Gå til innhold
Arkivverket

[#18275] Gidsken Olsdtr. Bjørnes, f. 1775 Bjørnes, Overhalla, N-Trøndelag, - hennes far?


Gjest Aslaug Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslaug Andersen

Hei! Gidsken Olsdtr. Bjørnes, f. 1775 på Bjørnes, Overhalla, ble 1801 g.m.Hans Taraldsen Vold, senere Melhus i Overhalla. Jeg går ut fra at det er hun som er nevnt i FT 1801 på Grong gård, Grong, - tjenestepige, 25 år. Det har ikke vært noen Ole å finne på Bjørnes i dette tidsrommet, så jeg undres på hvem denne Ole var.Merkelig nok, kanskje, er det på Grong gård 1801, også en annen Gidsken Olsdtr., nevnt som mor til husbonden der. Jeg vet ikke hvor vanlig navnet Gidsken var akkurat der og da, så det kunne jo ha vært bestemor og barnebarn, men det er bare en tanke. Er det noen som vet noe mere om dette? Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Ketil! Jeg har funnet henne på Familysearch, men der står det bare at hun var gift med Hans Taraldsen. Ikke noe om hvem som var hennes foreldre. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Detter er vel Gidsken i 1865 LenkeDa skal hun altså være f. i Overhalla, og hun døde vel kanskje kort tid etter 1865 da man vel må kunne si at hun på det tidspunktet var en voksen dame. Kanskje det er noe å finne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Berit! Ja, dette er Gidsken Olsdtr. i 1865. Hun døde i 1869, 94 år gl. og var min tipptippoldemor. Men om det er et skifte etter henne, (mannen døde i 1858)så står det vel ikke noe der om hennes foreldre, men en vet jo aldri! Så jeg får se om jeg finner et slikt skifte.Hun hadde også et barnebarn som het Gidsken, så det kan jo hende at det var barnebarn og bestemor som var nevnt i FT 1801 også. Takk for at du så på det! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.