Gå til innhold
Arkivverket

[#18334] Sverre Jørgensen i USA, men hvor? Lver barna?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Er det noen som kan hjelpe meg å finne Sverre Jørgensen, f. 1897 i Kristiansand. Han emigrerte til USA. I 1941 bodde han i 315-63 Street, Brooklyn. Han var gift med Ingebjørg og fikk antagelig 2 barn, Gerd og Helen. Sannsynligvis er det han jeg finner som emigrant 6. mars 1923: LenkeNår døde han? Lever noen av barna?Jeg håper der er noen av disse fantastiske hjelperne som har adgang til census for 1930 som kan hjelpe meg!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Jeg finner Sverre Jorgensen i census 1930 - tror det kan være riktig person, da han har riktig alder. (I søkeresultatet står det at han er 39, men når jeg ser på bildet av den håndskrevne tellingen, står det tydelig at han er 33 år gammel.)Husstanden består av: Lars Jorgensen, 39 år Margit Jorgensen, 34 år, hans kone Sverre Jorgensen, 33 år, hans bror New York state, Nassau county, Hempsted townshipSer ikke ut til at han var gift på denne tiden, eller har noen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Et søk på Gerd Jorgensen gir meg et annet resultat.I census 1930 finner jeg følgende familie i Brooklyn: Gerard Jorgensen, 33 år Ingbord Jorgensen, 28 år, hans kone Gerd Jorgensen, 5 år, hans datterDette er kanskje riktigere? At Ingebjørg kan bli Ingbord er relativt forståelig - og da kan kanskje Sverre blir Gerard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg antar at du har lokalisert ham i FT 1900 på samme adresse Lenke Det ser ut som om han har oppgitt brorens navn og ikke fars (?).Som det står i veiledningen: 'Det er i utgangspunktet ikkje lov å leggja ut informasjon om nolevande personar'. Så du bør oppgi en mailadresse for evnt svar om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for ressponsen!I innlegg nr 3 har nok Marianne funnet de rette personer, så hjertelig takk for det! At navnet Sverre blir endret i USA til Gerard, kan nok muligens stemme. Mer sikker er jeg på at Ingebjørg er Ingebord så det er nok også rett. Gerd er jo det en av hans døtre. Ft.1900 har jeg funnet hans famile i Kristiansand. Lenken i nr. 4 forstår jeg derfor ikke mye av. Jeg vet ikke om noen av hans barn lever. Men hvis de lever bor de jo i USA. Jeg er kjent med hva som gjelder med hensyn til begrensningen i å legge ut sensitive opplysninger, men skjønner ikke hva det har med USA å gjøre?Som tilleggsopplysning har jeg fått vite at han var snekker og at han i en periode hadde jobb som vedlikeholdsarbeider i en kirke i Brooklyn.Er der noen som vet om Obit. fra Brooklyn? Har prøvd å finne det men uten resultat:Hjertelig takk igjen Marianne!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Lenken i (4) skulle vært Lenke . I og med at du kjente den så kunne du jo tatt den med :-)Den som kom inn var for såvidt relevant mht info om nålevende personer. Det er vel ikke sagt noe om at det er begrenset til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk igjen!Ja, jeg beklager at jeg ikke tok med lenken til FT 1900!Nei, jeg vet heller ikke om bgrensningen gjelder bare i Norge. Men om de lever så trenger jeg bare å vite det, for da kan jeg kontakte de pr. telefon. I tillegg så er de sansyligvis gift og da blir det jo litt mer problemer med å finne dem så sant ikke man finner giftermålet slik at man vet hva de kaller seg etter giftermålet..Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei alle gode hjelpere!Er det noen som kan gi meg en god idé på hvordan jeg skal klare å finne ut om der finnes noen obit. for enten Sverre (Gerard) eller Ingebjørg (Ingebord) Jørgensen?Jeg har arbeidet i hele går og i dag med å søke på alle for meg tenkelige måter, men har ikke lykkes med det.Jeg takker hjerteligst på forhånd for all mulig bistand!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er de rette som er funnet i censusen, er dette Ingeborg og Gerd:Lenkesom reiser fra Norge i 1929. Det pussige er at i census står det at Ingeborg immigrerer i 1924, mens Gerd imm. i 1929. Det har nok vært litt frem og tilbake.. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila! Kjempeflott å se deg på 'banen'! Hjertelig takk skal du ha for at du fant dette. Det var ikke i mine tanker at jeg kunne finne de på emigrantlista.Ja, de må ha vært hjemme en tur, for Gerd skal være født i USA. Men kan det være mulig at de var gift før Sverre reiste i 1923 til USA? hm-.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha, Laila!Da vet jeg i alle fall det. Da gjenstår det å finne søsteren og deres menn, hvis de giftet seg!Det blir kanskje ikke så lett!??Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har to spørsmål:For det første: Er der noen av dere som kan gi meg et godt tips på hvordan jeg kan finne ut om Gerd og Helen Jørgensen giftet seg i USA?For det andre: Er der noen som vet navnet på hvilke kirker som fantes i Brooklyn?Det siste spørsmålet er fordi at hvis han jobbet som vedlikeholdsarbeider ved en kirke i Brooklyn så kan de kanskje ha en peiling på dette.Jeg håper fortsatt på hjelp!!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Birger, du må huske på at i USA fantes det ikke noen 'statskirke'. Det var kirker på hvert gatehjørne!I vår lille by i FLorida, er det i hvertfall 15-20 forskjellige kirker.Så det blir håpløst, og i Brooklyn var det nok enda flere. Jeg tror du må få tak i en volounteer i Brooklyn, som kan grave for deg.Jeg har brukt denne damen her, og anbefaler 100% Meget proff, gjør utrolig bra arbeide, og du får kopier med 'rett-kopi' stempel osv. av attester og sertifikater. Men, det køster pæng, så dersom det ikke er 'nær' familie, så er det kanskje litt ekstravagant. Men, for meg var det verdt hver cent.http://genealogypro.com/ncoleman.htmlLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Laila!Jo, jeg var nok klar over at der var mange kirker i Brooklyn, men jeg tenkte først og fremst på norske. Så jeg beklager at jeg var litt upresis på spørsmålet!Så er det dette med 'sproket'. Kan du antyde hva det vil si at 'det køster pæng'? Jeg vil jo ikke betale tusenvis av kroner, men saken er nokså viktig. Men jeg får heller forklare det nærmere i en mail, hvis det er OK for deg!??Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tror du må finne fødselsdatoene på de to som jeg fant som dro jeg, Ingeborg og Gerd. SÅ får vi ta det derfra. Det kan gjør at vi i hvertfall finner dødsdatoen på Ingeborg. (og evt. Gerd) og finner dem i SSDI, og kan finne en obit. Må ha dødsdato, altfor mye folk.. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har funnet en Ingeborg Jorgensen, født 21.2.1902, død jan. 1982. SSN 103-26-8106, State NY (1951) Last Residence:   07825  Blairstown, Warren, NJ.Kan dette være til hjelp?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, jeg så også den, men du bør vite om det er henne. Det tar minst 3 mnd å få tak i ss-søknaden.Du bør fødselsdato på de som dro i den emigrant-inførselen jeg fant.. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila. Ja, det var faktisk den jeg hadde som ugangspunkt hvor det står at Ingeborg er født i 1902 og Gerd i 1925. Så er jo spørsmålet om man kan stole på det oppgitte årstall. Ditt innlegg 10.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nei, du kan ikke stole på det oppgitte årstallet i Censusene, for de er estimerte ut fra den oppgitte alder, og det er alder ved siste fødselsdag. Og, som vi alle vet, folk slo av og dro på så det holdt, både for kjente og ukjente.Begynn her i norge. Finn fødselsdatoen til Ingeborg her? Og de må jo ha gifta seg i Norge. Begynn i den riktige enden!Ingeborg og Gerd reiser fr Bjelland, hvor nå det er i Norge. SÅ er det bare å starte derfra. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Okey, Laila. Jeg skal se hva jeg finner ut. Takk skal i alle fall du ha!Bjelland ligger i Vest Agder, hvis ikke jeg er helt på jordet.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.