Gå til innhold
Arkivverket

[#18257] Skifteregisteret i Follo


Gjest Solfrid Therese Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg fant ei Johanne Mathea svensdatter, Follo Skifteregister http://www.rhd.uit.no/skifter/sk_17.html Jeg leter etter hennes foreldre Sven Johannesen og Marthe Maria Pedersdatter. Johanne Mathea var født 1842 i Solum, Telemark, (se tema 11827). Hun kommer til Vestfold før 1865. Men foreldrene finner jeg ikke. Derfor håper jeg å finne noe i dette skiftet. Hvor er Follo? er det ved Ås? Må jeg til Oslo for å finne dette skiftet?Vennlig hilsen Solfrid Therese Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ås er en del av Follo, sammen med Ski/Kråkstad, Enebakk osv.Mange skifter er mikrofilmet, og burde finnes på det enkelte statsarkiv eller kunne lånes på det lokale biblioteket, men jeg er usikker på hvor langt opp i tid skiftene er mikrofilmet. I mange tilfeller finnes ikke bruksfilm utover på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Kanskje FamilySearch har svaret. Finner at Svend Johannesen og Marthe Marie Petersdatter får 2 barn i Hjaltdal i Telemar. En gutt som ble døpt 30.05.1839 og Marte, døpt 08.06.1840. Videre får de Johanne Mathea, døpt 06.03.1842 i Solum i Telemark.Kanskje Svend var offiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Enebakk er i Nedre Romerike, du har helt rett, Kari!Jeg kom på fadesen noen minutter senere. Oppegård hører derimot til Follo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Takk til dere alle! Eva: hvorfor tror du Sven var offiser? Johanne ble konfirmert i Rauland i 1858. Jeg måtte få hjelp til å finne henne født, da hun selv har oppgitt at hun kom (kirkebøkene i Bottne, Vestfold)fra Rauland og Hjartdal (folketellingen, Bottne 1865). Hun ble funnet døpt i Solum.Men hva familien gjorde der i 1842, når de tydligvis hadde bodd i Hjartdal da de første ungene ble født, og flyttet til Rauland etterpå? Jeg må lete videre, for jeg vet ennå ikke hvor foreldrene kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg la inn navnene til begge foreldrene, men kun det første fornavnet til moren. Så søkes det etter dette parets barn. Slik kan en finne igjen aner som har flyttet, hvis disse kirkebøkene er registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Ja, jeg skjønner nå at det er skifte etter Johanne Mathea, jeg fant bare navnet, og i iveren trodde hun arvet noe.Derfor kan det ikke være henne da hun døde i Vestfold på 1890-tallet. Men dette førte i hvertfall til at Kari fant søskene hennes. Nå får jeg forsøke igjen om jeg klarer å få de opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg gjør noe feil, får ikke opp andre enn Johanne Mathea og to andre, ikke noen født i 1839 og 1840. Finner ikke noen født i Hjardal denne tiden heller, når jeg bare søker på etternavn. Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg skriver farens fornavn i rubrikken for 'Father' og etternavn i 'last name' og det samme for moren, men bruker bare Marte og Pedersdatter. Da for jeg følgende:International Genealogical Index - Norway12. SVENDSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: 30 MAY 1839 Hjartdal, Telemark, Norway 13. MARTHE SVENDSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Female Christening: 08 JUN 1840 Hjartdal, Telemark, Norway 14. SVENDSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: 30 MAY 1839 Hjartdal, Telemark, Norway Matches: International Genealogical Index/Norway - 3ogVital Records Index - Norway 40. Johanne Mathea SVENSDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 26 Feb 1842 Solum, Telemark, Norway Matches: Vital Records/Norway - 1Prøv igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Nå vet jeg hva jeg gjorde feil! jeg søkte via Vital Record Index ,der fikk jeg bare opp johanne Mathea + noen andre.Lurer på hvorfor det ikke gikk der, men på den andre siden...merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.