Gå til innhold
Arkivverket

[#18285] Hellebust - Hvem var Marthe Isachd.?


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Den 29.6.1760 gifter Peder Gregoriussen Myklebust i Davik sogn i Nordfjord seg med Marthe Isachd. Hellebust, bosatt i Davik. LenkeVed gjennomgang av bygdeboka for Sunnylven finner jeg ingen Marthe Isachdtr., og heller ingen Isach som kan være far.Under Hellebust, bruk nr. 3, Isakbruket finner jeg derimot i 1740 en Ole Rasmussen gift med Anne Eriksdotter Sæter (eller Vollset). Boka sier at hun døde i 1769, 52 år gammel, og i skiftet etter henne er bl.a. nevnt barna Isak (ingen alder oppgitt), og Marta, 15 år gammel.Men hvem var foreldrene til Martha Isachsd. Hellebust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Hellebust (Hellebost) er også namnet på to gardar (Søre og Nøre H) i Vanylven, og sidan Vanylven ligg mykje nærare Davik enn Sunnylven, vil det vere rimelig å leite der ute først.På Nøre Hellebost (gnr 53) finn eg ingen Isak som brukar, på Søre Hellebost (gnr 61) derimot ein Isak Isakson (Sætrenes) 1703-65, 1725 gm Marte Åmundsdt Hellebost -1737 og 1738 gm Mari Ivarsdt Åheim. Sjå H M Fiskaa: Bygdebok for Vanylven - Gard og ætt, side 371.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser faktisk ut til å stemme svært bra. Jeg må visst sette meg skikkelig inn i geografien på Sunnmøre. Vet du om det menes Sætrenes på Vågsøy i Selje, eller finns Sætrenes i Vanylven også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Det gjeld Sætrenes i Vanylven (gnr 63). Der var brukaren Isak 1701 (oppgitt alder må ha vore 29 år), og bygdeboka opplyser at han var fra Brobakken i Bryggja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.