Gå til innhold
Arkivverket

[#18362] 'Thomas Powell' (TP) f. ca. 1868 i Drammen- gift 1894 i Melbourne, Australia.


Gjest Geir Eide
 Del

Recommended Posts

Lisa Powell fra Perth, Australia prøver å finne opphavet til Thomas Powell. Hva hans norske navn kan ha vært er det sikkert mange alternativer til.Thomas Powell er nevnt som mariner (sjømann/matros) 26 år (f. 1868 -+) når han gifter seg med Catherine Vernon 2.mars 1894 i Melbourne, Australia.Foreldrene er oppgitt til å være Bernhard Powell 'Engineer' og Pauline Powell. For meg ser det ut som TP har 'forlatt' båten sin i Melbourne. Jeg kan ikke finne han i utvandrer listene hos DA.En eller annen variant av -Paul/Poul/ Povel-sen er vel det første som slår en når det gjelder etternavnet. Thomas har jeg, blant norske immigranter, i lignende tilfeller i USA sett være brukt som nytt navn på det meste som begynner på -T-. Da er det kanskje faren 'Bernhard Powell' som er lettest å ta fatt i. - Bernhard Paulsen ?Den eneste jeg har funnet som kan passe inn i denne hypotesen ved ft 1865, er en gift matros Bernhard Paulsen i Svelvik VF.LenkeEller er det noen som har andre forslag til hvem 'Thomas Powell' kan ha vært ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Geir Eidek

Jeg har mottatt en opplysning om at Thomas skal ha brukt mellomnavnet -Winther-.Da havnet jeg bort henne her:LenkeDet ser ikke så lovende ut foreløpig.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg har tenkt samme tanken, Nina, men jeg er ikke helt sikker på om -Thomas- er hans norske fornavn. Jeg er heller ikke sikker på om han bodde i Drammen eller området rundt når han forlot Norge.Jeg mener det 'lukter' litt av en sjømann som har 'desertert' fra et skip.Moren sitt pikenavn er også oppgitt til å være 'Powell'. Etternavnet -Winther- mener Liza Powell kommer fra moren til 'Thomas Powell'.Barna til Thomas og Catherine er oppgitt til å være :Bernard f. 1895 og Harold Carl f. 1898 d. 1918 under 1.verdenskrig.Mvh Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Bernhard Marinius Poulsen,født 25.12 1849 døde barnløs, han var født på Bragernes av foreldrene Halvor Poulsen og Juliane Holter.Halvor døde da barna var små,Juliane løste Borgerbrev og drev forretning på Bragernes. Bernhard ble gift med Martine Larsen 23.01.1876.Jeg har kopi av dødsboskiftet fra 1937,her er et brev til Frelsesarmeens ettersøkelseskontor,som muligens kan være av interresse;Her etterlyses Bernhards to brødre og deres etterkommere, det siste spor var et brev fra 1914.Broren Georg Nicolai Nysom Paulsen,født 11.08 1852,død 13.01.1923, hadde en sønn Bernhard Martin, som ble gift 27.03.1919. De antas å være i Amerika,Minnesota, men ble ikke funnet.Det sto en artikkel i Nordmannen som førte til at en del andre arvinger meldte seg men ingen av disse. Kanskje var de i Australia.Både Winther og Nysom forbinder jeg med prester på Eiker og i Holmestrand. Harold kan være oppkalt etter farens søster Harda Louise Christiansen som var gift og bodde på Tønsberg Bryggeri.Hvis dette er de rette personene så har jeg en del mer, men dette får holde i denne omgang. Kåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Takk for innlegget, Kåre. Beklager litt seint tilsvar. Dette ser desverre ut til å utelukke Bernhard Marinius Poulsen (BMP)som far til 'Thomas Powell' (TP). Siden far til TP er nevnt Bernhard som fornavn, tviler jeg på om noen av brødrene til BMP kan være tilnyttet TP på noen måte. Men, igjen takk for hjelpen til å utelukke BMP.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Om moren het Winther så kanskje dette kan være morfaren hans?-----FS Individual RecordHelle THOMASDATTER WINTHERBirth: 21 Sep 1805 Place:Christening: 29 Sep 1805 Place: Modum, Buskerud, NorwayFather: Thomas WINTHERMother: Mari ...-----Her er en annen kandidatIGI Individual Record FamilySearch™ InternationalPauline Josephine WintherBirth: 12 MAY 1849 , Akershus, NorwayFather: Iver Poulsen Winther FamilyMother: Anne Karine Jörgensen-----Er dette samme Thomas?FS IGI Individual RecordTHOMAS WINTHERSpouse: OLINE MARIE SORENSDRMarriage: 24 OCT 1798 Arendal, Aust-Agder, Norway-----FS IGI Individual Record , Thomas fra ModumTHOMAS WINTHERSpouse: MARI IVERSDR FamilyMarriage: 25 JAN 1800 Modum, Buskerud, Norway-----Jeg har ikke sjekket noen av disse mot folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Hei Nina, Jeg har også merket meg Pauline Iversdtr. Winther f. 1849. Hun bruker nemlig etternavnet Paulsen ved ft 1900 i Kristiania. Broren, Otto, som da er oppført på samme adresse bruker etternavnet; Winther.Jeg ser nå at jeg burde informert om dette innlegget: LenkeDet er, som du ser, ikke ført noen sønn under Pauline Iversdtr. Winther ved ft. 1875 i Eiker. Men jeg er likevel ikke overbevist om at hun ikke er moren.Jeg har motatt kirkebøkene for Eiker p.g og Bragernes p.g allerede ! (1 dag etter de ble bestilt !). Så i morgen, etter at jeg har vært innom vårt lokale bibliotek, vet jeg forhåpentligvis, litt mer.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Geir Eide

Jeg vil anta muligheten er stor for at det er Thomas 'Powell' som er registrert døpt 30. 5 1867 i Bragernes se.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp06021860bra&gardpostnr=1074&personpostnr=8166&merk=8166#ovre>LenkeDa er det trolig han under her i 1865-tellingen som er faren.LenkeDen Pauline Iversdatter (Winter) som er nevnt tidligere i denne tråden, bodde på Skotselv i 1865. Toralf Bredo Torgersen ser samtidig ut til å bo i nabolaget.Farens navn stemmer ikke med det som er oppgitt i Melbourne, Australia når Thomas gifter seg der 2.3.1894. Men jeg mener det er så mye annet som likevel stemmer her, at jeg anser det verdt å følge videre.Toralf Bredo Torgersen bor i Kristiansund ved ft 1900:LenkeMoren til Thomas, mormoren og en bror Otto bor i Kristiania ved ft 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Geir Eide

Siden det er jeg som står for etterlysingen på denne overskriften, skylder jeg å komme med 'nytt'. 1875-tellingen ser ut til, inntil videre, å være overflødig. Statsarkivet i Kongsberg opplyser at av klokkerboken, for Bakke sogn i Eiker prestegjeld Buskerud , fremgår det at Thomas Pauslen ble konfirmert i Haug kirke i 1882. Foreldrene er Ing. F.B. Torgersen og Pauline Paulsen (hun bruker her sin far`s farsnavn).I en kopi fra Sjøinnrulleringen Drammen Hovedrulle 1. Folie 118b er Thomas Paulsen (TP) oppført 11.9.1886 som ' Anmeldt afreist udlandet'Den siste båten TP mønstrer på kommer fra England før han mønstrer av i Drammen 9.9 1886.Dette i følge Annotasjonsrullen nr.4 Bostedsadresse er her nevnt: ' Ekers 72 Skotselven'Jeg har bestilt kirkeboken for Eiker, for å se om det kan være nevnt til hvor i 'udlandet' han har reist.Videre får jeg se om det kan finnes et skifte når moren dør.Uansett begynner det å bli sannsynlig at det er Thomas Paulsen f.3.3.1867 i Drammen som gifter seg i Melbourne under navnet Thomas Powell 2.3. 1894.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.