Gå til innhold
Arkivverket

[#18258] Helge Halvors. Stamnæs, Haus f. ca. 1765


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Helge Halvorsen er på Stamnæs når han gifter seg i Hosanger 22.5.1796 med Ragnile Olsdtr. Helland (f. 1776 in Nedre Helland, Hosanger). LenkeJeg vil gjerne vite mer om ham! Har noen tilgang til døpte i Haus?Familien ser ut til å flytte via Fana til Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei! Har mer om denne familien hjemme, men foreldrene hans var Halvor Asgrimsen Nedre Meland (Vossestrand), født ca. 1731 og kona Anna Andersdatter Furnes. Disse var først gårdbrukere på Furnes i Stamnes, men i 1801 er de husmannsfolk på Stamnes i Haus prestegjeld. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Kenneth! Jeg håpet du var våken - og det er du jo alltid! Takk for info - hører GJERNE mer om familien!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Foreldrene til Anna var: Anders Nilsen Veo 1705-1771 gift 1732 med Kari Johannesdatter ca. 1709-1797. Disse bodde på Furnes. Svigersønnen Halvor Asgrimsen fikk skjøte på gården av svigerfaren Anders ifølge gards- og ættesoge for Stamnes i 1759. Ifølge samme bok gav Halvor skjøte til svogeren sin i 1765, og flyttet vekk. Jeg har registrert døpte for Haus (1691-1800) og i dåpsregisteret finner jeg Haldor Dalseid som fikk sønnen Helgie døpt 27 mars 1768 (faddere Halver Dalseid, John Dalseid, Ole Furnes, Marte Furnes, Brita Dalseid). Samme år (1768) fikk Haldor Dalseid datteren Brithe døpt 12 september.Halvor/Haldor sitt opphav er det verre med for gards- og ættesogen for Stamnes vil ha det til at han var fra Meland (Vossestrand), men i skiftet etter Liva Jonsdatter Nedre Meland 9 september 1749 er oppført enkemannen Asgrim Johannessen og deres felles barn: 1) Aad, myndig 2) Colbeen, myndig 3) Haachen, 24 år 4) Joen, 23 år 5) Johannes 14 år 6) Joen den yngre, 11 år og til slutt datteren 7) Brita, 19 år. Her er altså ikke nevnt noen Halvor.Håper dette var til hjelp. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei og takk! Jeg fikk også en ættetavle via JL Kvamme i går kveld, og har kost meg med denne. Visste riktignok ikke at opphavet til Halvor var usikkert...Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kenneth Bratland

Anders Nilsen Veo fikk skjøte på halve Furnes 3 november 1732. Han gav svigersønnen Halver Asgrimsen skjøte på samme jorden 3 juli 1759. I panteboken står det dessverre ingen gårdsnavn på Halvor, kun at han var gift med Anders Nilsen sin datter Anna Andersdatter. Vielsen for disse to har jeg heller ikke funnet i Voss eller Haus. Så det er et aldri så lite mysterium hvor Halvor Asgrimsen er fra.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.