Gå til innhold
Arkivverket

[#18361] Forsvunnede sjømenn?


Gjest Arne Hoel
 Del

Recommended Posts

To av brødrene til min kones bestefar bare forsvant! Det sies; at de ble etterlyst gjennom presten i Glemmen og Frelsearmeen, men uten resultat. Det sies; at hvertfall den ene mønstret på en trelastskute. Det sies; at den ene drev fiske på vestkysten av Amerika, men ble med på gullsøking i Alaska og forsvant. Det sies; at den andre havnet i Australia og ble bitt av en giftslange og døde. Dette har han skrevet til kamerat her i Glemmen.Aksel Gotfredsen. (Hvorfor ikke brev hjem?) 1.Hans Peter f. 1869 i Glemmen (mulig 14 sept.) 2.Johan Severin f.12.aug.1871 i Glemmen. Deres far het Kristoffer Johansen (Johanson)f.16/4 1833 og kom fra Bohuslen til Glemmen 1862.Er det mulig å finne noe mer bekreftende? Jeg har søkt på 1900 folketellingen ,påmønstrede. Null res. Leter blandt sjøfolk i Fredrikstad på slutten av 1800 tallet, kanskje finne ut hvor de mønstret av eller rømte, og hvem hvor. Har andre noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit Ja, det er samme fam. De (foreldrene) må ha opgitt galt navn på hjemmeværende sønn. Hans ble født i 1869 og min kones bestefar Oscar bodde hjemme og ble født i 1881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg synes siste linje ser ut som en kombinasjon av to linjer, jeg - dvs at (av?)skriveren har begynt på Hans' sin linje og avsluttet på Oscars linje.Kanskje lurt å sjekke originalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hoel

Etter litt leting fant jeg at det var gjordt en registrering av ca.24 000 personer(av ca.100 000) under gullrusjet i Alaska 1901. Der var det registrert 2 Christopersen, John og Oscar. De var begge reg. under Yukon territory og Dawson City og miners. Oscar????? han skulle være i Norge, ingen har hørt at bestefar har hvert i Alaska. Han giftet seg i 1907 her i Glemmen, og tok over huset jeg nå bor i 1907. Men, hvor fisket Johan (John) før Alaska? Kanskje han er registrert noen plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Det er vel en mulighet at 'bestefar' forsøkte seg i USA men kom tilbake igjen? I min slekt var det og slik. To av oldefars søsken emigrerte, men kom senere tilbake til gamlelandet og forsatte sitt liv her.Har du sjekket i denne kilden om Oscar dro over? http://www.ellisislandrecords.org/mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet karene fram til 1890 i mønstringsrullene i Fredrikstad: Hans Peter Christoffersen (f.29/9 69)mønstret på Unda? (vanskelig skrift)29.10.88 i Fr.stad til Algoa Bay og avmønstret 17.12.90 i Newport. Hvilken Newport? Kanskje Australia?Johan Severin Christoffersen mønstret på (skipsnavn uleselig)13.3.90 i Fr.stad til LaRochelle og rømte i Liverpool 21.7.90 På den tiden var det mange skip som gikk med trelast fra Canada til Liverpool (England)En av forfedrene til en kjenning seilte på denne traden og fortalte at mange stakk på andre siden. Hvordan nøste videre?I folketellingen for Glemminge 1900 er det ingen tvil. Det er skrevet Hans født 1881. Det er feil.Oscar(far) har aldri nevnt med et ord at han har vært i Alaska, sier siste gjenlevende sønn(90)Han var hele sin tid på 'bruket'(Wisebruket) I 1905 var han ved grensen.Er det noen som har en ide hvor de kan være registrert eller lagt igjen spor etter seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.