Gå til innhold
Arkivverket

[#18254] Hvor ble det av Rolf Hauan (Oslo) og min tante Alfhild Dalhaug (Skjervøy)


Gjest Karl Edvard Dalhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Edvard Dalhaug

Alfhild ble født i Skjervøy i 1898. I 1917 jobbet hun på kontoret til en kjettingfabrikk i Oslo. Rolf dro til New York hvor han jobbet i utenrikstjenesten (?). Alfhild reiste etter ham. De bosatte seg i Brooklyn NY. Slekt i Skjervøy fikk julebrev med hilsen fra Alfhild og Rolf, frem til siste verdenskrig. De siste årene var det IKKE hilsning fra Rolf! Etter 1940 har ingen i Skjervøy hørt fra Alfhild. Det er et mysterium for oss hvor det ble av tante Alfhild! Vil være meget takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er den eneste Rolf Haugan som jeg finner i emigrantlistene for Oslo Lenke. Ved søk på SSDI på Fam. Search fant jeg en Rolf Haugan f. 19/7 - 1903 som døde 1972 i California. Det kunne være den samme.Henne finner jeg ikke (under navnet Da(h)lhaug) i emigrantlistene for Oslo eller T.heim - det kan bety at hun reiste etter 1930 (listene går ikke lenger).Jeg finner henne heller ikke i FT 1900. I Skjervøy finnes en Alvilda Lund, f. 1897, pleiebarn. Er det henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Ved å se på California Death Index, som man finner ved å gå på nyttige lenker her i DA, finner jeg følgende om mannen:Navn: HAUGAN ROLF Født: 07/12/1903 Kjønn: M Dødscounty: MARIN Dødsdato: 10/18/1972 SSN: 048-10-9082 Alder: 69 yrsHer stemmer altså fødselsdatoen overens med emigrasjonen, hvilket den ikke gjør på SSDI, men dette er samme mann siden SSN jo er det samme. Dessuten har du nå en dødsdato som burde muliggjøre å få tak i en obituary på ham.De opplysningene som gis ellers hos SSDI er for øvrig:Rolf HAUGAN Birth Date: 19 Jul 1903 Death Date: Oct 1972 Social Security Number: 048-10-9082 State or Territory Where Number Was Issued: Connecticut Death Residence Localities ZIP Code: 94904 Localities: Del Mesa, Marin, California Greenbrae, Marin, California Kent Woodlands, Marin, California Kentfield, Marin, California San Rafael, Marin, CaliforniaBeklageligvis klarte jeg ikke å legge lenke til selve resultatene, bare til søkesidene...Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Jeg sjekket litt i 1930-tellingen. Fant der en person indeksert som 'Ralph Hougham', men tror snarere det står Rolph Houghan el.l. Han er i hvert fall 26 år gammel og født i Norge av norske foreldre. Konen heter Alfhild, er 29 år gammel og født i Norge av norske foreldre. Paret ble gift da han var 25 og hun 28. De kom begge til USA i 1926 og leide i 1930 et husvære i Port Chester, Westchester, New York. Han arbeidet i bank, men klarer ikke lese yrkestittelen.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Edvard Dalhaug

Mange takk for hjelpen begge to! Fantastisk at noen bryr seg med å hjelpe totalt ukjente!! Det kan se ut som dere er kommet frem til riktig par. At Alfhild (f. 1898) oppga å være f. 1901 er kankje ikke så uforståelig, iom. at ektemannen var noe yngre enn henne. Spørsmål: Stod det ikke noe om hennes etternavn før/etter at de giftet seg, og hvor fersk er den seneste 'death index'? Hva kan jeg gjøre for å 'følge henne videre'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Bare koselig det vet du!For å ta det enkleste først: det står ikke noe pikenavn i folketellingene. Og alderen tror jeg i 1930 (som i andre tellinger) er avhengig av om du har fyllt år på tellingstidspunktet med videre, så det er ikke sikkert det skiller tre år, men kanskje bare to eller ett. Og det er ikke uvanlig.Nå er det jo slettes ikke sikkert at Alfhild døde i California. Snarere tvert om, dersom de ble skilt. SSDI oppdateres en gang per måned på visse av søkermotorene. California-databasen går vel frem til 1990-tallet en gang. Men dette kan du jo titte litt på selv også, kanskje du finner noe en annen har oversett...Jeg ville som sagt i hvert fall forsøkt å få tak i obituarien på Rolf Hauan gjennom frivillige hjelpere. Se f.eks. på listene til Rootsweb og RAGK. (Du finner mye ved å gå inne på Google el.l. og sette inn kriterier som obituary, den aktuelle staten og countyet, volunteer med videre). Noen gjør dette gratis mens andre skal ha litt betalt nemlig, derfor må du nesten selv finne et alternativ som passer.Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Hei Karl-EdvardSitter her med kirkebøker for Skjervøy, og kan ikke finne Alfhild Dahlhaug født i Skjervøy. Men, når jeg finner henne konfirmert, 20/6-1915 i Skjervøy, ser jeg hvorfor. Hun var født i Levanger. Foreldre: Pige Anna Johannessen, Jøvaren (Skjervøy), og Enkem. Snekker Simon Dahlhaug, Vågan. Og da fant jeg henne her i FT 1900 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1720&kenr=003&bnr=0034&ln=00>LenkeFaren er her i 1900:LenkeHvor mora, Anna Henrike Johannesdatter, f. 6/11-1877, var i 1900, er jeg ikke sikker på. Hvis hun er i Skjervøy kommune, er detter det nærmeste jeg har funnet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Glemte å skrive fødselsdatoen fra kirkeboka når hun var konfirmert, og den stemmer med den i folketellinga.f. 30/5-1900 i Levanger, dpt. 22/7-1900 i Skjervøy.-Olaf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Edvard Dalhaug

Mange takk Olaf! Jeg har i kveld snakket med en gammel dame i Skjervøy som er søskenbarn til Alfhild. Hun er skråsikker på at Alfhild er født i 1898, fordi hun visste at Alfhild var 2 år eldre enn hennes mor! Jeg har sett min farfar i Folketellinga 1900 for Levanger tidligere, men ikke Alfhild. Når imidlertid fødselsdata angitt i konfirmasjonsdata stemmer med folketellinga, blir man jo usikker.En liten rettelse til folketellinga: Solveig Dalberg f. 1896 er Solveig Dalhaug, en av min farfars 3 døtre da han ble enkemann i 1898.Damen jeg snakket med hadde ikke hørt at Alfhild kom tilbake til Norge. Tror siste kontakt var et julebrev/kort i 1939.Skal prøve å få tak i evt. nekrolog for Rolf Haugan, som Alfhild hadde vært gift med, men vet ikke om det er sannsynlig at tidligere ektemake er omtalt. Er takknemlig for all hjelp i denne saken. Jeg skal til bunns i dette mysteriet tante Alfhild!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Jeg tror nok hukommelsen kan spille oss et puss av og til, kanskje særlig gamle damer. Jeg snakka med denne damens søster som sa hun ikke kunne være f. 1898 fordi Alfhild og hennes mor var like gamle.Jeg må også rette opp en feil i mitt forrige innlegg. Alfhild var selvfølgelig ikke døpt i Skjervøy, men konfirmert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.