Gå til innhold
Arkivverket

[#18345] Hilstad i Velfjord (Nordland)


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Niels Andersen Hilstad giftet seg i Velfjord 2.7.1742 med Siri Pedersdtr Bakken eller Sæterbakken (1711-1778). Er det noen som vet hvem som var foreldre til Niels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei. Margaret Miller i Minneapolis kan nok svare deg på dette spørsmålet, for hun har arbeidet med slekter i Velfjord på den tida du søker.Send en mail til : robert_d_miller@msn.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk Tor!Jeg antar at dette er den Margaret som kalte seg Law i 1984, og som er den personen som har gitt meg opplysningene om disse anene mine i Velfjord. Jeg hadde et spørsmål om disse i 'Helgelendingen' i 1984. Margaret hadde fått tilsendt dette bladet fra deg(!), og sendte meg to brev som var til stor hjelp. Men anene til Nils Andersen ble ikke berørt (bare Siris).Utdrag fra opplysningene som jeg fikk:Velfjord kirkebok:Gift 1742 Nils Andersen Bratås og Siri Pedersdtr Bakken (Sæterbakken) (Nils døde ca 1779 og Siri 1778, 67 år).f 1743 Anne f Bratås, g 1767 m Peder Juul Christiansen Vedal i Brønnøy. Barn.f 1744 Peder f Bratås, g 1769 m Siri Larsdtr Dyrnes. Hun var 70 år i 1801. Visstnok ingen barn. Peder død 1800 på Dyrnes.f 1747 Marit f Gravenf 1750 Nils f Hilstad, g 1777 m Kirsten Johannesdtr. Bodde Raachen i Velfj. Gift 2. 1788 m. Randi Arntsdtr Langfiord. Barn.f 1750 Magli (Mallene) g 1772 m Christian Larsen Hilstad. Barn.Gift II 1779 Nils Andersen Hilstad og Barbro Olsdtr.Skifte juni 1779 for holdsmann Nils Andersen Hilstad i Velfjord. Første kone Siri Pedersdtr døde for et år siden. Enke Barbro Olsdtr. Hans barn: Peder Nilssen Dyrnes. Nils Nilssen Raachen, Anna Nilsdtr g.m. Peder Juul Christiansen Vedal (Brønnøy), Mallena Nilsdtr g.m. Christian Larsen, Marit Nilsdtr, 30 tjener Vevelstad, ugift, opholder sig på Syltern [Marit=min ane - og til slutt har Margaret skrevet følgende i en parentes:] (Bror ?? av Nils - Jon Olsen Urvoldvig Bindal - hans sønn Torber Jonsen)Dersom dette siste er riktig, så burde vel Jon Olsen i tilfelle være en halvbror av Nils Andersen. Men jeg finner ikke 'Urvoldvig'.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå fikk jeg fantastiske tre A4-sider med opplysninger om Hilstad-slekta - fra Margaret - på norsk! Jeg har forresten i ettertid sett at hun har mottatt St. Olavsmedaljen for fremragende forskerinnsats i Brønnøy-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei. Ville bare si at Margaret Law Miller har også hjulpet meg masse med mine aner i Velfjord og Brønnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.