Gå til innhold
Arkivverket

[#18303] Hr. Hans Pedersen Biørn - en fattig prestmand hos Andreas Eriksen Bredal


Gjest John H. Aarønes
 Del

Recommended Posts

Gjest John H. Aarønes

I oppgavene over folkeskatten for Molde Ladested anno 1681 oppgir Veøy-presten Andreas Bredal at følgende personer bor i hans hus: 1. 2. Husbonden og Hustruen (Andreas Bredal og Karen Juel) 3. Hr. Hans Pedersen Biørn, er en fattig prestmand, som jeg vinteren ofver indtil Paashe haver tilsagt underholdning. 4. Lauritz Thomes. Weyer og maaler vid Romsdals Toldsted, er logerende udi mit Huus. 5. Harmen Bryssel, er en Reysende person hiemmehørig udi Bergen, og acter forderligst tilbage igjen.I den forbindelse er jeg interessert i opplysninger om * Hans Pedersen Biørn * Lauritz Thomes. * Harmen Bryssel Er takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dessverre ingenting om denne fattige prestemann selv om han nærmest var en sambygding. Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at Hans Christian Pedersen BIØRN (1707-1763) var sogneprest på Kvikne fra 1737. Han var fra København og sønn av Peder Pedersen BIØRN og Kirsten Bertelsdatter. Peder var riktignok øl- og vintapper, men det kan jo ha vært andre prester i denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Nyheim

Jeg slo opp i 'Norske kongebrev' (utg. av Norsk lokalhistorisk inst.), for å se om presten kunne ha fått noen kallsbrev, men fant ham ikke nevnt. Imidlertid fikk en student Anders Pedersen Bjørn benådningsbrev i 1672 og kunne på nytt få et geistlig embete.I kongebrevene nevnes 1663/64 en sak om boet etter avdøde Johan Brüssel, som antagelig bodde i Bergen.Angående Laurits Thommesen, skriver S. T. Dahl i 'Embedsmenn i Midt-Norge i tiden 1660-1700' at han var veier og måler i 1680 (familieskatten) og kalles forrige veier i 1683.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest John H. Aarønes

Hei!Det gjekk lenge før eg svarte her. Beklager det Knut og Bjørn.Sidan sist har eg kome til at dei nemnte personane ikkje budde hos presten Bredal, men hos Lauritz Thommesen Bever.[url="http://home.online.no/~aaroenes/moldefolk/personer/b/bever_peder_tommesen.htm>LenkeHans Pedersen Biørn er i folkeskatter for andre år registrert hos Hr. Andreas Bredal. Det kan se ut som om han hadde noko tilknytning til familien Nideros.Harmen Bryssel er truleg ein slektning av Peder Thommesen Bevers kone som het Anne Bryssel.Så ein del har falle på plass sidan sist.Utgangspunktet for spørsmålet finn ein her om det skulle vere av interesse, nemleg folkeskatten for Molde 1681, noko uferdige kommentarar rett nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Denne Zacharias må være Zacharias Bjørnsen Holck som ble student i København fra Trondheim skole i 1657. Hans foreldre var Bjørn Christophersen Darre, kapellan til Veøy 1642 og Anna Zachariasdatter Holck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.