Gå til innhold
Arkivverket

[#18240] Beret Andersdtr/Ole Jonsen f ca 1765 i Stjørdal


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på en av mine aner Beret Andersdatter, som ble født i ca 1765. Hun ble gift med Ole Jonsen 14.10.1790, og døde 05.05.1833 i Stjørdal. Barn:1)Lars døpt 21.11.17902)Iver døpt 20.11.17913)Jon døpt 28.01.1794 ifølge bygdebok, og ikke funnet som døpt i kirkebok. Død før 1801.4)Anders døpt 03.04.1796, og gift 12.10.1820 med Marit Pedersdatter fra Hilgjerdet(mine aner).5)Jon Olsen døpt 21.04.1800.6)Martha Olsdatter født ca 18037)Jonas Olsen født ca 1807Vet ikke om Berit Andersdatter var født i Stjørdal, men jeg har funnet 4 aktuelle kandidater i kirkeboka:-Anders Bring?? sitt barn Berit døpt Dom.expandi 1762.Blant fadderne var Berit og Nils Ingstad. Resten av iallefall etternavn var uforståelig.-Anders Christensen(???) og Mali Andersdatter sitt barn Beret døpt i Schatvold 10.11.1762. Gårdsnavnet var umulig å forstå. Faddere: Marit, Ingeborg og Peder fra Alstad og Mali Fløan.-Anders B????bergans barn Berit døpt Dom.5 post. trinit. 1764. Umulig å forstå navn på faddere.-Anders Jamtes barn Berit døpt 12.p.trinit. 1765 i Lånke. Blant fadderne var det bare mulig å forstå fornavn. Han het Anders Jacobsen Lindboe, og ble gift med Anne Larsdatter Alstadplass i 1761(Skatvalsboka skriver 06.09.1759).Så over til Ole Jonsen. Han ble også født ca 1765, og i 1801 var han og kona Berit brukere i Sutterøen. Han ble gift 2. gang i 1838, og da har jeg notert som far på han: Jon Jonsen Skulbru. I bygdeboka for Skatval er det Jon Jonsen Stenvik og Marit Jochumsdatter som er hans foreldre. Det kan virke som om opplysningen kun er hentet fra Stjørdalsboka uten å sjekkes nærmere, for i den gamle Skatvalsboka er ikke Ole Jonsen å finne som sønn i det heletatt. Det er født mange Ole Jonsen i årene 1760-70, men ingen står i kirkeboka med far Jon Jonsen Skulbru eller Jon Jonsen Steinvik. Jeg har jo mest lyst til å bare gå ut fra at den gamle Stjørdalsboka og den nye Skatvalsboka har rett her da, og presten kan jo ha glemt å skrive opp Ole i ca 1765 som døpt. Ellers er det født ca 20 Ole Jonsen i Stjørdal i årene 1760-1770, men jeg tror nok at hans far skal være Jon Jonsen iallefall. Kanskje har familien bodd på andre steder i Stjørdal før de flyttet til Steinvik?På en måte har jeg lyst til å gi opp, for kirkebøkene for Stjørdal i 1760-årene er svært vanskelig å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skulle ønske at noen kunne slå opp i kirkeboka for de årene der Berit Andersdatter er døpt i Stjørdal(1762,1764 og 1765). Andre kunne sikkert tyde det som står bedre enn jeg, for mikrofilmapparatet som er på biblioteket der jeg ser mikrofilm er heller ikke særlig godt å se mikrofilm på når det er små skrift. Det er ikke mulig å forstørre noe på det apparatet. Apparatene der er gamle for å si det mildt.Skulle også ønske at noen kunne slå opp i kirkeboka for Stjørdal 04.05.1838 da Ole Jonsen ble gift med Marit Eysteinsdatter Spende. Den kirkeboka har jeg ikke tilgang til nå, og jeg lurer på om hans far skal være Jon Jonsen Skulbru eller Jon Jonsen Steinbru eller noe annet?. Han er oppskrevet under Steinvik i den nye Skatvalsboka, men jeg mistenker bygdebokforfatterne for å ha skrevet av den gamle Stjørdalsboka under Groen uten å ha sjekket nærmere. I den gamle Skatvalsboka er ikke min ane Ole Jonsen nevnt som sønn av Jon Jonsen Stenvik i det heletatt. Det er jo litt rart siden dette er nevnt i Stjørdalsboka. Er heller ikke helt sikker på om dette er min ane Ole Jonsen, for han har fått altfor lav alder ved giftermålet(60 år som skulle være 73 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Jeg så etter under giftermålet i 1838, og kan ikke lese farens navn som annet enn i retning av 'Jon Jonsen Skulbru'. Jeg har tenkt på om dette kan være gården Skulbørstad i Stjørdal, men kan ikke finne noen passende der. Noen Jon Jonsen finner jeg rett nok, både på gården. Ingen av de som er i gården er i passende alder. I plassen Trøa ('Skulbørstadtrøen I', Stjørdal 2.1, s. 279) finner jeg imidlertid en som er f. ca. 1742 (59 år i 1801). Han er i 1801 gift for andre gang, men hans første kone kjennes ikke. Ble gift andre gang i 1778, og det er barna fra dette ekteskapet som er opplistet.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for at du tok deg bryet med å se etter. Det er jo ikke sikkert at det er min ane Ole Jonsen som ble gift for 2.gang i 1838, for han er 13 år for ung. Så da kan jo Jon Jonsen Stenvik være like riktig som far som Jon Jonsen Skulbru.Jon Jonsen Steinvik ble gravlagt 4.p.trinit. 1773, og da var han 50 år gammel. Marit Jochumsdatter må ha dødd i ca 1779, siden den hun ble gift med i 1774 gifter seg pånytt igjen. Det skulle vært interessant å vite om det fantes skifter etter disse. Hvis en Ole er nevnt der, så burde man vel gå ut fra at det er Jon Jonsen Stenvik som er faren. Jeg skal se nærmere etter dødsfallet på Marit Jochumsdatter i morgen på 1779(rakk bare 1778 sist). De som skrev de gamle Stjørdalsbøkene må jo ha bygd opplysningene om at Ole var fra Stenvik på noe de også, og kanskje er det ut fra skifte i ca 1773 og/eller ca 1779??Noe annet er at det ser ut som om det ble døpt en Ole Jonsen Stenvik i 1762 i Stjørdal, men jeg skal se en gang til.Jeg har fått mikrofilmen for kirkebok før 1740, og håper virkelig at den er lettere å lese enn den jeg har sett. Du har rett i at jeg tok opp dette emnet på nyhetsgruppe for slektsforskning for 2-3 år siden, men jeg gir jo aldri opp å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kom i tanker om at et eventuelt skifte etter John Johnsen Skulbørstads første kone burde stå i samme protokoll som eventuelt skifte etter Marit Jochumsdatter(kone til John Johnsen Steinvik). Siden John Johnsen Skulbru giftet set pånytt igjen 22.10.1778, så døde sikkert hans første kone ikke så lenge før det.Ellers er det jo også mulig at John Johnsen Stenvik født ca 1723 faktisk var født i Skulbørstad, for det står jo ingenting i bygdeboka hvor han er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg flytter denne opp igjen, og lurer på om noen har mulighet for å sjekke om det er skifte på Jon Jonsen Stenvik som ble gravlagt 4.p.trinit. 1773 og hans kone som må være død i 1778/79. Hun får sitt siste barn døpt i 1779(kan være født 1778), og hennes 2. ektemann gifter seg pånytt igjen i 1779. Har henvendt meg til Statsarkivet i Trondheim som mente at et slikt oppslag ville kreve for mye av deres tid. Det som er hovedsaken å vite for meg er om Ole Jonsen er arving hvis det er skifte etter foreldrene. Det burde stå bok for 1770-73, 1773-1778 eller/eventuelt 1778-83.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp dette gamle emnet igjen, og har ikke kommet noe vider før i dag. Vet fremdeles ikke noe sikkert om Jon Jonsen Skulbørstad var far til Ole, men i dag fant jeg et skifte i Stjørdal som førte til at jeg nå vet noe mer om hvem Jon Jonsen Skulbørstad var:17.januar 1792 'blev paa huusmansdpladsen Stormoen i Størdahlens prestegjeld' holdt registrering og vurdering etter avdøde Ole Olsen og hustru Kiersten Ellefsdatter. De hadde ikke barn, og arvingene på hans side var:-Morbrodersønn Jon Jonsøn Schulbørstad, som var myndig-Morbrodersønn Lars Jonsen Hielseng-Morbrodersønn Hendrich Jonsøn-Morbroderdatter Marithe Jonsdatter, som var gift med Erich lsen-Morbroderdatter Anne Jonsdatter, som var gift med Halvor Mæhlasgjerdet-Gaula Jonsdatter 30 år. Hennes formynder var broren Lars Heldseng.Arvingene på hennes side(Kiersten Ellefsdatter) var en bror og en søsterHer kommer jo søsknene av Jon Jonsen Skulbørstad, og de ser ut til å passe veldig godt med familien som står på side 109 i Skatvalsbokas bind 1 som barn av John Olsen Hollan og Marit Olsdatter, og andre kona Marit Larsdatter Hofstad. Jon var sønn i første ekteskapet.Så langt ser jo alt greit ut, men jeg vet fremdeles ikke 100 % sikkert om det var Jon Jonsen Skulbørstad som var far til Ole. Det hevdes jo i bygdebok at Ole var fra Steinvik.Et annet problem er at jeg også skulle ha den det var skifte etter i 1792 i bygdebok, og ved søk i Stjørdalsbøkene på internett finner jeg ikke noe Stormoen.Så mine spørsmål blir nå:1) Er den Jon Jonsen Skulbørstad jeg har funnet her far til min forfar Ole Jonsen?2)Hvor i Stjørdal prestegjeld var Stormoen husmannsplass? Har Stjørdalsbøkene og Skatvalsbøkene(tilsammen 7 bøker), og det kan bli mye å bla seg igjennom 7 bøker for å finne ut av dette.Tar med lenke til Oles gifterål 04.05.1838:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A12 (1833-1844), Ekteviede 1838, side 368. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16912&idx_id=16912&uid=ny&idx_side=-51>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg nå ser på fødselsåret til Jons far i Skatvalsboka gind 1 side 109, så ser jeg jo at fødselsåret til faren Jon Olsen Hollan må være riv ruskende galt. Han ble født i 1639 og gift første gang i 1727 i en alder av 88 år, og hans fora Ole ble født 30 år etter sønnen. Hva er riktig fødselår p åJon Olsen Hollan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.