Gå til innhold
Arkivverket

[#18250] Hovaas eller Hoaas - til Amerika via Sverige


Gjest Håvard Hjorteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Hjorteland

Hei, jeg hjelper tidvis noen Canadiere med slekta si fra Ryfylke, men her er et geografisk sidesprang. Deres tipp-olderfar mener de hette Johan Olofsson Hovaas, f. i Norge i 1822. Han bodde i Sverige fra ca. 1860 til 1882 da familien emigrerte. Han var gift med Kerstin Ersdtr. og de bodde ifølge svenske slektninger i 'the Svens farm in Overberg, Sweden' Jeg finner ingen gård Hovås i Norge, og i 1910 US tellingen er enken kalt for 'Christine Hoaas', ellers ble de i 1900 visstnok kalt 'Hoavs'. Jeg ser at gardsnavnet Hoaas finnes både i Møre og Romsdal og i Stjørdalen. Visst han virkelig het Johan Olsson Hoaas, f. 1822, gift i Sverige ca. 1860 faller han mellom både 1801 og 1865 tellingen i Norge. Kan noen muligens vite om en 'kandidat' fra Hoaas i Møre og Romsdal eller Stjørdal ?mvh, Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

'Kandidat og kandidat'. På plassen Hoåsmelen i Sunndal satt i hvert fall en husmann fra 1820 (f ca 1768) g m Marit Jonsdatter f ca 1772. De har en sønn Ole f 1799. De oppholdt seg på Flatvad i F 1801, der mannen er dagarbeider. De flyttet til Hoåsmelen under Hoås hvor kona døde i 1835 og mannen i 1844.Det står ikke noe i Sunndalsboka om Ole har en sønn eller hva som skjer med ham, men aldersmessig og navneoppkallingsmessig hadde det jo passet med en Johan. Mange emigrerer fra distriktet disse årene, bl a eldstesønnen til dem som overtar den samme Hoåsplassen. Jeg vet ikke hvor Overberg er i Sverige og hvordan stedet ligger i forhold til Sunndal så dette er skudd i blinde. Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Hjorteland

Takk begge to, da har vi eventuellt noe å grave videre i. Hvet ikke hvordan det ligger an med kirkebøker i Sunndalsområdet, men det er kansje vanskelig siden Sunndalsboka ikke nevner noen barn av denne Ola (hvis han da hadde noen...) Kunne heller ikke finne noe som passer på gårdene du nevnte Berit, men takk allikevel.mvh, Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror du begynner i feil ende! Du må begynne i Sverige, og finne Johans far ved ekteskap. Dette er jo ikke lett, når vi ikke vet hvor de bodde...Dersom dette er rett familie, er vi på god vei:i 1882 reiser følgende familie til Morris (hvor nå enn det er) fra Sveg forsamling i Z län. Tror dette er i Jemtland/Herjedalen. ------- Johannes Olofsson, 61 år Sveg/Z MorrisKerstin Olofsson 48 år Erik Olofsson 22 år (sønnen som Christina bor hos i 1910-census) Johannes Olofsson 14 år Maria Olofsson 10 år og en Ola Olsson 18 år Sveg/Z Morris med samme reisekode.Alt dette fra Emigranten-cden------------Så, da er det å finne denne familien i Sverige, for å kunne finne Johans fars navn, samt evt. fødested i Norge. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Hjorteland

Hei, flott, dette var bingo Laila ! Jeg har gravd frem noen gamle mailer jeg fikk fra disse folkene og sjekket litt nermere, og det stemmer på en prikk. Ser ut som jeg hadde litt mer bakgrunnsinfo enn jeg var klar over, beklager.Jeg fant akkurat ut at Overberg (med svensk Ø) ligger litt Nord-Vest for Sveg 'forsamling' I Herjedalen. Lenke Svens må nok være en gård deromkring. Hennes oldefar var Johannes Johanson som var f. 10.mars 1868. Han tok navnet Oberg over there (etter Overberg) og det heter slekta ennå. Hans mor Kerstin hadde hun fått grundig redegjørelse for, og de svenske slektningene hadde skaffet emigrasjonsattesten fra 1882. Her står det etternavn: Olafsen Hovaas og fødested: Norge, Honås , men Honås hadde de svenske slektningene strøket, og rettet til Hovaas. Spørsmålet er nå om det lar sg gjøre å finne noen vigselsattest for paret ca. 1860 i Sverige ? Jeg har ingen erfaring med svenske kilder selv.Jeg har hjulpet disse folkene mye. De stammer fra husmannsfolk fra Skiftun i Ryfylke, gården hvor jeg er vokst opp. Jeg hvet ikke helt hvorfor jeg roter meg helt borti Sverige, men har man sagt A må man vel si B også.....mvh, Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Hjorteland

) Det er mulig at paret giftet seg noe tidligere. De hadde muligens en datter til, som het Martha f.1856. Jeg fikk akkurat denne mailen fra Canada:...I then got a letter at Christmas/2000 from the people in Sweden, who had given me the history, and they said they were 99% sure that Johan and Kerstin had another daughter... Her name was Martha (born April 25, 1856) and she was married in Sweden to Jon Persson from Vitsand in Varmland, Sweden, and had 2 sons, Johan Olof (born April 20, 1880, Sweden) and Erik Wilhelm (born December 12, 1881, Sweden). They 'all'...Johan and Kirsten and their unmarried kids (Erik, Olof, Johannes, Maria Kristina)..and Martha and her husband and her kids....left Goteborg/Gothenburg, Sweden on May 5, 1882, travelling on the “SS MAUDSIN”/“SS MAUSTIN”to Hull, England and from there to Morris, Minnesota.Er litt usikker ut fra dette om det er Martha eller Maria Kristina som er eldst. I Lailas kilde står de jo: Maria Olofsson 10Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Hjorteland

Hei igjenn,Jeg lurer på om noen kunne føre meg i rett retning her. Min erfaring med svenske kilder er som sagt nesten lik null. Oppsumering: Jeg leter altså etter vigselen til Johan Olofsson Hoaas og Kerstin Ersdtr. ca. 1855 eller muligens ca. 1860. De giftet seg sansynligvis i Sveg i Herjedalen, Kerstin (Kristine?) var fra gården Svens i Øverberg nordvest for Sveg. Foreldrene var Erik Jonsson og Martha Jonsdtr. Johan var enten en Olson eller Olavson født 19. januar 1821 i Norge. Etternavnet var sansynligvis Hoås, selv om også Hovås og Honås er nevnt. Håpet er å finne hans farsnavn i vigselsattesten. En henvisning til svenske online kilder (som ikke koster en formue å sjekke) eller et forum ville også være til stor hjelp.mvh, Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.