod det slik at han døde samme dag. Hvor fant du konfirmasjonen til Martin? Ellers har jeg funnet hans far Nils Torstensens foreldre, Torsten Olsen og Berith Ottersdatter. De var innflyttere til Skoger 3 august 1818. De kom fra Walderòe, er det på Onsøy ved Fredrikstad eller kan det være Valløy i Tønsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Hei hei. Martins konfirmasjon fant jeg i kirkeboken for Hurum. Da bodde familien på Nybraaten (Tronstad). Det står også at han er vaksinert 12 juli 1877.Har også funnet tre andre barn:1) Harald Nicolay født 2 jan 1881, døpt 10 april 1881. (Han og står vel inne på døpte 1861-1881 tenker jeg.) Faddere: Laura Evensdtr, Hermana Hansdtr (Jansdtr?), Marie Evensdtr, Thorvald Nilsen og Fredrik Hansen.2) Hilda Gustava, f. 19 juli 1884, døpt 1 mars 1885. Bosted: Nybraaden(Tronstadeie). Faddere: Didrik Hansen Lilltvedt, Bernard Berulfsen (Gransletta?), Johan Kristensen Dustad, Enke Trine Hansdtr og moderen.3)Bertrand Martinius, født 13 des 1886, døpt 24 april 1887. Bosted: Tronstadplads. Faddere: Sjømann Kristian Kristensen Dustad, arb Johan Kristensen ibid, Moderen, pige Tilla Kristensdtr Dustad og Hilda Antonsdtr Tronstad.Ja, det var de barna jeg har funnet. Også da de blir gift: Bernhard Nilsen Jahren og pige Marie Markusdtr af Lier. 18 okt 1876. Fedre: Nils Torstensen og Markus Nilsen.Jeg vet desverre ikke hvor Walderoe er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei og tusen hjertelig takk for alle opplysningene. Da gjenstår det å finne Martin i FT 1900. Nå har jeg alle med riktige navn på riktig plass, og med alle datoer og årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.