Gå til innhold
Arkivverket

[#18344] Halvor Larsen f ca 1780 Tjose i Brunlanes


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Søker hjelp til å finne foreldre til Halvor Larsen ca 1780 d 1858.Bruker på Omsland Søndre 1814-18. Senere kalt husmann.Gift annen gang 1820 med Anne Torgrimsdtr (fra Omsland Nordre.) Roy Kåsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Roy. Jeg finner i mormonerarkivet en Halvor Larsen døpt 24 januar 1779 i Brunlanes. Han er sønn av Lars Pedersen og Thore Halvorsdatter. Jeg finner dette paret igjen på Nevlungahvn Øvre i Brunlanes bygdebok bind III del 2 Berg og Kjose sogn side 747 og 748. Dersom du sjekker dette mot kirkeboken da de giftet seg, kan du sikkert få det bekreftet? Jeg ser ogå en annen ting. Det står ikke i bygdeboken når Halvor giftet seg med sin første hustru, Anne Halvorsdatter. Dersom de var gift i Brunlanes, må det ha vært ca 1810. Det at det ikke står, kan tyde på at de giftet seg en annen plass enn Brunlanes. Jeg finner ingen med de navnene gift i Brunlanes når jeg leter i mormonerarkivet. Jeg finner derimot et par med samme navn gift i Hedrum 10 mars 1810. Der burde du også sjekke kirkeboken. Det er jo ikke så lang unna. mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jørn. Takker for svar!! Prøver å snuse litt inn i Hedrum!! Mvh Roy. Kan jeg be om hjelp til en ny gåte samtidig?? John Johnsen Fosberg.I 1801 tellinga står han i Bargevigen med kone Aase Andersdtr.Mormonerark spriker med fødested Bua og Bergen.Aase kansje født i Langestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Roy. Du skal ta mye av det som står i mormonerarkivet med en 'klype salt'. Sjekk det alltid mot kirkeboken. Det kan være peroner som skriver det, som ikke har geografiske kunskaper om området. Det kan også være direkte feil. Ellers tror jeg nå mer på Bua i Brunlanes enn Bergen. Langestrand hører jo ut som et greit spor, da det er i Larvik. En ting er sikkert. Det med slektsforskning er et pulespill med biter som er rundt omkring i diverse kilder. Mormonerarkivet kan være en god hjelp, men reis på biblioteket og sjekk dette mot den orginale kirkeboken. Der kan du sjekke de sporene du har. Jeg tror Langestrand hadde egen kirke? mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Langestrand hadde egen kirke, og kirkebøkene der går faktisk litt lenger bakover enn Larviks (til 1779, tror jeg). Ellers kan vel Bergen være en Bergan-gård, f.eks. Bergane i Brunlanes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan. Tillegsnavnet Fosberg forvirrer, da det må være et gårdsnavn. I 1865 tellinga finnes gårdsnavnet både i Hordaland og Akershus. 1801 tellinga så er denne karen alene om navnet fosberg. Akershus er vel det mest nærliggende å tenke seg. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Eller det er en skrive- eller transkriberingsfeil......Denne Jon Jonsen Fosberg er hyttedreng ved jernverket. Slik sett er han nok en arbeider med spesiell kompetanse og kan være rekruttert fra et sted langt unna, også utlandet, for den sakens skyld. Kanskje den nye innvandringshistorien som er utgitt kan gi tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Sissel Johnsen

Fikk lyst til å svare på dette innlegget, selv om jeg ikke kan hjelpe deg så mye videre. Halvor Larsen og Anne torgrimsen er mine tippoldeforeldre. Jeg har heller ingen av Halvor Larsens forfedre,men min farmor (Halvors barnebarn) het Tora Katinka. Kan det være en oppkalling etter Thore Halvorsdatter? Anne Torgrimsdatters foreldre het Torgrim Johnsen Sandviksrønningen og Live Jahnsdatter/Johnsdatter (1743-1821). Vet du noe om disse?Mvh Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg finner vielsen i kirkebok for Hedrum 10. mars 1810 mellom Halvor Larsen og Anne Halvorsdatter. Såvidt jeg kan se er bruden Anne enke. Der er også angitt noe som antagelig er gårds- eller stedsnavn, men disse er dessverre uleselige for meg. Mulig løsningen kan ligge her, om noen klarer å tyde gårds- eller stedsnavnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Torgrim Johnsen født 1730 i Heddal Telemark og kona Live Johnsdtr født 1745 i Tuddal Telemark. Torgrims foreldre var John Torgrimsen 1703-70 og Margit Gregarsdtr 1708-78 Begge født i Heddal Lives foreldre var John Petarson(Hovde)1701-57 og Ragnhild Andresdtr 1704-?? Du finner mer om du låner Hjartdalsoga. Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takk til Hans og Gunn for innspillene!! Til deg Sissel så tror jeg nok det er de rette folkene. Flere av barna var født i Brunlanes. Husker i farta ikke hvem, da jeg nå sitter på jobb. Avstanden fra Telemark er ikke uvanlig lang. Mange flyttet fra innlandet mot kystnære strøk. Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Til Sissel Torgrim var gift 1762 med Helge Reiarsdtr 1742-71 De fikk 3 barn. Han giftet seg så med Enken Live i 1772. De fikk 7 barn. Den første datteren deres ble døpt Helge etter Torgrims første kone som skikken var. Denne Helge bor som ugift fremdeles hos foreldrene i 1801 på Omsland Nordre. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Utrolig, men tydeligvis sant! Jeg er fortsatt overraska over at folk flytta til Omsland!!! Er dette dine slektninger også? Jeg er like interessert i Halvor Larsen sine forfedre som deg. Har du funnet noe bekreftelse på de som gifta seg i Hedrum i 1810? Har du ellers noe tilknyning til Kjose?Mvh Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Vi får inntil videre anta at foreldrene til Halvor er Lars Pedersen og Thore Halvorsdtr som Jørn i innlegg 4 nevner. De giftet seg ifølge F. Search 1767-68. og står der oppført med 6 barn. Datteren Anne født 1780 finner vi igjen på Nevlungen Øvre (Tanum) 1801 som gift og foreldrene samme sted. Mye sannsynlig dette. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

HeiDette var interessant. Jeg er etterkommer etter Torgrim og Lives datter Helge. Hun ble gift med Abraham Jensen i 1805. Jeg visste ingenting om Torgrim og Live før de giftet seg.Hilsen Kersti Sorter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.