Gå til innhold
Arkivverket

[#18359] Gjemnes/Tingvoll: Indergård, Vulvik, Almvik


Gjest Steinar Dyrli
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Dyrli

Har noen informasjon om disse personene:Knut Anderssen Indergård f. ca.1712 d.1779. Han var bruker i Nordigaren-Indergård fra ca. 1749 til 1779. Gift 1.g. med Kari Eriksdatter f. ca. 1701 d.1758. Gift. 2. g. 1759 med Berit Eriksdatter Silset, f.1738 d.1825. (Ref. Gards- og ættesoge for Gjemnes, B.2 - s. - Nils Tore Leivdal ). Hvem var Knuts foreldre?Ola Olson, f.1736 d.1810, bygsla plassen Saga-Vulvik ca. 1772. Ola er visstnok den same Ola Olson Almvik, som i 1772 var gift med Kari Knutsdotter (Tveekrem) Ødegård f. 1734 (I Ft. 1801 er hun oppgitt med etternavnet Olsdatter). Ref. Gards- og ættesoge for Tingvoll, B. 2 (s.25) – H. Hyllbak. Under Almvik i samme bygdebok finner jeg ingen Ola f. 1734. I Gards- og ættesoge for Straumsnes, B. 1 (s. 25) - Ottar Roaldset angis at Ola og Kari ble gift i 1773. Hvem var Ola Olsons foreldre?mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Indergård: Har du sett etter på nabogårdene om det kan finnes en Anders og/eller Knut som 'passer inn?' Hvis det ikke nytter, er det kanskje mulig å få bygdebokforfatteren ut på banen?Almvika/Vulvika: Det stemmer jo at Hyldbakk på side 369 i bd. 2 av Tingvollboka ikke har noen Ola Olson f. 1736. Men det kan vel ikke utelukkes at den gode Hyldbakk har 'utelatt' en sønn av Ola Olson d.e. som er født det året og som heter Ola?Jeg har hatt flere opplevelser av slike 'utelatelser.' Det må ha vært lett å gå i surr i alle navnerekkene med de hjelpemidlene HH og andre hadde til rådighet.Hvis du ser på kona til Ola Olson d.e., Ingeborg Nilsdotter Almvik, så finnes heller ikke hun noe sted (bortsett fra som kona til Ola.)Men under husmannsplassen Almvikneset var det en kar som het Nils. Om ham står det riktignok bare at han hadde en sønn, Jens f. 1708. Men det utelukker jo ikke at han også hadde ei datter som het Ingeborg. Rent aldersmessig hadde det passet utmerket.Vel, det var nå et forslag. Om ikke noe mer.Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Dyrli

Takker for dine innspill Torgeir!Ad. Indergård har jeg ikke klart å spore opp noen aktuelle kandidater på nabogårdene. Har tidligere (for noen år siden) kontaktet bygdebokforfatter av Gjemnesbøkene pr. post. Har ikke fått noen respons på dette, men har dog forståelse for at forfattere av denne type litteratur antagligvis får svært mange henvendelser og at det er umulig å svare på alle disse.Ad. Ola Olson Almvik/Vulvik : For å gjøre forvirringen enda større er det i bygdeboka (har ikke referansen tilgjengelig for øyeblikket) angitt en Ola Olson Almvik g. 1748 med Guri Olsdotter Rotli/Fagerli f.1710. Denne Ola passer aldersmessig dårlig med Ola Olsen d.e. som døde 1741 og Ola f. 1736.mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Dyrli

Navnekonvensjonene styrker jo mistanken om at Ola Olson Almvik g. 1736 m. Ingeborg Nilsdotter hadde en sønn Ola f. 1736. Ola og Kari hadde disse barna: Ola f.1771, Nils f.1773, Ingeborg f. 1776 og Eli f.1779. Har noen informasjon tilgjengelig som kan bekrefte/avkrefte teorien?mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jonny Lyngstad

Den 25/4-1753, s. 200 i skifteprotokollen, er det skifte etter Knut Olsen Almvig. Enka het Anne Olsdtr. og de etterlot seg ikke barn slik som Tingvollboka b. 2, s. 369 sier. Arvinger var: 1. Søstera Ingeborg Olsdtr. gift m. Elling (Olsen) Echelsøen (Ekkilsøya i Kvernes), 2. Søstera Anne Olsdtr. gift m. Nils Jordalsneset og 3. Søstera Mildri Olsdtr. som var død og etterlot seg en sønn Ole Jensen, 11 år gl. Det betyr at broren Ole Olsen som ifølge Hyldbakk ikke etterlot seg barn. Hans 3 barn som er oppført i bygdeboka må derfor være døde før skiftet i 1753. Det er helt typisk for Hyldbakk at han ikke har fått med seg dette, ei heller skiftet etter Knut i 1753. Hvordan han eller de som har skrevet av skiftene, har unngått dette og alle de andre skifta som er utelatt i hans bygdebøker, er meg ei stor gåte. Han har kanskje ikke gjennomgått skifteprotokollene? Likedann er det med alle manglene i forhold til kirkeboka. Jeg regner med at en plass mellom 10-20 % av det som står i originalkirkebøkene for hans område er uteglemt i hans bygdebøker. Slik er det bare og vi som leter i hans bøker er derfor nødt til å gå inn i originalkildene for å finne svar på våre spørsmål angående personer som dukker opp i hans område og som ikke er nevnt i bøkene. Surnadalen er nok det området som er best dekt, men også her er det for enkelte garder store mangler. Mildrid Olsdtr. som var død i 1753, var gift med en som het Jens Jakobsen fra Larssetra, Gjemnes. I 1763 er det nemlig en som het Jens Jacob Larsen (Jeg tror dette er feilskrevet for Jens Jakobsen Larssæter) som sier at han var odelsberettiga til 1 øre i Larssetra. Denne Jens må da være sønn til Jakob som igjen var sønn til Lars f. ca. 1662, se Gjemnes b. 2, s. 303. Mildrid og Jens tro jeg bodde i Kristiansund. Jeg har notert at det var et skifte etter henne i Kristiansund, men dette har jeg ikke fått sjekka opp. Dukker det opp noe mer om Ole og Kari eller om Knut Andersen, skal jeg gi beskjed. Lykke til videre med letinga. Jeg tror nok at du før eller sia finner/får svar på noen av dine spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Dyrli

Takker for ditt innlegg! Er helt enig i dine betraktninger om mangler i bygdebøker for indre strøk av Nordmøre. Det er som du har nevnt i et tidligere innlegg (tema 14238-21) viktig også å tenke slekt over et stort distrikt og ikke bare innen kommunen. Har selv også sporet opp slektninger som har flyttet inn fra Sør-Trøndelag og Gudbrandsdalen på 1700-tallet til bl.a. Gjemnes. Man burde kanskje samle inn bl.a. retting til bygdebøker og ny informasjon som kommer fram i en database. Det er sikkert mange som forsker på slekt i området som vil kunne gi bidrag til dette. Dette vil jo være en svært stor oppgave å fullføre, men noe som kunne kompletteres fortløpende. Kanskje en oppgave for DIS- Møre og Romsdal å koordinere?Ad. Knut Andersen Indergård har jeg skrevet i mine notater at han muligens kom fra gården Istad som nå tilhører Molde kommune. For dette området foreligger det dessverre ikke oppdaterte bygdebøker. mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.