Gå til innhold
Arkivverket

[#18323] Olaf Martin Jensen Holseter, Eidsvoll


Gjest Kåre Petter Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Petter Hansen

Olaf Martin Jensen Holseter, Eidsvoll giftet seg i i 1861 med Berte Olsdtr, f 1842 fra Engedal i Fet, i følge bygdeboka for Fet, bind 2 s. 685. De hadde en datter, Josefine Olava, født i Fet i 1862. Jeg finner ikke familien igjen noen steder, og har elles gjort forgjeves forsøk på å finne Olaf Martin Jensen i bygdeboka for Eidsvoll. Det er flere her som kan veldig mye om Eidsvoll.Er det noen som vet noe om Olaf Martin Jensen Holseter ? Fødselsår for eks. ? Vennlig hilsen K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei!Holseter er vel et navn som forekommer i Eidskog? Se på disse i FT 1865! LenkePå Familysearcg IGI finner jeg Josefine Olava Olsen døpt 21 sep 1862, Fet av foreldre Olaf Martin Jensen og Berte Olsdatter.Giftemålet; Olaf Martin Jensen (27år), Berte Oldsdtr (19) gift 9 des 1861, Fet. Hans far: Jens Larsen, hennes far: Ole NilsenHeidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Takk for hjelpen. Jeg burde ha selv ha funnet dem på FamilySearch, men der ser vi hvor viktig det er at 'nye øyne ser'. Det er hel sikkert riktig personer. Familien i Engedal var jernbanefolk. Denne familien har fulgt med Kongsvingerbanen. Strekningen frem til Riksgrensen ble åpnet i 1865. Nes må være feil, men familien kan ha bodd i Nes da datteren ble født. Jeg har oså tenkt på Holseter i Eidskog, men det finnes Holseter i Eidsvoll. Det kan være feil i bygdeboka, men det står ikke at han var født eller døpt i Eidsvoll. Det er mulig han bare arbeidet på banen der, da han giftet seg. Vennlig hilsen K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Personen du spør etter må være den som i militærrullene kalles Alf Martin Jensen, f. 04.03.1834. Han var fra den tidligere husmannsplassen Holseter (Stuen), nå gardsnr. 21 bnr. 11 i Gullverket, Eidsvoll. Foreldre Jens Larsson (1799-1842) og Malene Embretsdotter (1799-1873). Har noen funnet dem i 1865-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Korrigering: I Akershusiske infanteribrigade, ruller Eidsvold pr. gjeld og sogn 1834-66, rode 36, nr. 384 står han oppført som Ole Martin. I kommunikantboka, konfirmerte kommunikanter 15.10.1848, står han som Alf Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Nok en gang takk for hjelpen. Det er vrient når en person er både Olaf, Alf og Ole. Jeg klarer ikke å finne noen av denne familiens medlemmer i 1865 eller 1900, men har jeg forstått deg riktig Trond, når riktig fødselsdato skal være, 4. mars 1834 ? Jeg har tenkt å legge dette ut på GenCircles. Vennlig hilsen K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Ole/Alf/Olaf Martin Jensen er uten tvil født 04.03.1834. Ingen andre som passer med alder og med far Jens Larsson i den perioden. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er riktig familie Heidi har funnet på Kongetorp i Eidskog i 1865, innlegg 2, selv om fødestedet hans er oppgitt til Aker. Jeg har flere opplysninger om hans slekt. Send gjerne e-post: oivindson@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kåre Petter Hansen

Takk for hjelpen. Jeg tror ikke de to jentene er riktige. Den ene er en annen, og den andre er født på feil sted. Denne jenta måtte vite at hun var født i Fetsund. Jeg har sendt en mail til Trond med oversikt over slekta fra Engedal. Skulle noen 'snuble over' familien i 1875,1900 eller et annet sted er jeg interessert. Hilsen K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.