Gå til innhold
Arkivverket

[#18225] Skifte i Nordfjord


Gjest John Rensvik
 Del

Recommended Posts

Gjest John Rensvik

Jeg ønsker opplysninger om følgende 3 skifter:1:Ole Salomonsen Gjørven prot.17 side 436 2:Salomon Gjørven prot.15b side 712 3:(Mar)grethe Olsd.Gjørven prot.15b side 712 På forhånd takk. Mvh John Rensvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Sallamon Knudsen og Margrethe Olsdatter, datert 15. mai 1772, viser til sju barn: Ole S., gift, lars S., 16, Ingeborg S., 28, Brithe S., 25, Giertrud S., 23, Anne S., 21, Marthe Margrethe S., 19.Skiftet etter Ole Salamonsen er datert 26. mai 1784, til enke Brithe Rasmusdatter, og barna Sallomon Olsen, 21 1/4 år, Brithe Olsdatter, 23 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Rensvik

Jeg takker Yngve for svaret,men det er en ting jeg undres over: Ole Salamonsen og Brithe hadde iflg kirkebøkene for Innvik som ligger her på nett 8 barn-bare 2 ses å være konfirmert: Sallomon døpt 1/3 1763 og (Mar)grethe døpt 31/5 1760. 2 barn ses gravlagt samme dag 4/6 1780, nemlig Synneve og BIRTHE. Iflg. skiftet 1784 var BIRTHE 23 år, men dette stemmer bedre med (Mar)grethe sin alder. Forklaring på dette mottas med takk. John Rensvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har sjekket skiftet på ny. Både i arvefortegnelsen og i utlodningen er datteren omtalt som Brithe Olsdatter. Men vi vielseslisten står:Peder Jonasen Brynnestad Soldat Pige Magretha Olsd. Giørven 05.12.1784. 0901 1785Jeg vil da regne med at skifteskriveren har blandet sammen navnet på enken (Brithe) og navnet på datteren (Margrethe), og skrevet Brithe også om datteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Rensvik

Takk igjen Yngve. Ja slik må det være ! Margrethe og Peder flyttet til Volda (Engeberg) Sønnen Jonas kjøpte gården Spjelkaviknes i Borgund. Etter ham og konen Karen Larsd.Valle er det kommet en stor etterslekt i Spjelkavik. Margrethe ble forøvrig gift 2.g. med Anders Hansen Hatlen i Borgund.(Attest fra presten Bødtker i Volda) Mvh John Rensvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.