Gå til innhold
Arkivverket

[#18287] Archie Jørgensdatter, NK Bergen ca 1675


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

Er det noen som har kjennskap til Archie Jørgensdatter gift med Suend Olsen 5 barn i tellingen for 1683, Jan, Hendrich, Christence, Karen og Berete. Hvem er hun datter av m.m. MVH Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg skjønner ikke helt årstallene. NK Bergen 1675 betyr det at det var da de giftet seg, for hun kan ikke være født da med 5 barn i 1683.Og skal dette foregå i Bergen by.Jeg har tatt en titt på kirkebøkene for Bergen, og der fant jeg bare en Siur Olsøn som ble gift 5/11 1675 NK med Anna Torchelsdt., Hellis Beretis søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tok også en titt på døde, og fant 2 med felles opplysninger, men jeg har ingen aning om det er de du ettersøker:Arche, kvinne, merknad: i Morianen,bosted:N.k.g., med alle klokker, bgr. 28/6 1706 NK. Så var det Svend Olsen, mrk. i Morianen, bosted: N.k.g., med alle klokker og likpreken?, bgr. 18/7 1707 NK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Berit, takk for svar. Jeg ser i Terje Skrolsviks database over døpte med faddere, Nykirken, Bergen at Archie Jørgensdatter (Høyer) var fadder i både 1673, 74 og 75. I dåpen 1673 er hun fadder til båtsmann Hinrich Johansens datter Rebecka. En av fadderne her er Anne Wilkensdatter som har sønnen Anders. Han kan ha vært gift med datteren til Archie og Suend, Karen Svendsdatter. I 1674 er Archie fadder til Cornelius Rytzers sønn Henrich og i 75 til Henrich Nevermands datter Archie. I alle tre dåpene er andre faddere inngiftet eller direkte i slekt med Anne Wilkensdatter så jeg aner et slektsskap mellom disse to kvinnene. I fadderdatabasen for Korskirken, KK, i Bergen, finner vi og en Alchie Jørgensdatter. I dåpen til Else, datter av Ole Olsen og Anne Pedersdatter fins også en fadder Aritz Teffuessøn. 'Min' Anders og Karen hadde en sønn som het Aritz født i 1709. De har også en sønn Jørgen. Det står igjen å finne linkene.Greta Tidligere har denne familien blitt omtalt i Arkivforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.