Gå til innhold
Arkivverket

[#18269] Nils Hansen og Kristine Pedersdatter, Berg i Østfold


Gjest Mona G  Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona G  Hansen

Hei. Jeg leter etter anene til mine tipp tipp oldeforeldre Nils Hansen og Kristine Pedersdatter som bodde i Berg i Østfold (muliggens Rakkestad). Jeg vet ikke når de er født men de fikk en sønn, Gøte Nilsen 30. april 1808. Det kan muliggens dreie seg om noe svensk sånn utti her tenkte jeg da Gøte er et rimelig svenskt navn og Berg ikke er så langt fra Sverige. Men det er bare en spekulasjon. Kan noen fortelle meg noe om Nils Og Kristine ville jeg bli fryktelig glad.Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Mona, Dette er kanskje noe å begynne med:Familysearch IGI: Gift 13 oct 1804, Berg, Niles Hansen og Kirstine Pedersdr.Barn (minst): Marte Nilsen døpt 13 Jan 1805, Hans Peter Nilsen døpt 21 Sep 1806, Gothe Nilsen døpt 8 Mai 1808. Alle Berg ØF med foreldre Niels Hansen og Kistine PedersdrMulige kandidater i FT 1801 Berg ØF - Kistine/Kirstine/Kristine; [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10116&variabel=0&postnr=1699&fulle=true&spraak=n>LenkeNils Hansen; Lenke eller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Er det anene til denne Gøte Lenke som er gårdbruker på Munkebråten i Degernes 1865 du leter etter? Er dette den riktige blir det mulig lettere å finne de.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona G  Hansen

Joda det er den Gøte ja som er en tippoldefar av meg. Har nå funnet hans foreldre, etter masse strev. Driver nå og leter etter deres foreldre igjen. Men ikke så lett nei...Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei Etter mine opplysninger fra kirkeboken for Berg er ungkarl Niels Hansen Østensvig og Pige Kirstine Pedersd. Sættig? gift den 13.10.1804. Kausjonister er Christen Røed og Johannes Haagenbye. Østensvig er i hvert fall en gård i Aremark. Det bor en Niels Hansen på gården Røed i Aremark i 1801, jfr. kausjonisten, men det er en Røed-gård i Berg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Om gården MUNKEBRÅTEN ( tatt ut et par linjer ) fra en artikkel ' Gamle gårder og slekter i Degernes, Rakkestad ' av Arild Oliver Bråthen. Han har hentet dette matrialet fra nedtegnelser av hans oldefar:'Denne eiendom er kommen fra Skjækle. Den ble solgt av Tolef Paulsrud til NILS BERGSMARKEN i 1838 og som døde omkring 1840. Så fikk hans sønn GØTE NILSEN den, og han var der til 1860. Han solgte den til Anne Brynildsen, og hun solgte den til Johannes Krogh......Da GØTE NILSEN solgte, så beholdt han den søndre del, men da han ikke hadde noe skjøte på dette mistet han sin eiendom....'Det virker etter dette som står her at Nils kom fra gården Bergsmark som lå under Korseth i Rokke ( Berg ) eller fra selve Korseth. Har desverre ikke kirkebøkene.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiDen lenken som står i innlegg 2 kan være aktuell. Jeg kan finne både Kistine Persd. Sætra (Jfr. kirkebok ved vielse, muligens feillest for Sætra?) og Johannes Persen Sætra konf. Michaeli 1797 i Berg kirke. Jeg kan ikke finne andre i Berg som er konf. med navnet Kistine el. som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Den Kistine som finnes i FT 1801 jfr lenken i innlegg 2, fra Familysearch IGI:Kistine Pedersen f. 1 jun 1783, Fismedal, Berg, Foreldre Peder Johannesen & Mari Pedersen.Barn av Peder Johannesen & Mari: Kari 1775, Johannes 1780, KISTINE 1783, Jens 1788(død 1788).Fremdeles jfr Familysearch IGI: Peder Johannesen f ca 1747, Medbø, Berg av foreldre Johannes Pedersen og Marthe Howelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Fra kirkebok Berg 1770 - 1785: KRISTINE døpt 1.6.1783. Foreldre: Peder Johansen Fismedal og Maria Pedersdatter. Faddere: Jacob Wæggesdal, Ole Huuset, Jens Kassen, Sidsel Wæggesdal, Marie Fismedal.Fismedal og Wæggesdal ligger i nærheten av hverandre i Asak, Berg.Me(d)bø ligger i Rokke helt opp mot grensa til Degernes.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona G  Hansen

Hallo alle sammen. Tusen takk for god hjelp så langt. Fantastisk innsats. Det har hjulpet meg et godt stykke på vei. Men er det flere som vet mer utover... alt tas imot med takk.Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona G  Hansen

Har sittet og tenkt litt. Det at Gøte Nilsen ikke hadde skjøte på sin eiendom og mistet den forklarer nok sikkert hvorfor hans sønn Hans Gøtesen la på vandring opp mot Bærum og bosatte seg der. Han hadde jo da ingen gård å overta. Hans Gøtesen kjøpte da gården Grorud i Lommedalen, en gård som ligger fantastisk flott til, og der det gamle huset fortsatt er bosatt etter rehabilitering.Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Fant dette på Familysearch IGI:Johannes Pedersen (g.m. Marthe Howelsdtr), Medbøe, Berg. f. ca 1705, død 24 jan 1779.Johannes Pedersens foreldre: Peder Sørensen og Ellen Erichsen (Erichsdtr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona G  Hansen

Jeg lurer på om denne Niels Hansen som giftet seg med Kistine Pedersdatter kan være født i 1777 i Råde? Har noen tilgang på noen kirkebøker og kan sjekke dette?Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hmm..: På gården Weggesdal bor det en Jacob Hansen (Kistines fadder) som også har en sønn ved navn Gøde Lenke Kanskje denne Jacob kan være en bror av Niels Hansen (som kanskje er noe eldre enn antatt)?Det var bare en tanke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei igjen Mona. Jeg forsket litt etter at vi snakket på telefon og har funnet fler av søsknene til Malene Gundersdatter som var gift med Gøthe Nielsen. De to første som det står om i folketellingen for Berg i 1801 har jeg ikke funnet, nemlig Berte i 1788 og Anne i 1793. Her er de jeg har funnet : AL, døpt 12 april 1795 i Rokke kirke. OLE, født 13 mars 1798 på n.Korset i Rokke, og døpt i Rokke kirke den 5 april 1798. HANS, døpt 7 juni 1801 i Rokke kirke. SIDSEL MARIE, født 20 mars 1804 på Bergsmarken i Rokke og døpt 1 april 1804 i Rokke kirke. MARI, født 20 oktober 1806 på Bergsmarken i Rokke og døpt den 26 oktober 1806 i Rokke kirke. ELSE, født 31 mars 1809 på Bergsmarken i Rokke og døpt den 9 april 1809 i Rokke kirke. AHL, født 26 april 1812 på Bergsmarken i Rokke og døpt den 17 mai 1812 i Rokke kirke.Denne AHL giftet seg den 30 januar 1835 i Rokke kirke med ANE MARIA ANDERSDATTER, 25 år og fra Linnemørk. Hennes far var Anders Andersen Linnemørk i Rokke. MALENE, født 18 august 1816 på Bergsmarken i Rokke og døpt den 8 september 1816 i Rokke kirke. Malene ble gift den 28 desember 1836 i Rokke kirke med Gjøde Nielsen, 28 år fra Bergsmarken i Rokke. Det er jo dette vi snakket om i telefonen, og jeg har skrevet opp hvor i kirkeboka jeg har funnet de jeg har ført opp her i tilfelle du vil ha kildene. Hvorfor jeg ikke fant de to første barna vet jeg ikke. Husk at alt dette er funnet i kirkebøkene og det skal være riktig med navn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.