Gå til innhold
Arkivverket

[#18251] Noen som er godt kjente t Tinn i Telemark


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg kom over en etterlysning på noen som hadde reidt til Canada i 1927 på en amerikansk web side. Jeg fant dem utreist fra Oslo en mai dag i det året.Det var Kittil Kristiansen Berg fra Tinn, det er vel Rukan området, hans kone Gunhild , og barna Kristian , Knut og Olaf.Da jeg ikke er kjent i området , men ønsker å gi noen signaler om bygdebøker etc. så vil det være fint om jeg kunne sende noe mer. Jeg kjenner selvsagt til folketellingene.Alle er fødti Tinn, også Gunhild.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det finnes en bygdebok for Tinn. Såvidt jeg husker heter den 'Tinnsoga'. Den har ganske utførlige oversikter over gårdmannsslekter, men lite om husmenn. Men denne boka er ganske gammel - tror den kom ut før de menneskene du omtaler dro til Amerika. Forfatteren mener jeg het Einang.I FT 1900 finner jeg imidlertid en Kjetil Kristiansen, f. 1893, sønn av 'Kristian Ols., Bruger af Plads m. j. Dagarbeider. Offentlig understøttelse', født 1850. Og denne plassen ligger under gården Berg, så kanskje er det denne Kittel (Kjetil) Kristiansen som emigrerte i 1927?I FT 1900 finnes også en Gunhild Knutsdatter, f. 1899, på gården 'Grønske' (skal antagelig være Grønskei). Selv om du ikke nevner Gunhilds patronym, kan man jo tillate seg å gjette at hennes far het Knut, siden hennes sønn nr. 2 bærer dette navnet. Eldstegutten er jo oppkalt, helt som vanlig var, etter farfaren. Dessuten finner jeg ikke andre Gunhild-er av passende alder, forutsatt, naturligvis, at hun som emigrerte var født før FT 1900, men det behøver selvsagt ikke å være tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

'Tinn-soga' er en av de mest upålitelige gårdshistorier jeg har vært borti. Bruk den gjerne som utgangspunkt, men sjekk for all del i originalkildene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest tor dale svendsen

Hei Tormod.Kjetil og Gunhild bodde på Mæl rett utenfor Rjukan. Kjetil Kristiansen er født på Berg i Tinn Austbygd. Har ikke alle papirene mine her, men skal hjem den 14/12, kan ta kontakt etter det.Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Tor.Det ville vært kjempefint , da heller ikke de borte i Canada er spesielt godt kjent. Jeg har sendt dem noen Web sider fra Tinn området.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tor dale svendsen

Hei igjen..Hadde noe her fant jeg ut. Kjetil Kristiansson Berg er sønn til, Kristian Olsson Berg(Turkeriet)født: 1850, gift med Anne Kjetilsdatter Einungbrekke født: 1855.Kjetil gifta seg i 1885 med : Gunhild Kjetilsdatter Gollo født: 1861. Ho er datter av Kjetil Jonsson Meisen/Gollo født:1832 og Ågot Steinsdatter Midtgarden født:1835, gift i 1832.Kjetil Kristiansson og Gunhild Kjetilsdatter kjøpte nord-midtgarden Rollag i 1885 for 7600kr.Har flere opplysninger om disse, men som sagt hjemme. Er det noe spesielt du lurer på så si gjerne ifra.Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Henning Karlsen

Hallo! Tom Nilsen skrev en bok om utvandringa fra Tinn og Rjukan til USA,Kanada,Brasil og Argentina. Inneholder mye artig bakgrunnstoff i fra Rjukan.De omtalte navnene kjenner jeg ikke personlig. MVH Henning Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.