Gå til innhold
Arkivverket

[#18356] Helle Hansdatter Tingelstad-eie, Modum


Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

Helle Hansdatter Tingelstad-eie ble gift på Modum 10.12.1785 med bergverksarbeider Jochum Paasche Pedersen. I 1788 ble Jochum ansatt ved Modum Verk, og året etter døper de en datter i Modum kirke.Iflg FT 1801 (Kongsberg) var Helle født ca. 1760, men jeg har ikke funnet henne døpt på Modum. (Kirkebøkene for tidsrommet er utydelige på micro-fiche). Helle er heller ikke nevnt under Tingelstad i 'Modums historie', bind VI.Har noen info om Helle og hennes foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jeg kjenner til Tingelstad på Gran, Hadeland, men avstanden til Modum var vel for stor etter datidens målestokk.Tingelstad på Modum var en større gård med mange husmenn og innerster, jft FT 1801. I bygdeboka for Modum er ikke husmenn og tjenestefolk nevnt. Siden Helle gifter seg på Modum tror jeg hun må være 'barnefødt' der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.