Gå til innhold
Arkivverket

[#18264] Dikterpresten Wilhelm Henrik Buch og hans slekt


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Prøver med en ny vri på en gammel, og fortsatt uløst sak (innlegg 8088):Wilhelm Henrik Buch ble født i Christiania 1798 (døpt i Domkirken), og ble senere sogneprest til Holla i Telemark. Han er omtalt i bl.a. Norsk Biografisk Leksikon som 'dikterprest', da han visstnok syslet med å skrive poesi...Dikterpresten ble imidlertid tidlig foreldreløs. Faren, bakermester Wilhelm Fredrik Buch, døde allerede i 1799. Mora, Inger/Ingeborg Maria Lie, døde i 1805. Hvor vokste så dikterpresten opp?Farsslekta har jeg noen, om enn få, opplysninger om (se innlegg 8088), men moras opphav er fortsatt en gåte jeg gjerne skulle ha løst. Ved ft. 1801 er det hun som driver bakeriet i Christiania som ung enke (22 år gammel), og sammen med henne bor mora Berte Maria Jørgensen 59 år. Jeg har notert Knutsdatter som patronymikon på Inger/Ingeborg Maria, men er usikker på hvor jeg har det fra. Kanskje Wilhelm Henriks dåp?Vielsen mellom Inger/Ingeborg Maria og Wilhelm Fredrik Buch har jeg ikke funnet i Domkirken i Christiania.Setter min lit til at noen av Digitalarkivets brukere kan ha kjennskap til denne familien. På forhånd hjertelig takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Fra Familysearch:WILHELM HENRICH WILLIAMSEN Christening: 16 FEB 1798 Domkirken, Oslo, Akershus, Father: WILHELM FRIDERICH BUCH Mother: INGEBORG MARIA KNUDSDRDenne kan eliminerast:INGEBOR KNUDSEN Christening: 24 JUN 1777 Innvik, Sogn Og Fjordane, Father: KNUD LARSEN Mother: BIRTHE JORGENSDR - ho var fortsatt i Innvik i FT1801 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Fredrik Buch

Rekken her er nok Wilhelm Henrich (Williamsen) Buch (b1798), med far Wilhelm Friderich Buch, og bestefar Wilhelm Henrich Buch (d1747), men jeg har ikke kilder på det...Wilhelm Henrich Buch (d1747) var leutnant i Akershus regimentet, og sønn av Frederich Casimirus Buch, kaptein på Akershus. Foreldrene var Berendt Fridrich von Buch og Anne Sophie (Jørgensdatter) Arenfeldt. Anne Sophie's slekt går tilbake til Harald Blåtann i Danmark!!!Wilhelm Henrich's bror er vel kjent, spesielt i Trondheim, som Kommandanten på Munkholmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

I følge BUCHPUSLESPIL (4-2007, p106) er den korrekte rekkefølgen Wilhelm Henrich Buch, Wilhelm Friderich Buch, Wilhelm Nicolai Buch, Nicolai Wilhelm Henrichsen Buch, og så Wilhelm Henrich Buch (d1747). (Prøv Google buchpuslespil for flere detaljer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.