Gå til innhold
Arkivverket

[#18310] Fødte i Bergen


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Krøger

Jeg søker etter fødsels opplysninger på min morfar og hans bror, de er født i Bergen. Kaare Christensen f. 14.4.1919 d. 21.10.1998 og Birger Audun Karlsen f. 17.4.1920 d. 6.10.2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Foreldre skal være Christine Magdalene og Benoni Olai Vetting. Han byttet etternavn, men er usikker på når. Benoni er født Sammuelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kan det være denne Benoni Samuelsen det er snakk om? Han bor på gården Vitting.Faren hans heter Karl Samuelsen.Kanskje Benoni også brukte Karlsen til etternavn.Men hvorfor har sønnene forskjellig etternavn, Karlsen/Christensen? LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Ja, det er riktig Benoni det er snakk om. Han byttet navn enten rett før eller rett etter at han giftet seg med Cristine Magdelene Aarkvisla.Benoni skulle ha hett Karlsen, men gjorde ikke det av en eller annen grunn. Kaare Christensen vokste opp hos sine besteforeldre på morssiden og tok derfor deres etternavn. Birger vet jeg ikke hvor vokste opp. Mye er uklart rundt dems oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ifølge Bergens adressebok for 1932-33 bor arbeider Benoni O. Vetting i Østre Muralmenning nr. 3.I Løbergsveien nr. 33 finnes en fru Kristine M. Vetting bosatt.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg tok nå en titt i den lille del av boken som har med 'Forandringer i adressene under bokens trykning' og finner der begge med nye adresser: Bononi K. Vetting (er skrevet slik), støper, østre Muralm. 14, - Kristine K. Vetting, fru, Jonas Lies vei 15 n.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Kan Kaare Christensen og Birger Karlsen være født et annet sted enn Bergen? Kan de være født på Buksnes i Vestvågøy, Lofoten.Christine viste jeg døde i 1934, men sivilstanden hva er den ved dødsfallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nina, - jeg er usikker, men det kan virke som om hjemmeværende hustruer ikke er registrert i adresseboken. I så fall er det jo mulig at Kristine bodde sammen med sin mann, og at de jeg har nevnt kun er navnesøstre av henne. Jeg har ikke selve adresseboken, kun en kopi, slik at det er mulig at det mangler noe av rettledningen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Det jeg vet er at når min oldefar byttet navn til Vetting så var han den eneste som fikk lov til å bruke det navnet. Så det er nok riktig det du har funnet. Men spørsmålet om hvorfor de er registrert på hver sin adresse er der enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Er det noen som kan hjelpe med fødsels opplysninger på Kaare Christensen f.14.4.1919 d.21.10.1998 og Birger A. Karlsen f.17.4.1920 d. 6.10.2003? Foreldre er Benoni og Christine Wetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Benoni Olai Karlsen, født 30. september 1894 i Buksnæs, jernbanearbeider, giftet seg i Årstad 19. november 1918 med Kristine Magdalene Aarkvisla, født 12. september 1896 i Voss.Benoni kom til Bergen i 1915, mens Kristine kom fra Odda 5. juni 1918. De bodde først i Solheim barak 2 (1918-1920), så i nr. 1 (1920-1924). 26. mai 1926 flyttet de til Buksnes, men kom tilbake til Bergen 4. oktober 1928. da bosatte de seg i Inndalsveien 46. I november 1929 flyttet de til Johanne Juellsgate 5.Da Kristine Magdalene Vetting døde 1. juni 1934 bodde hun i Jonas Liesv. 17f hos sin far Ole Christensen. Hun bodde der med fire barn: Kaare Aarkvisla, født 14. april 1919, Birger Audun, født 17. april 1920, Gunvald Odd, født 16.august 1923, og Inger, født 1931.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Tusen takk Yngve for informasjonen. Dette reiste noen spørsmål. Kaare er født Aarkvisla, hva er de 3 andre født? Og når tok mine oldeforeldre navnet Vetting? Jeg har fått høre fra en slektning at de også ble skilt, når var det? Kan du hjelpe med det?Mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Barna er alle registrert som Karlsen, Kaare Aarkvisla Karlsen etc. Da Kristine døde var hun 'Fiskehandlers hustru', og Benoni var enkemannen, slik at det IKKE har vært skilt. Men de hadde bodd hver for seg siden ca. 1930, og det står 'separert' om dem i 1932. Det står ikke noe på folkeregisterkortet om navneskifte, jeg vil gjette på at navneskifte kan ha skjedd mens de bodde i Buksnes 1926-28, eventuelt kan de ha valgt etternavnet da navneloven kom i 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.