Gå til innhold
Arkivverket

[#18308] Fogen elle Fagen, hva betyr det?


Gjest Magnus Nikolai Asbjørnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnus Nikolai Asbjørnsen

Under registrasjon av Fødd/døpte kom jeg bort i benevnelsen Fogen eller Fagen som fadder. kan noen fortelle meg hva dette står for? -magnus-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Er dette alt som står?Hvis ikke, kan du gjengi hele teksten i fadderkolonnen?, så blir det lettere å se sammenhengen.Om dette er alt som står i fadderkolonnen, er du helt sikker på at det ikke står 'Ingen'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Nikolai Asbjørnsen

I forbindelse med fadderne så er dette 'siste' mannlige fadder av tre. Og der står: Barnets Fo(a)gen. og der etter kommer 2 pige navn. -magnus-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Nikolai Asbjørnsen

I kolonnen for faddere som vanlig vis er tre menn og to kvinner. her står det i stedet for tredje mannlige fadder: Barnets Fo(a)gen, så kommer to 'pige navn'. -Magnus-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Nikolai Asbjørnsen

Hei Kari! Ja det kunne det kanskje vært, men det er ikke til å ta feil av, det er en g som står som tredje bokstav. Hadde det ikke vært for den fltte skjønskriften som er i disse protokoller, det er svært skjelden å se slik skrift fra den tiden. Men dette er ett benevnelse som er lite kjendt- Ellers takk til dere alle. -magnus-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Nikolai Asbjørnsen

Takk til Arild. Ja jeg er mer stemt for ditt forslag, at han kan ha glemt d-en, det må han ha gjort, han virke som en ryddig og pertentlig klokker, med kjærlighet for skjønnskrift. For skriften er klar og veldig godt leselig selv på microkort.-magnus-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Når det står - Barnets Fo/agen -, er det nok ikke Fogden det dreier seg om. Da blir nok Karis forslag - Fader - mer sannsynlig, og feilskrift for dette? Kan siste bokstav være r?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Nikolai Asbjørnsen

Hei i gjenn. Nei det er det ikke, det er en tydelig n som er skrevet, den er ikke til å misstyde. Får ta meg en tur på Arkivet å høre om der er noen som har hørt noe lignende før. Takk alle sammen. -magnus-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.