Gå til innhold
Arkivverket

[#18357] Johan Mølmann og Syltern i Brønnøy


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

En av mine forfedre, Niels Jensen Syltern (d.y.) (Brønnøy) kalte en sønn Johan Mølmann (f 1767). Maren Nilsdtr Syltern kalte i 1783 en sønn Johan Mølman Arntzen Saltkjelmarchen.Den 'opprinnelige' Johan Mølmann var vel kjøpmann i Trondheim, født i Flensburg 1654.Hvorfor var det flere på Syltern som kalte opp denne Mølmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

I Nordland har jeg også sett at det var vanlig å døpe barna sine med etternavn. Mine oldeforeldre fra Sømna (Brønnøy-traktene)døpte f eks min oldemor Anna Kathrine Lund - uten at Lund-navnet hadde noen forbindelse til slekten. Flere av barna hadde slike 'døpte etternavn'. Dette var på 1890-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja - jeg har en mistanke om at det er slik det forholder seg i dette tilfellet også. Johan flyttet forresten nordover til Astafjord, og der begynte han å benytte Falk/Falch som etternavn, slik hans 10 år eldre bror også hadde gjort før ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Det med å 'velge seg et etternavn' var jo også noe de holdt på med, ja....Mine oldeforeldre hadde fem barn som vokste opp, og da de var voksne i 1920-åra brukte de forskjellige etternavn:Tre av dem kalte seg Johansen etter faren Johan (Johansdatter var da tydelig gått av moten)En kalte seg for Myrnes etter hjemplassen, som han overtokEn kalte seg for Kjørsvik som var navnet på gården plassen hørte under og på den lille hjembygdaOg flere av dem hadde altså døpe-etternavn i tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.