Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Hans Mathisen

[#18229] Lars Larsen Sperte - hvem var han?

Recommended Posts

Guest Hans Mathisen

Olaus Larsen Lie gifter seg i Botne i 1863 med Inger Marie Sjulsdatter, f. 1839 i Lardal. Far til Olaus het Lars Larsen Sperte (om jeg har tydet kirkeboken rett). Han har jeg ikke klart å finne døpt i Botne. Er det noen som aner hvor han kan ha gårdsnavnet (om det er et gårdsnavn?) Sperte fra? Skal det kanskje være Sperre i Våle?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Paul Thode

HeiHar sjekket 'Botne bygdebok' ang. Sperte, og finner ingen Lars Larsen der, eller noe som kan peke i den retningen. Men, det betyr jo ikke at han ikke har bodd der. Paul

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Hans Mathisen

Takk for alle innspill! Jeg ser jo nå at Sperte er gårdsnavn i Botne i 1865, så rimeligvis var det der Olaus Larsen Lie's far bodde. Men stemmer det da at Sperte ikke forekommer som gårdsnavn i Botne hverken i folketellingene i 1801 eller i 1900? Var det kanskje opprinnelig en husmannsplass, som en gang mellom 1801 og 1865 ble utskilt som egen gård, for så senere (før 1900) å 'forsvinne'/bli slått sammen med en annen gård?Siden Lars Larsen ikke gjenfinnes i bygdebok for Botne under Sperte (innlegg 4), så har han kanskje bare vært der som tjener eller innerst, eventuelt husmann? Bygdeboken for Botne har, om jeg husker rett, lite om andre enn selve gårdsfolkene - ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Hans Mathisen

En Lars Larsen Skotvedt, 27, vies i Botne 03.02.1832 til Inger Olea Larsd. Bergan, 22. Kan han muligens være identisk med Lars Larsen Sperte?Sønnen Olaus Larsen Lie ble født ca 1836, så slik sett kan jo hans foreldre gjerne ha giftet seg i 1832.Skotvedt er det en gård i Våler i Østfold som heter. Der finnes riktignok ingen Lars i 1801, men Lars Larsen kan jo likevel være født der omkring 1805, eventuelt ha bodd der en tid før han kom til Botne.Men det finns kanskje flere gårder som heter Skotvedt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Kristian Hunskaar

Skotvet-gårdene i Fon sogn i Ramnes er kanskje mer nærliggende, bokstavelig talt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Paul Thode

Hei!Folketellingen 1865 for Botne viser: Tamburhaugen:Inger Sjulsdtr, Husmoder, inderst enke 26 år fra Laurdal(Lardal) og Lars Merthin Olausen, hennes sønn ugift, 3 år, født i Botne.Hvis en sjekker vidre i bygdeboken, side-388, under Tamburstua finner en: '- - - Ole hadde lånt bort 214 Rdl til Lars Larsen, Ruteig i Våle.' Ole døde i 1811.I 1801-tellingen ligger beboerne på Sperte registrert under Søndre Løken.I 1865 er Sperte reg som egen gård.Sperte var sansynligvis egen gård før svartedauen. Paul

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Hans Mathisen

Takk til Kristian og Paul. Skotvet (Schotvedt), østre, vestre og nordre, i Fon i Ramnes var jeg ikke klar over fantes. Jeg er jo enig i at det er mer trolig at Lars Larsen Skotvedt kom derfra til Botne.Jeg var klar over at min oldemor, Inger Marie Sjulsdatter, befant seg på Tambur Haugen i 1865, som enke med sønnen Lars Marthin. Men når du, Paul, trekker inn en Lars Larsen Ruteig, Våle, blir det straks flere muligheter som må sjekkes her. Lars Larsen er jo ikke egentlig noe sjeldent navn, men så veldig mange omtrent samtidige på et relativt begrenset område (nordre/midtre Vestfold) var det nå heller ikke.Jeg vet det finns bygdebok for Våle. Men hva med Ramnes?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Kristian Hunskaar

Joda, det finnes bygdebok for Ramnes også. Samme forfatter (Unneberg), så strukturen i bøkene er relativt lik. Minner om at det er en utmerket oversikt over bygdebøker fra Vestfold på http://www.vestfold-slekt.net !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Paul Thode

Hei!Lars Larsen Ruteig døde iflg bygdebok for Våle i 1804, så han er vel uaktuell? Paul

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Hans Mathisen

Jeg tar denne gamle saken fram igjen da problemet fortsatt består.Lars Larsen Sperte gifter altså bort en sønn som heter Olaus Larsen i Botne 18.01.1863. Olaus er født omkring 1836, men neppe i Botne. Faren må antas født omkring 1810. I FT 1865 finnes i Vestfold hele 29 LL født mellom 1800 og 1820, og LL Sperte kan tenkes å være en av dem (om han enda lever!). Men hvem, det er spørsmålet.En av de 29 har i allfall en viss tilknytning til Botne, nemlig LL, f. på Skotvedt i Ramnes, idet han gifter seg i Botne med Inger Olea Larsdatter 03.01.1832. Dette paret bor i 1865 på Viken i Fon sogn i Ramnes: LL, 60, gårdbruker og selveier, f. i Ramnes, og IOL, 56, f. i Våle.Det er uklart for meg om far til brudgommen Olaus i 1863 kalles LL Sperte fordi han akkurat da bor der, eller om det bør forståes slik at han bodde på Sperte da sønnen ble unnfanget/født omkring 1835/36? Det siste er kanskje mest rimelig om Olaus skulle være født utenfor ekteskap og i 1863 kanskje ikke en gang vet hvor faren da befinner seg?Noen som har synspunkter på noe av dette?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Kristian Hunskaar

Har du funnet Olaus Larsens begravelse? Den må ha funnet sted mellom 18/1-1863 og 31/12-1865, og mest sannsynlig i Botne.En måte å angripe dette på, er vel også å lete etter Olaus' dåp og/eller konfirmasjon i Botne og nærliggende prestegjeld. Eller har du kanskje allerede forsøkt det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Hans Mathisen

Takk for ditt innlegg, Kristian. Jeg må innrømme at jeg håpet nettopp på hjelp fra deg, nå som så mange ganger før.Jo, jeg har funnet Olaus Larsens begravelse i Botne. Han døde på Godager-eie 03.11.1864 og ble begravet 10.11.Hans dåp og hans konfirmasjon har jeg forgjeves lett etter både lenge og vel i kirkebok for Botne, men hittil ikke i andre nærliggende prestegjelds kirkebøker. Det er antagelig et bra forslag å følge opp, men det er jo mange prestegjeld å velge blant. Har du noen begrunnet ide om hvor jeg da bør begynne?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Hans Mathisen

Glemte å ta med at Olaus Larsens alder ved død 03.11.1864 oppgis i kirkebok for Botne til 28 3/4 år, altså en ganske nøyaktig aldersangivelse. Så han bør være født omkring februar 1836, pluss eller minus en måned eller så, om vi våger å stole på kirkeboken her.Dermed bør det ikke være noen kjempestor jobb å se etter hans dåp i et antall prestegjeld, om man bare har grei tilgang til kirkebøkene for Vestfold, som f.eks. på Statsarkivet i Kongsberg.Selv sitter jeg med kirkebok for Lardal, og der fant jeg ham ikke. Har også kirkebok for Sandar her, og der finnes faktisk en Ole Larsen, f. 28.01.1836, døpt 17.02., hvis foreldre er Lars Larsen fra Hafallen og Else Marie Olsdatter fra Gokstad. Men han må utelukkes, idet Lorens Berg opplyser (Bygdebok Sandar, s. 526) at denne Ole Larsen var skipper og bodde på Hafallen.Så gjenstår 'bare' resten av Vestfold-prestegjeldene - - . Finns det kanskje noen som har anledning til å se etter i dåpsregister omkring februar 1836 for ett eller flere prestegjeld i Vestfold om det finnes noen Olaus/Olaves/Ole hvis far heter Lars Larsen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Kristian Hunskaar

Jeg rakk å sjekke Ramnes - som kunne være det mest nærliggende - for 1835, 1836 og 1837, men det var ikke napp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Hans Mathisen

Tusen takk, Kristian! I tillegg til prestegjeldene i Vestfold bør nok også Fødselsstiftelsens kirkebok sjekkes. Den har jeg nå bestilt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.