Gå til innhold
Arkivverket

[#18371] Rødøy. Karen Abelsdatters ektemenn


Gjest Tore Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Fagerli

Karen Abelsdatter er født i Sørfjorden (Rødø præstegjeld) ca 1745 og hun døde på Stensland (Rødø) i 1814. Hun var først gift med Jens Christophersen som døde ca 1777, og hun var gift for tredje gang med Peder Isrelsøn i 1786, men hvem var hun gift med i mellomtiden? I folketellinga 1801 har hun barn med etternavnet Jansen. Er det noen som vet hvem Karens andre ektemann var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

I følge kirkebøkene for Rødøy, som er registrert her i Digitalarkivet, må hennes andre ektemann ha vært Jan Jensen, som døde i 1784, 59 år gammel. Han er oppgitt som far til Anders, f. 1783 og Johanna, f. 1784, som er oppgitt i F 1801. Amund Jansen som også står i F 1801 finner jeg ikke spor av, og han kan heller ikke være Karens sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Fagerli

Amund må åpenbart være sønnen til Jens Christophersen. Jansen-navnet skyldes enten feiltolking av håndskrifta eller skrivefeil. Jeg kan tro at det er Jan Jensen jeg spør etter, men bodde han også på Stensland? Jeg finner ingen opplysninger om ekteskap - bare at han døde i 1784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei, Du finner skifteprotokollen efter Johan Jensen på Steinsland i Rødøy i Skifteprotokoller for Helgeland, mikrofilm HF 1937, bok 62, side 231.Der står enken Karen Abelsdatter nevnt. Johan Jensen har 7 igjenlevende barn fra 2 ekteskap. Anders og Johanna ser ut til å være barn fra hans 2. ekteskap med Karen Abelsdatter. De andre barna er mye eldre, fra 23 til 35 år gamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Når det gjelder den omtalte Amund, så er han et fellesbarn mellem Karen Abelsdatter og indersten Jens Christophersen på Steinsland i Rødøy. Amund var 10 år ved skiftet efter faren. Se Skifteprotokoll for Helgeland, mikrofilm 1935, bok 58, side 154.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vil bare opplyse om at Svein Edvardsen har gitt ut skifter for Meløy, Rødøy, Lurøy og Træna 1686- 1780, 1780-1810, og helt frem til 1920. Kirkebøkene for Rødøy på nettet dekket ikke Lurøy og Træna sist jeg så etter. Lurøy og Træna var en del av Rødøy prestegjeld frem til 1825. Et giftermål mellom Karen Abelsdatter og Jan Jensen kan være registrert der. Det er å finne på mikrofilm PF-423(ministralbok for Lurøy og Træna 1767-1824). Hadde jeg ikke hatt så mange andre 'baller i luften' i slektsforskning akkurat nå, så hadde jeg sett etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg har ganske mye om Karen Abelsdatter, gift med Jan Jensson Stensland, men det blir for mye å legge inn her. Hvis du gir meg din mail-adresse kan jeg sende det jeg har.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.