Gå til innhold
Arkivverket

[#18337] Hans Kruuse og Olav (Oluf Hansen) Kruuse


Gjest Sarah Kruuse Lund
 Del

Recommended Posts

Gjest Sarah Kruuse Lund

Hej Jeg vil høre om nogen kunne hjælpe mig mht. Kruuse-slægten. En - eller begge af nedenstående personer skulle være kommet fra Norge til Danmerk, men jeg er lidt i tvivl om sammenhængen. De eneste oplysninger jeg har på Hans Kruuse er, at han er begravet 20. august 1701 og at han optræder i skattelisterne fra Korsør i 1661-1665. De andre oplysninger jeg har er på en Olav Kruuse, som ifølge Korsørs borgerskabsprotokol er kommet til Korsør (I Danmark)fra Norge i 1677 og søgte og fik borgerskab som skipper. Han medbragte ved sin ankomst til byen sin 7-årige søn Hans. Om hans hustru ingen oplysninger. Olav Kruuse skal efter sigende være født i 1623 og døde i Korsør i 1709 og blev begravet d. 26. august. Et andet sted har jeg oplysninger om en Oluf Hansen Kruuse f. 1623 og d. i 1709 viet til Maren Hansdatter f. 1645 og død i 1705, de har sammen sønnen Hans Olufsen Kruuse f. i 1670 og død i 1734 og sønnen Jacob Olufsen Kruuse. Jeg er jo sikker på, at Olav Kruuse & Oluf Hansen Kruuse er den samme person - men kender nogen til disse personer og især også Hans Kruuse - så hører jeg meget meget gerne fra jer. Mvh. Sarah Kruuse Lund - Korsør, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarah Kruuse Lund

Er der slet ingen, der kender noget til efternavnet Kruuse omkring 1600 i Norge? Håber meget på lidt hjælp - alt har interesse Mvh. Sarah Kruuse Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå sjekket mine gamle notater ang. Kruse i Norge. Jeg hadde ikke sjekket Kruuse/Cruuse.De eldste Hans Kruse jeg hadde funnet var Mag. Hans Kruse som i 1596 var res.kap. i Domkrk. i Bergen. Senere 16/6 1617 sogneprest i Helsingør, og døde der 1625. Han var gift med Karen Nilsdt.Hans Kruse, vaktester Trondhjemsgård til 5/9 1634, ble utnevnt til Intendant der da.Ingen Olav/Oluf. Men som sagt så har jeg ikke sjekket så mye de med navn Kruuse. Bare konstantert at de ikke var av interesse for meg.Jeg tror, vet ikke, at det bodde en del Kruuse på Sørlandet (nærmest Danmark).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarah Kruuse Lund

Hej - tak for dit bud, jeg tror ikke, at det er nogen af de ovennævnte Hans Kruuser jeg søger, men man ved jo aldrig. Der er lidt tvivl i slægtsforholdet mellem Hans og Olav Kruuse. Enten er de brødre eller også er Plav/Oluf søn af Hans. Jeg vil prøve at søge lidt i Sørlandet. Men tak for hjælpen Mvh. Sarah Kruuse Lund - Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå sjekket Lassens samlinger igjen etter Hans/Oluf Kruse = ingen ting.I Arendal Aust Agder fantes det en del Kruse, om enn ikke riktige?Casper Caspersen Kruse 1720-1776 Apoteker. Hans bestefar Casper Hansen, borgermester i Helsingør og hans far igjen Stephan Caspersen som lot sine barn anta farfarens tilnavn.Procurator Hans Kruse, nevnt 1735.Kruse en gammel slekt i Arendal: I 1646 levde Key Kruse der i trakten og som opptrådte i retten som fullmektig... 1)Datteren Karen Keysdt.Kruse 1645-1715 gift med Hans Nielsen Friis, procurator, død 1709. 2)Sønnen Aamund Keysen Kruse, død 1704, borger i Arendal allerede 1684. Gift med Karen Hansdt. Deres barn a)Anne Margrethe død 1696 og gift med res.kap. i Arendal Oluf Hansen Holt. b)Key gift med Kirstine Lisbeth Jacobsdt. 3)Hans Aamundsen Kruse 1671-175..Så var det en Bendix Kruse i Arendal i 1665, 35 år kjøpmann eller håndverker?Det er alt jeg har kunnet finne som har noe til felles med spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.