Gå til innhold
Arkivverket

[#18256] Kirkelig betegnelse på dåpsdager - latin - merkedager - andre rariteter


Gjest John A. Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest John A. Haugen

Har selv tilgang til program som angir riktig dato for de bevegelige dager i kirkeåret. Ved slektssøk, sist i kirkebøker for Talvik, Finmark, dumper jeg borti noen betegnelser som står under dåpsdato og som jeg gjerne vil ha hjelp til å tyde: Er 'ALMINDELIG BEDEDAG' det samme som Store bededag?'Fest. Omnium Sanct' (1760)/'Festo omn. Sctrum' (1766); Er det betegnelse på samme sak og hvilke dager er dette?'Dom. Exaudi' (1769) og 'Michelsdag' (1745); Hva er dette for dager?Please!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

I min gamle Almanak på det Aar efter Christi fødsel 1763 Som er det Tredje Aar efter skud-Aar. Der står- torsdag 29 september St.Micheli. Og det betyr vel da som nå at det er Mikkelsmess som var og er en av årets merkedager,den er vel også spesielt avmerkt på de gamle primstaver.Ps. samlingen er ikke komplett,den starter 1703.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tror dette skal være riktig:'Fest. Omnium Sanct' og 'Festo omn. Sctrum' eller 'Omnium sanctorium festum' var Helgemesse eller 1. november (1760 og 1766).'Dom. Exaudi' eller 'Exaudi Domine' er 4. søndag etter Trinitatis. 'Exaudi Domine vocum meam' er derimot 6. søndag etter påske.St. Mikkelsdag, Mikkelsdag eller Mikkelsmesse var 29. september. (I England 'old Michaelmasday' 11. oktober).Om 'Store Bededag' (4. fredag etter påske) er 'Almindelig Bededag' vet jeg ikke, men den ble ofte bare kalt 'Bededag'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John A. Haugen

Dette var rask reaksjon. Takker til dere begge. Eksakt svar på den ene får jeg vel først etter å ha vært på riksarkivet og sett på foto av orginalene. Det blir en stund til enda. For øvrig er vel Store bededag det vi kaller bare bededag. Den kalenderen jeg bruker på bevegelige kirkedager er dansk og de bruker denne betegnelsen.John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg prøver å tro å vite litt igjen;Store Bededag eller Bededag ble innført 27.03.1686 gjennom en forordningen som innførte én årlig bots- og bededag. Akkurat dette året lagt til 4. søndag etter Trinitatis, deretter (som nevnt over) til 4. fredag etter påske. Dette var gjeldende helt til 1916, dette år ble den lagt til fredag før allehelgensdag (helgemesse) og fra og med 1951 til siste søndag i oktober.Da jeg antar at du har kirkebøker etter 1686, skulle det altså ikke være andre 'bededager'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.