Gå til innhold
Arkivverket

[#18365] Hemnes, Jens Brose Hind Olsen


Gjest Hege Schei
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Schei

Jeg ser at det finnes bygdebok for Hemnes, så muligens kan jeg få hjelp.Jens Brose Hind Olsen er født 16/5/1830 og bosatt på Dilkestad indre i 1865. Gift med halv kusine Martha Marie Hågensdatter som jeg finner forfedre til. Mener far til Jens må være Ole Johannesen og dermed har jeg også besteforeldre.Men hvem er moren ? Hvor kommer Brose Hind navnet fra. Fant en del både Broser og Hind i Nordland, men ingen som pekte mot Jens. Et av barna får også mellomnavnet Heitmann, som jeg heller ikke finner opprinnelsen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sett på Familysearch. Der finner du en Jens Brose Hind f. 1753 som bodde på Mula i Hemnes, men ta det med en klype salt. Det kan kanskje være bestefaren til din mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Ole Andreas Johansen, Dilkestad i Hemnes, døde på Lofotreise 10.februar 1849. Gjenværende, ref. skiftet var:Dorthea Nilsdtr., ektefelleJohannes Olsen, sønn (myndig), bosatt TromsøJens Brose Olsen, sønn, 19 årKaren Olsdtr., datter, 17 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Studerer en skiftene videre finner jeg ytterligere en sønn av Ole Andreas / Dorthea - Niels Jørgen Olsen - som forulykket på 'Lofodreise' 25.03.1849 (på dette tidspkt. var Ole Andreas død).Den 21.10.1852 dør Jørgen Larsen, Dilkestad, gm. Dorthea Nielsdtr. Arvingene etter avdøde er 2 halvbrør og 2 halvsøstre samt Dorthea. Hypotesen blir da at Dorthea har blitt oppattgift med denne Jørgen Larsen - dette må verifiseres mot kirkeboken.Skiftesamlingen for Hemnes/Moe går til 1880. Finner ikke noe skifte etter Dorothea her, dvs. enten har hun overlevd '1880' eller så er hun flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

Takk for nye opplysninger. Her er vi nok et skritt videre,men med mange løse tråder å gripe fatt i.1. I henhold til folket.1865 er Dorothea mor til Jacob A. Olsen, slik jeg oppfatter oppstillingen. Men Jacob er ikke nevnt i skiftet (innlegg 4), med mindre jacob = johannes. Er det i så fall folketellingen eller skiftet som er unøyaktig? Alternativt er jacob bare tjener og ikke bror til Jens. Men burde det ikke da stått husbondens moder og ikke Hans Moder i folketellingen.2.I henhold til folketellingen er Dorothea født i 1800 i Hemnes, hvilket jeg mener bare gir ett alternativ, gården Brygfielddahl i Ranen. Men hvordan bringer dette oss nærmere Brose navnet?3. I henhold til FS,VRI og IGI er Dorothea Nilsdatter og Ole Johan Olsen (ikke Ole Anders)gift 19juni 1831 i Herøy. Denne muligheten har jeg ikke sett før. Hun er født 1806. Forfølger vi dette sporet finner vi at hun er født i Nesna 3 juni 1805, foreldre Margrethe Nilsdatter og Nils Christensen. FS,VRI. Da er vi kanskje litt nærmere Brosenavnet, men her må det flere oppslag til. Dette alternativet indikerer jo også at folketellingen er litt omtrentelig i dette tilfellet.4. Til innlegg 3. Ja, jeg har funnet ham tidligere, og derfor blir det spennende å prøve å finne 'the missing link'. Denne Jens Brose Pedersen Hind er gift med Sidsel Pedersdatter, hviket muligens kan forklare at Dorotheas datter i folketellingen skrives Karen Z (Z for Zidsele?). Men er han bestefar eller oldefar eller bror til bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Det er ett interessant skifte på Strømsnes, Hemnes i 1847 etter Michel Blix. Jeg nevner personene i skiftet fortløpende; Andreas Hansen (søstersønn; Bardal), Hans O Hansen (søstersønn; Sund), Martha Dorthea Hansdtr., gift (søsterdatter; Jon Abrahamsen, Levang i Nesna), Anders Nielsen (halvbrorsønn; Strøm), Dorthea Nielsdtr., gift (halvbrordatter; Ole Johansen, Dilkestad), Maren Brose Nielsdtr., gift (halvbrordatter; Hans Olai Hansen, Sund), Martha Nielsdtr., 30 år (halvbrordatter), Sissel Nielsdtr., 40 år (halvbrordatter; Berntvigen), Rebekka Johansdtr., gift (halvsøsterdatter,Jens B. Pedersen, Sund), Dorthea Johansdtr., gift (halvsøsterdatter; Rasmus Arntsen, Kirkvaag i Lofoden; manden er kirkesanger).For å gjøre forvirringen komplett kan det se ut som at det bor to Ole Johansen på Dilkestad samtidig. I 1847 er det skifte etter Johannes Hansen på Dilkestad. Enken er Beret Maria Mikkelsdtr. (oppnevnt verge Samuel Samuelsen, Dalosen). Barna: Ole Johansen, Hans Johansen, Abel Johansen (18 år), Ane Johansdtr. (24 1/2 år), Michelina (20 år), Elerina (15 år), Johanna (10 år).Jeg tror det er denne siste Ole Johansen det er skifte etter i 1870. Men som alltid i denne type puslespill - så ligger fasiten i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Nettet snører seg sammen. Ytterligere ett skifte:Ole Adriansen, Strømmen i Hemnes, dør ugift i 1780. Personene nevnt i skiftet er som følger:Dorothe Olsdtr., mor, gift med skipper Andreas Nielsen, Strømmen.Christopher Adriansen (bror, 25 år), Michel Adriansen (bror, 22 år), Martha Adriansdtr., gift (søster; Jacob Thomasen, Storbiercha), Niels Jørgen Andreasen (halvbror, 14 år), Anders Andreasen (halvbror, 12 år), Adrianna Andreasdtr. (17 år, halvsøster), Maren Andreasdtr. (8 år, halvsøster).Ref. innlegg (7) har mor til Michel Blix (el. Adriansen), Dortea Olsdtr., vært gift 2 ganger. I første ekteskap med Adrian ? fikk de barna Ole, Michel og Christopher (kun Michel gjenlevende i 1847). I andre ekteskapet med Andreas Nielsen fikk de barna ... se over.Niels Jørgen Andreassen f.1766 gm NN er da far til Dorthea Nielsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

Flott. Nå kommer det nye brikker til puslespillet fortere enn jeg klarer å legge de ut. Har på forhand notert meg en del angående Brose, Hind og Heitmann, så noen navn passer alt inn. Det kan være noe inngifte.F.eks. er antagelig Rebekka en Brose, siden hun er søster til Maren, og samtidig gifter hun seg med en Brose. Fra før av har jeg noter navnet Heitmann på henne. Men nå må jeg prøve å få system slik at jeg finner Dorotheas foreldre og besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Så siste innspurt for i kveld.I 1738 er det skifte etter Christopher Pedersen, Strømmen i Hemnes, forøvrig gm Marithe Mathisdtr.Barn: Peder Christophersen (sønn; 1.ekt. Stor Bierche), Else Christophersdtr., gift (datter; Ole Jensen, Lungvasnese; 1 ekt.), Lisbet Christophersdtr.; gift (datter; Peder Haagensen, Houchnes), Maren Christophersdtr. (21 år, datter, 1 ekt.), Adrian Chrsitophersen (11 år, 2.ekt., formynder Jon Mathisen, Midtstrømmen)Så faller Adrian Christophersen fra i 1767. Ektefeller er (som vi vet fra (8) Dorthea Olsdtr.Barn: Christopher Adriansen (8 år), Ole Adriansen (6 år), Mikkel Adriansen (7 år), Marta Pernille Adriansdtr. (2 år).Men lite Brose og Hind i denne grenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

Takk for masse nyttige opplysninger. Ved å kombinere FS, VRI og FS,IGI + folketellingen 1801 i digitalarkivet, tor jeg at jeg har Dorotheas foreldre: Nils Andersen og Anne Jeremiædatter på Husbye i Næsne. Her er forøvrig masse interessant å nøste oppi, utlukker ikke å finne flere sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang.(6) punkt 3: En Dorothea Nilsdt. 1805, far Nils Christensen ble gift 1834 Nesna med Erich Johan Benjaminsen iflg. FS, VRI. Da faller nok hun bort her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Når en 'forsker' er det viktig å holde seg til primærkildene. Å legge sammen to og to kan fort bli 5.OK, jeg ble litt usikker et øyeblikk - holder fremdeles på med samme linjen som ovenfor - da jeg fant en eldre Mathias Blix.Da Christopher Pedersen falt bort i 1738 giftet Marithe Mathisdtr. seg på ny med en Hans Pedersen. Denne Hans faller fra i 1743, og skiftet viser mor + to barn: Giertrud Hansdtr. og Berethe Hansdtr. (det som her er litt merkelig er at de formynder moren, med tilsyn av farbror Anders Pedersen - noen som kan forklare?)I 1751 finner en samme Marithe Mathisdtr. gift for tredje gang med Michel Blix. Denne gangen dør Marithe's datter Bereth. I skiftet er også Adrian Mathiasen nevnt som halvbror, 25 år - jeg antar at dette er feilskrift for Adrian Christophersen.I 1757 dør Michel Blix. I skiftet finner vi Marithe Mathisdtr. samt Eli Jensdtr. (mor; hos svogeren Israel Ingebrigtsen, Andass), Jens Jensen (bror inkl.4 barn og 1 barnebarn), Berethe Jensdtr. (søster; Andaas i Vefsn), Kiersti Jensdtr. (søster), Salomon Jensen (bror: sannsynligvis død i København).Denne Michel er jo litt spennende - hvorfor Blix når han er en Jensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

Hvorfor Blix, når han er er Jensen? Det ser ut for at familienavn dukker opp igjen som oppkalling, (fra far eller morside)oftest som mellomnavn. Noen ganger forsvinner mellomnavnet i folketellinger o.l., andre ganger blir bare familienavnet brukt. Har sett at søsken kan gies ulike familienavn. Men her skulle jeg gjerne visst mer. Finnes det 'regler' for slik oppkalling ? Hvor mange generasjoner kan navnet være sjult før det dukker opp igjen, mer enn 4 er vel tvilsomt?Anvender vi spørsmålet på Jens Brose Hind Olsen, bør vel Brose og Hind dukke opp minimum 4 generasjoner før Jens?La osss summere. Mor til Jens er Dorothea Nilsdatter. Hun har en søster som heter Maren BROSE (og en som heter Sissel , vi antar Zidsele går igjen som navnebruk). Søstrene skulle tilsi at det er rett Dorothea vi har funnet.Far til Dorothea er Jørgen Andresen. Hans kone kan være Anna Jeremiasdatter. I så fall bør Brose/Hind dukke opp hos hennes foreldre/besteforeldre.Foreldre til Nils Jørgen Andreassen er Dorothea Olsdatter og skipper Andreas Nilsen. Brose/Hind bør dukke opp hos deres foreldre. Dorotheas foreldre ser ut til å være Ole Pedersen og Dorothea Israelsdatter.(FS).Brosenavnet ser ut til å ha sin rot i Hardanger, Hind i Bergen. Når slekter fra Bergen/Hardanger etablerte seg nordpå, er sannsynligheten stor for at det dreier seg om frakt og salg av torsk. Det er flere Hind som etablerer seg nord for Bergen, få Brose. Ekteskap Brose/Hind finner vi i 1737 mellom Peder Pedersen Kro(a)g Hind 1710-1776, Trondheim - Hemnes og Maren Jørensdatter Brose 1716-1794 Hordaland - (Hemnes). Hvis disse hadde hatt en svigersønn eller barnebarn som het Nils Jørgen Andreassen, så hadde bitene falt på plass.Ellers er jeg overveldet over alle opplysningene i skiftene. Hva er kilden for disse skiftene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Mht. oppkalling var det ofte vanlig at eldste sønn ble oppkalt etter farfar, eldste datter etter farmor, nest eldste sønn etter morfar, etc.Tar en utgangspunkt i Jens Brose Olsen (f.1830-)er oversikten slik:Foreldre: Ole Johansen Dilkestad gm Dorthea Nielsdtr.Besteforeldre: (1) Johannes Olsen Dilkestad gm Martha Maria Andersdtr. (-1816) (Hennes andre ekteskap, var først gm Christopher Andersen) (2) Niels Jørgen Andreasen Strømsnes (1766-1842)gm Maren Andersdtr.Oldeforeldre - senere i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Med fare for å si noe feil, så TROR jeg at man skaltet og valtet litt med 'fine' navn. Jeg har også en Jens Brose Hind Lorentsen i mine notater. Det morsomme er at han også visstnok er født i Hemnes. Bodde i Bø i Vesterålen senere, Har også flere av mine aner som har Motzfeldt, Broch o.l som mellomnavn uten at jeg har funnet noen god grunn til det. Derfor tror jeg at foreldre av og til ga barna sine navn etter noen de så opp til,- det være seg kirkelige eller rett og slett en handelsmann. Mulig noen kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har samme oppfatning her som deg Heidi. Veldig ofte var mellomnavnet en æresgest overfor noen en så opp til / likte godt.Så tilbake til byggingen av den omvendte trekanten:Oldeforeldre 1,1 (foreldre til Johannes Olsen): UkjentOldeforeldre 1,2 (foreldre til Martha Maria Andersdtr.): Anders Pedersen Hestneset gm Maren Pedersdtr.Oldeforeldre 2,1 (foreldre til Niels Jørgen Andreassen): Andreas Nielsen gm Dorothea Olsdtr.Oldeforeldre 2,2 ( foreldre til Maren Andersdtr.): Ukjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

Til innlegg 16: Er ikke fremmed for tanken. Det gjør jo unektelig letingen litt morsom. Skulle fortsatt ha likt å vite mer om denne typen navnepraksis.Til innlegg 18: inlegg 1 var ment som en forsiktig forespørsel om noen kunne slå opp i en bygdebok, men muligens er alt falt på plass nå, uten den ?Til Trond: takk for iherdig innsats. Dette har vært lærerikt. Men skulle fortsatt gjerne visst hvor man finner slike skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Svein Edvardsen, Trondheim, er personen som har gitt ut skiftene i 'paperback' form.Denne Jens Brose Hind, bosatt Mule i Hemnes, er det forøvrig skifte etter i 1796. De etterlatte er konen Sidselle Pedersdtr. og datteren Pernilla Jensdtr. Hind. Sidselle har også en bror Ole Pedersen, bosatt Tybekken, som det er skifte etter i 1793.Anbefaler også søk i Google på f.eks. Jens Brose Hind eller andre tema/personer. Det har vært debattert en del tidligere om samme personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg anbefaler på det sterkeste at du låner bøkene fra ditt bibliotek. Da får du hele slekta med koner langt tilbake i tid, og hvor alle kommer fra. Greie og oversiktlige er de også.Foreldrene til Jens B.H. var Ole Johannesen 1800-3/2 1849 og 2.kone Dorthea Nilsdt. 1801-29/3 1874 fra Stamsnes, bnr.2. Deres barn: Nils Jørgen 26/3 1826-3/3 1849, druknet på Lofotfiske, Johannes 13/4 1828-, dim. fra Tromsø seminar 1850 (Hammerfest), Jens Brose Hind 20/5 1830, her, Karen Cicilia Hind 27/6 1832(Y.Dilkestad bnr.3), Martha Maria 17/1 1835, død samme år.Martha Haagensdt. 1829-15/10 1913 fra bnr.2 Dilkestad, dt. av Haagen Nilsen og Karen Christophersdt. Men dette har du vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.