Gå til innhold
Arkivverket

[#18217] Karolina Jansdotter - nål i høystakk i USA fra 1896 - 1900


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Skulle bli veldig glad om noen kunne hjelpe meg litt.Jeg søker Karolina Jansdotter (gift med Jens Nilsen). Karolina emigrerer i 1896 til USA fra Sunne i Värmland med sin lille sønn Johan Alfred Nilsson. (Hun emigrerere sannsynligvis fra Sverige).Karolina Jansdotter er født i Sunne i Värmland 10. sep 1870. Hun blir gift 1894 i med Nils Jensen som er født i Norge i 1864. Sammen får de sønnen Johan Alfred i Sunne 30. nov 1894. Den 8. mai 1896 sier husforhør i Sunne at mor og barn reiser til USA. Nils Jensen (altså ektemann og barnefar) reiser ikke. Nils er fremdeles alene, forlatt og med sivilstand gift i Sverige i folketellingen der i 1900.Jeg er ikke sikker, men det er mulig at det er Karolina og guttungen som finnes ankommet Ellis Island 25. mai 1896. (Som Karolina Janson 25 år og Joh. Janson 11. måneder) - LenkeJeg vet at det er 'nåla i høystakken' men er det mulig å finne disse to i USA ? Takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, jeg vet ikke om du har sjekket manifestet, men der står det at bestemmelsested er Escanaba. E. er den største byen i Delta county, Michigan.De gikk på skipet i Liverpool, så da har de vel tatt et 'feeder-shep' til England først...Kanskje de kan finnes i census 1900 for Escanaba, Mich. ? :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

hei og hå, Jon!! Escanaba var et yndet reisemål for Sunne-folk, 96 mennesker dro med det spesifisert som reisemål fra Sunne.Karolina Jansson dro, 25 år gml. fra Sunne, S-län, reiste fra Gøteborg 13. 5. 1896, hun hadde 'medåkande'. Källkod 57:557:68851.Sønnen Johan Jansson 1 år reiste med moren.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila, Vål´egnas rose !Dærsken smelle ! Fant du´a ? - Det må jeg si !Nokså interessant at den godeste Karolina hadde gitt veslegutten sitt eget etternavn, han var jo etter skikken en Nilsson (Pappa´n hans satt jo i Sverige)..... Klarer du å finne dama og guttehvalpen i 1900 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Oh du utålmodige! Hun er ikke en Jansson i 1900, men la meg myse litt rundt et kvarter så skal vi se om ikke den lett falmede kan finne noe ;)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at frua har gjemt seg så sabla godt i 1900......I den svenske folketellingen 1900, finner vi ektemannen i Sunne i Värmaland. Han bor sammen med sine svigerforeldre (!) og det står at hans kone, Karolina Jansdotter, har flyttet til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Sprøtt at han bodde hos hennes foreldre, og at hun dro til usa... sikker på at hun ikke bare dro på besøk? Hadde forresten Karolina en søster som også dro? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det var faktisk 1891 mennesker fra Sverige som dro til Escanaba!Av disse var 96 fra SunneDet reiser nemlig en jente, Kristina, 25 år gml. fra Sunne til Escanaba i 1891. Kan dette være søster av Karolina? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - du har rett (som alltid, Laila).Karolina Jansdotter hadde en søster Inga Jansdotter født 1863, som i husforhørene 'blir borte' i 1882. Ser ikke bort i fra at hun utvandrer.Karolina Jansdotter hadde også en søster Kristina Jansdotter (født i Sunne 1. juni 1866) som 1. nov 1889 flytter fra Sunne til Östre Emtervik i Värmland. Hun er nok en meget god kandidat til hun som utvandrer 25 år gammel i 1891.I det herrens år 1900 er IKKE Karolina Jansdotter å finne i den svenske folketellingen 1900, hun sies 'flyttet til Amerika' når hennes ektemann telles i Sverige.Som sagt er det jo snålt at svigersønnen blir boende, og datter´n emigrerer. Men gubbevars det var vel snåle familier den gangen også ?Jens Andersen (Karolina Jansdotter svigerfar) var nordmann (men bosatt i Sunne). Han var i USA 4.mai 1888 - 16.des 1890 visstnok. Kanskje han også var i Escanaba?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.