Gå til innhold
Arkivverket

[#18330] De siste henrettelser i Norge


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

For en tid tilbake spurte jeg om antall henrettelser i Norge, men selv om jeg fikk god hjelp, var det naturlig nok ingen som kunne gi et fullgodt svar. Jeg holder på med en artikkel om den siste henrettelsen i Lofoten i 1862, og så lurer jeg på om det fins noen oversikt over de henrettelser som var mellom 1862 og 1876, da den siste henrettelsen ble gjennomført. Hvis det er mulig vil jeg gjerne vite både tid og sted. Noen av disse kjenner jeg til, men jeg mangler fullstendig oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det henrettes dessverre folk fortsatt. Og historien om retterstedet på Akershus (krigsminnesmerket) burde formidles til nye generajoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

I Tveit bygdebok (har ikke boken privat) husker jeg at det er en beskrivelse av grunnlaget for at en ung jente (beskrevet som noe tilbakestående) ble henrettet (halshugget) en gang etter 1840-60. Det skyldes at det nyfødte barnet (som hun hadde født i en høyløe hvor hun var tjenestejente) fløt opp (ravnene trakk folk til stedet - i et vann mellom Tveit og Vennesla), og at justisundersøkelsen viste at det hadde levd før det var bragt ut i vannet - av barnemoren. Videre stod det at begge hennes foreldre for kort tid siden var døde (var visstnok fra Sverige og faren hennes deltok i industribyggingen i Vennesla). En tung historie.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

I 1876 ble de tre siste (utenom i og etter 2. verdenskrig) henrettet i Norge, alle offentlig halshogd med øks, alle tre i løpet av en måned:25. januar 1876, Bergen: Jakob Aleksander Jakobsen Wellin18. februar 1876, Halden: Sofie Johannesdatter25. februar 1876, Løyten: Kristoffer Nilsen SvartbækkenDet hadde visstnok vært en rekke år uten henrettelser før 1876, men jeg vet ikke hvor mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

I tillegg til de tre henrettelsene Per B. Lilje forteller om og den her i Kabelvåg i 1862, kjenner jeg bare til to henrettelser til mellom 1862 og 1876. Det var dobbelthenrettelsen på Etterstad i Oslo 19. april 1864 da Friedrich Wilhelm Priess og Knud Simonsen ble halshogd. Det var forøvrig siste henrettelsen som ble utført av 'riksbøddelen' Samson Isberg. Er det noen som vet om andre henrettelser mellom 1862 og 1876?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.