Gå til innhold
Arkivverket

[#18298] Vermland Sverige.


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Hei der ute. Har noen et tips om hvordan man skal lete etter aner i Vermland?? Kaisa Nilsdtr f1836 i Vermland ble gift i Oslo 1863. Hennes far het Nils Nilsson ifølge Mormonerark. Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Har vi noen flere opplysninger vil det jo bli litt enklere å lete. Finner vi oppgitt hvilket sogn hun kommer fra, vil det også bli lettere å komme lenger.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Først må du jo finne hvor i Värmland hun var født. Caisa er et veldig vanlig navn i Sverige.Om jeg ikke husker helt feil fra ditt forrige innlegg, som handlet om mannen, så døde Caisa før 1900. Har du sjekket dødsfallet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Han bodde i Lakkeg. 50(Grønland menighet) i 1865 og Åkerberv. 22 i 1900. Jeg vet ikke hvilken menighet Åkebergvn. tilhørte.Det ser ut som om Johan holdt seg i Oslo, men jeg finner ham ikke i 1875.De fikk vel 1 datter i 1866 Domkrk. iflg. FS.Caisa døde vel et sted mellom 1866 og 1893. Kanskje du vet noe som gjør at det blir et kortere tidsrom.For å finne dødsfallet så må du nok se i kirkebøkene, eller dødsfallprotokoller. Det enkleste er kirkebøkene om du bare hadde visst menigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en Karen Amunds i Ft 1900 Kristiania Østgaardsgade 6. Vaskekone født i Vermlandsnes. Kan dette være henne tro? Johan finner jeg ikke der, men det står at Karen er kone?? Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Vil bare legge til giftemålet, fra FS:Johan Fredrik AMUNDSEN Age At Marriage: 24 --------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth:--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Amund OLSEN--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Caisa NILSDR Age At Marriage: 27 Marriage: 14 Dec 1863 Place: Oslo, Akershus, Og Caisas side:Caisa NILSDR Age At Marriage: 27 --------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth:--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Nils NILSEN--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Johan Fredrik AMUNDSEN Age At Marriage: 24 Marriage: 14 Dec 1863 Place: Oslo, Akershus, Norway M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Roy.Du har valgt en hobby som som krever noe tid for å finne løsninger på.Jeg har selv en oldefar som kom fra Vãrmland. Faktik så har jeg også en tippoldenmor som het Kaisa.Du må tilbake til giftemålet til Kaisa og Johan , som antagelig var på Eidsvoll. Der står det antagelig hvor hun kom fra. Om ikke det , så må du lete etter innflytningen i kirkebøkene på Eidsvoll , eller andre aktuelle steder.Når du er sikker på hvor hun kom fra , kan du begynne å søke i svenske kirkebøker etc. De får du lånt ved ditt bibliotek.Lykke til!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan anbefale medlemskap i Värmlands Släktforskarförening, som har et utmerket kontor og foreningsarkiv i landsarkivet (Värmlandsarkiv) i Karlstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden det er usikkert om Kaisa døde eller om de ble skilt, så kan du jo begynne med å finne hans 2. ekteskap ca.1893, og evt. dåpen til barnet de hadde i 1900. Der burde det stå noe om forrige kone, evt. skifteattest, og om han var enkemann eller f.eks. fraskilt.Det finnes nesten alltid en løsning, og det største problemet er vel heller å finne hvilke fremgangsmåter man skal bruke for å finne løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.