Gå til innhold
Arkivverket

[#18292] Ole Kilnæs - yrker iflg Trondheim adressebok


Gjest Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Hella

Ole Kilnæs var gift med min grandtante Peolive, og de bodde i Trondheim. Jeg finner ham i adresseboka for Trondheim i årene 1899-1909, da han tydligvis levde et omflakkende ungkarsliv med mange yrker og adresser. I FT 1900 bor han i Wesselsgade 17 og er Lagerbetjent ved Thjems brænde.saml. Hva er dette tro? Brennevinssamling.....??I adresseboka samme år er han ført opp som overkonstabel. Dette må være feil! I adresseboka 1899 finnes en Albert Kilnæs på linja over, denne er overkonstabel og bor i Broveiten 2. Ole på linja under har fått samme yrke og adresse, noe jeg tenkte var en trykkfeil - men det henger altså igjen i adresseboka 1900/1901, selv om Ole da er alene om å hete Kilnæs, og han har flyttet til Rosenb.gd.28. Dette MÅ være feil, han var vel bare en fattig husmannssønn og ble aldri noe så fint som overkonstabel!I påfølgende års adressebøker: 1902/03 - Samlagsbetjent, Gregus Gd 5 1904/05 - Samlagsbestyrer, Sandgd. 35 1905/06 - Samlagsbestyrer, 'Haabet', Voldsminne 1907 - Lagerbetjent, Innherredsvn 65 1908/1909 - Lygtetænder, Baahusgd 8Her melder det seg mange spørsmål! Hva er en samlagsbetjent og samlagsbestyrer? Hvorfor sluttet han å være bestyrer og ble en simpel lagerbetjent? Hva var 'Haabet'? Lygtetænder - da tenker jeg på gasslykter i gatene, dette hørtes ut som en enda fattigsligere geskjeft - ser ut som karrieren er for nedadgående, eller er jeg på villspor? Kan det ha vært noen form for nedgangstid med at det var vanskeligere å få arbeid? Hvorfor flyttet han så mye - er dette vanlig?Jeg har egentlig ingen slekt fra Trondheim (Ole var født i Stjørdalen og kona Peolive på Inderøy), og kjenner ikke så mye til byens historie. Det er sikkert noen kunnskapsrike slektsforskere der ute som vet mer enn meg....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Trondhjems Brendvinssamlag er vel det fulle :-) navnet. Jeg er usikker på om dette var privat eller en direkte forløper til Vinmonopolet. Dermed er nok arbeidsgiver den samme tom 1907 og kanskje også 08/09.Lyktetenner er nok det du har antatt og som du sier mindre atraktivt. Kanskje hadde han smakt på varene?Det står sikkert noe mer i Trondheim Byleksikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Da var han kanskje ikke så omflakkende likevel! Jeg får ta en nærmere titt på familiebildet og finne ut om han ser litt fordrukken ut - kan ikke huske jeg har hørt noe om det, men hvem vet.Når jeg søkte på brennevinssamlag fant jeg også ut hva dette var! Interessant.www.aa-arkivet.no/brennevinsforbud.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børre Bekkelien

I Trondheim byleksikon, Kunnskapsforlaget, 1996 finnes følgende:'Trodhjems Brændevinssamlag, tidligere monopobedrift for omsetting av brennevin i Fjordgata 7-9, grunnlagt 1882 og organisert som et privat aksjeselskap. Utbyttet i selskapet ble i vedtektene begrenset til 5%; det meste av overskuddet skulle gå til almennyttige formål. Brændevinssamlaget hadde monopol på direkte salg av brennevin i byen. ... Brændevinssamlaget ble 1923 overtatt av A/S Vinmonopolet. ...'Når det gjelder 'Haabet' har jeg ikke funnet noe om dette i Byleksikonet. Imidlertid hadde min kones oldeforeldre adresse 'Haabet' i adresseboken for 1916. Dette har jeg oppfattet at lå på Tempe rett sør for sentrum (Jeg er litt usikker på om det står Tempe i adresseboken, men jeg har det ihvertfall fra min svigermor som har hørt dette av sine foreldre). Voldsminde ligger imidlertid på Lademoen, på andre siden av sentrum. Muligens ble dette navnet benyttet flere steder.I disse dager er det kommet en ny bok som heter 'Byen tar form'. Dette er en bok med bilder og omtale av gater og bydeler i Tronheim fra gammelt av. Jeg skal ønske meg den til jul. Så får vi se, kanskje det finnes noe stoff der som kan gi en forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.