Gå til innhold
Arkivverket

[#18319] Erik Svensson gm Ragnhild Kristoffersdtr Jordbrekke, Skoger, Vestfold/Buskerud


Gjest Knut Waagaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Waagaard

ERIK SVENSSON Ø SKJELDRUM Erik Svensson var en ny bruker til Ø Skjeldrum. Erik tok over bruket etter Hans Jakobsson Ø Skjeldrum født 1625 og bruker fra 1659-1672. Erik var gift med enken Ragnhild Kristoffersdatter Jordbrekke.Det ble holdt skifte etter Ragnhild 25-26 Oktober 1712. Ragnhild , hadde 1. gang vært g.m. Tollev N. Unnelsrud, 2. gang med Haakon Larson. Gift 3. gang med Erik Sveinsson, skifte 16.09.1716. (Skogerboka s 322 og NSHT XXXVI Hefte 1 s51 -Lo-Slekten fra Eiker av Jan F L Engedahl og Jens Petter Nielsen)) Tollev er nevnt i Skoger boka men ikke av Jens P Nelsen, og Haakon er nevnt av J. P. Nielsen og ikke i Skogerboka. Antall ekteskap er således usikkert.Tollev Syversen Unnelsrud Nordre var født ca 1614. Han var bruker av Nordre Unnelsrud fra 1659 til 1667. På denne tiden var N Unnelsrud gjestgivergaard. (Skogerboka s322).Haakon Larsson (sønn av Lars Håkonsson fra Nesthorne i Øvre Eiker gm ei datter av Jens Nordre Temte). Bodde på Nordre Temte i Nedre Eiker, senere p Ullern i Øvre Eiker. (NSHT XXXXVI H1 s 51)Enken Ragnhild boende på Ullern ble så gift med Erik Svennson Ø. Skjeldrum. Flyttet til Ø Skjeldrum. Erik og Ragnhild hadde barna Jacob og Haakon som delte gården. Skifte etter Erik 16 september 1716. (NSTH XXXVI H1 s 51)Tollev og Ragnhild hadde 4 barn: 1. Henrik, overtok gården. 2. Hans, nevnes 1701 da han selger sin andel til broren, 3. Barbara g. m. Ola S Sten, 4. Ragnhild, overlot i 1702 sin part til broren mot at han skulle underholde henne med alt så lenge hun lever. Det er mulig at det er en tredje sønn Even gift med Live Haakonsdatter Nedre Skjeldrum. Even døde ung og Live giftet seg med broren Hans Tollefsen.(Skogerboka s 322). Det er noe usikkert med sønnen Even i henhold til Skogerboka.Haakon og Ragnhild hadde 3 barn: Ola gm Anne Hansdatter fra Østre Lo, bodde på Temte i Eiker, Live gm Even og siden Hans N. Skjeldrum og Gjertrud gm Jon Nordre Flåten. (Skogerboka s 411 og NSTH XXXXVI H1 s 51). Mulig at Hans, Even og Live nevnt her er de samme som er nevnt under Tollev og Ragnhild. Dette er usikkert.Er det noen som vet hvor Erik Svensson Ø. Skjeldrum har sitt opphav? VhKnut Waagaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Hei KnutJeg vet dessverre ingenting om Erik. Bare om Tollev som var Ragnhild`s 1ste mann, og at disse to var mine aner. Det stemmer at de hadde en sønn, Even, som var gift med Live Haakonsdtr. Disse to ble da også mine aner, om en kan si det slik :-) Deres sønn Haakon Evensen gift m. Marthe Mogensdtr. Løise, fikk bl. a. sønnen Even, som ble gift med Jøran Andersdtr. Viulsrud. Jeg tror at bare ett av barna deres, nemlig Marthe, som ble gift med Nicolai Davidsen Momme, vokste opp. Hun arvet i allfall Løise. Kan jeg hjelpe deg med noe mer så si i fra :-)MvhAnne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Waagaard

Til Anne MargreteTakk for informasjonen. Synd du ikke vet noe om min Erik.Ellers inneholder NSHT XXXVI Hefte 1 s51 -Lo-Slekten fra Eiker av Jan F L Engedahl og Jens Petter Nielsen mye godt stoff om Ragnhild Kristoffersdatter og hennes aner. Nyttig lesning hvis du ikke har sett den.Ellers takker jeg for tilbudet om hjelp, jeg kommer sikkert til å benytte meg av det en gang i fremtiden. Knut Waagaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Hei igjen KnutJoda....jeg har fått en kopi av av den artikkelen som sto i NSHT om Lo-slekten fra Eiker :-) Mye interessant der for meg, siden min mann og jeg har samme ane.....Hans Kristenssøn Lærum, ( Ø. Lærum i Sande) han slekter til Lo på Eiker. Du får som sagt bare si ifra dersom jeg skal sende deg slektsrapport om etterslekten til Even, halvbror til Erik`s barn :-) Mvh Anne M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.